طرح خاموشی چاهها تا چه زمانی ادامه دارد؟

 

به گزارش هفته نامه افق کویر، پیرامون طرح خاموشی چاهها که از چه زمانی و با چه هدفی آغاز شده و این طرح تا چه زمان ادامه دارد؛ گفتگویی ویژه با “مهدی برزگری” رئیس اداره منابع آب بافق انجام شده است که در ادامه می خوانید.
وی با بیان اینکه شهرستان بافق با توجه به شرایط خاص اقلیمی و فقر نزولات جوی بیش از سایر نقاط استان نیازمند مدیریت مصرف آب است؛ اظهار داشت: بخش کشاورزی با مصرف حدود ۸۷ درصد از منابع آبی شهرستان سهم قابل توجهی از تخلیه منابع آب زیرزمینی را شامل می شود که بالتبع مدیریت مصرف در این بخش نیازمند برنامه ریزی منسجمی می باشد.از طرفی نیز بخش قابل توجهی از کسری مخازن آبهای زیرزمینی شهرستان را اضافه برداشت مجاز چاههای کشاورزی شامل می شود.
برزگری راهکار قانونی و اجرائی در جهت کنترل مصارف آب در چاههای کشاورزی را توضیح داد: “طرح تحویل حجمی آب به کشاورزان ( به عبارتی بهره برداری مطابق پروانه و مجوز چاه)” بوده است که به منظور سازگاری بیشتر کشاورزان و همچنین فرهنگ سازی درخصوص عدم استحصال آب در فصول سرد سال که نیاز آبی صفر می باشد “طرح خاموشی چاههای کشاورزی” در دستور کار قرار گرفت.
وی بااشاره به سال ۱۳۹۵ و آغاز پیاده‌سازی طرح مذکور در اکثر دشت‌های شهرستان بافق گفت: سال ۹۵ پیاده سازی در دستور کار این امور آب قرار گرفته و اقدامی که با پیگیری و تصویب در شورای حفاظت منابع آب استان و متعاقباً شهرستان‌ بافق مربوطه به‌عنوان مقدمه‌ای در جهت اجرای “طرح تحویل حجمی آب” برنامه‌ریزی و اجرا شده است. به نحوی که به‌ صورت پله‌ای در سال ۱۳۹۵، خاموشی ۳۰ روزه ، در سال ۱۳۹۶ خاموشی ۴۵ روزه، در سال ۱۳۹۷ خاموشی ۵۰ الی ۶۰روزه و در سال ۱۳۹۸ خاموشی ۶۰ الی ۷۵ روزه اجرا شده است.
رئیس اداره منابع آب بافق به‌عنوان یک اقدام اضطراری عنوان داشت و افزود: تا اجرای طرح تحویل حجمی تلاش گردیده با خاموشی‌های منسجم و همزمان چاه‌های کشاورزی هر دشت بخشی از زمان‌های مازاد بر ساعت کارکرد مجاز مدیریت گردد.
برزگری با اعلام اینکه در شهرستان بافق از ابتدای سال ۱۴۰۰ طرح تحویل حجمی، جایگزین طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی گردیده؛ بیان داشت: در این طرح علاوه بر مدیریت مناسب و عادلانه مصرف آب، برنامه ریزی مصرف آب توسط مصرف کنندگان امکان پذیر می شود. در واقع در طرح تحویل حجمی این قابلیت وجود دارد که مصرف کننده در هرساعت از شبانه روز که تشخیص می دهد تا سقف حجم برنامه ریزی شده امکان استفاده یا ذخیره میزان حجم آب را داشته باشد. همچنین این برنامه کمک می کند تا مصرف کنندگان آگاهی لازم از میزان حجم مجاز را داشته باشند و مشمول پرداخت خسارت نگردند.

الهام نصیرزاده بافقی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش