خطاهای خود را بپذیریم

یکی از اصولی که در سازمان ها و نهادها بدان کمتر توجه شده است؛ شیوه گزارش دهی به مدیران است. به لحاظ بسیاری از مسایل، این شیوه گزارش نویسی معطوف به برخی از مسایل؛ از جمله «کتمان کردن حقایق» می باشد. در تعریف گزارش آمده است: «انتقال پاره ای از اطلاعات است به کسی که از آن بی اطلاع است و یا آگاهی کافی ندارد.» (۱) بسیاری از کارکنان تمایل ندارند خطای خود را بپذیرند و یا به هر طریقی که شده با فرافکنی، اشتباه را مقصر فرد یا افرادی دیگر جلوه می دهند؛ بسته به نوع خطا؛ کارمند افراد دیگری را نیز دخالت می دهد تا اگر کار به «جاهای باریک» و حوزه های نظارتی افتاد، بتواند از خود دفاع کرده و به نوعی به این بخش های نظارتی بقبولاند که «مدیرهم در جریان است.»

 پیرامون موضوع بیمارستان بافق و مشکل در سیستم گرمایشی آن، این نکته که «معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی یزد» این خبر را «شیطنت رسانه ایی» خواند، این مسئله در میان همه «حمایت ها و ناراحتی ها» گم شد و آن این که چه علل یا عواملی باعث می شود تا معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی یزد که یکی از وظایف آن «بررسی نیازهای ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزات و بررسی جهت تامین، نگهداشت، نوسازی و توسعه مراکز و موسسات بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی» (۲) است به این صراحت خرابی تاسیسات گرمایشی بیمارستان بافق را با این الفاظ مورد خطاب قرار دهد؟
پاسخ را در میان مطالب بالا باید جستجو کرد و آن دقیقا همان است که در بالا آوردیم؛ معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی یزد؛ چگونه می بایست از این موضوع اطلاع پیدا می کرد که سیستم گرمایشی تنها بیمارستان بافق خراب است؟ پاسخ این جمله هست: «از مجموعه تحت نظر خود»؛ حال اگر مجموعه تحت نظر خود در تهیه گزارش و ارسال به موقع آن غفلت کرده و یا «کوتاهی نموده است»(۳)  تقصیر را نباید متوجه مسئولین بالادستی نمود؟ باید مشکل را در خود بافق جستجو کرد.
آینه ، چون نقش تو بنمود راست
خود شکن، آیینه شکستن خطاست
به نظر نگارنده؛ موضوعی که از آن غفلت گردید و موجب شد تا مسئولین استانی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد، خرابی سیستم گرمایشی بیمارستان را ناشی از عوامل دیگر بدانند؛کوتاهی در ارسال گزارش و یا پیگیری نکردن از سوی مدیران شهرستانی به استان بوده است که بجاست این مسئله از سوی فرماندار دولت مردمی، بجد پیگیری شده و هر مدیر و مسئولی، در هر سطح از مدیریتی در بخش بهداشت و درمان بافق که خدای نکرده کوتاهی نموده و یا گزارش غیرواقع به مقامات بالاتر خود ارسال کرده و یا مشاوره داده است؛ برخورد جدی صورت گرفته تا درسی برای سایر مدیران شده تا بجای فرافکنی در صدد پوشاندن و لاپوشانی خطای خود بر نیامده و به صراحت اشتباه خود را پذیرفته و خطا را متوجه این فرد و آن فرد و این سازمان و آن شرکت نکنند.
پی نوشت:
زبان و نگارش فارسی، حسن احدی گیوی و دیگران، انتشارات سمت، ۱۳۸۲،ص ۵۴
http://logistics.kaums.ac.ir
https://www.yjc.news/fa/news

 

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیازو مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسئولین چَشم چَشمی گفتند و خبری از آن ها نشد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در پی