مسایل در جمع مسئولین حل بشود نه در میان مردم

خدمت کردن به مردم توفیقی است که هم اکنون نصیب برخی از مسئولان شده است؛ پس این فرصت را غنیمت شمرده و تلاش کنند تا در این چند روزه که عهده دار مسئولیتی هستند، هدف آنها رفع نیازمندی ها و گره از کار و مشکلات مردم باشد. در جایی خواندم که
از مرحوم آیت ا… بروجردی نقل شده است: «در ایام اقامتم در بروجرد، شبی در خواب دیدم به خانه ای وارد شدم، گفتند: رسول خدا صلی ا…علیه و آله آنجا تشریف دارد، وارد شدم و سلام کردم و در آخر مجلس که جا بود، نشستم. دیدم حضرت رسول خدا صلی ا… علیه و آله در صدر مجلس جلوس فرموده است و بزرگانی از علما و زُهّاد در کنار ایشان نشسته اند و مقدّم بر همه و نزدیک تر از سایرین به رسول خدا صلی ا… علیه و آله ، سید جواد طباطبایی ـ برادر کوچک تر علامه سید مهدی بحرالعلوم ـ نشسته است. به فکر فرو رفتم که در میان این جمع، کسانی هستند که هم عالِم تر از سید جوادند و هم زاهدتر از او، چرا این امتیاز، نصیب سید جواد شده است. در همین اندیشه بودم که نبی اکرم صلی ا… علیه و آله فرمود: «سیدجواد به کار مردم و اهل حاجت، از همه کوشاتر بوده است».
اَلا گر طلبکار اهل دلی
ز خدمت مکن یک زمان غافلی
به حال دل خستگان درنگر
که روزی تو دلخسته باشی مگر
درون فروماندگان شاد کن
ز روز فروماندگی یاد کن (۱)
این که برخی از مسئولین تمایل دارند اختلاف نظرات و یا به قول خودشان اختلاف سلیقه ها را به سخنرانی ها بکشانند چیز تازه ایی نیست! پیش تر داشته ایم و مطمئنا آخری هم نخواهد بود! مردم به خوبی درک خواهند کرد که کدام مسئول از دل و جان خدمت می کند و کدام یک دوست دارد همیشه در زمین حریف، بازی کند و تقصیر را به گردن این و آن بیندازد! متاسفانه این رویه ای غلطی است که در میان عده کمی از مسئولین وجود دارد و هر حرفی را می زنند و هر گفته ایی بر زبان می رانند و وقتی کار خراب می شود و یا به قول معروف جوی ایجاد می شود تقصیر را متوجه این و آن می کنند!
«درختی که اکنون گرفته‌ست پای
به نیروی شخصی برآید ز جای
و گر همچنان روزگاری هلی
به گردونش از بیخ بر نگسلی
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل» (۲)
حال باید گفت؛ اگر رعایت برخی مصالح در حرف ها و گفته ها نشود دیگر نمی توان قضیه را جمع کرد و تبدیل به یک مسئله می شود؛ پس پیش از آن که درخت ریشه بدواند، لازم است تا حد و حدود سخنان و گفته ها را نگهداشت و این که مسایل در جمع مسئولین حل بشود نه در میان مردم که امکان آن به آسانی میسر نخواهد بود!
منبع:
(۱) حوزه نت
(۲) سعدی، گلستان، باب اول، حکایت۴

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش