قطعاً مالکیت اراضی دانشگاه آزاد بافق اولویت اول است

 به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر؛ خبرنگار هفته نامه در حاشیه آیین تودیع و معارفه، رئیس دانشگاه ازاد اسلامی واحد بافق، که صبح روز سه شنبه، هفته پیش، در سالن آفرینش این واحد روی داد، گفتگویی با دکتر «محمد رضا دهقانی»،رئیس دانشگاه ازاد اسلامی استان یزد انجام داد.

قطعاً مالکیت اراضی دانشگاه آزاد بافق اولویت اول است
وی در پاسخ به این پرسش؛ پیرامون اراضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق؛ با توجه به این که حدود ۱۰۰ هکتار زمین است و تقریبا بیش از ۳۵ هکتار آن را،دانشگاه آزاد اسلامی بافق، سند مالکیت اخذ نموده است؛ برنامه استان برای واگذاری بخشی یا تمام آن به کارکنان و اعضای هیئت علمی واحد چیست؟
وی گفت: واقعیت این است که اصل ماجرا حفظ اراضی و زمین ها است و توصیه اول ما به روسای واحد این است که سند زمین ها را اخذ کنند. گرفتن سند یک سری مسایل مسائل قانونی دارد که باید سطح اشغال و بکارگیری زمین ها به حدی برسد که قانون اجازه بدهد. قطعاً مالکیت اراضی دانشگاه آزاد بافق اولویت اول ما هست.

تغییر کاربری برخی از اراضی دانشگاه به مسکونی
بحث دوم کاربری های زمین است که آموزشی می باشد. لازم به ذکر است آقای طهرانچی، ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی؛ مستقیما با وزرات مسکن در ارتباط می باشد تا کاربری بخشی از زمین ها به کاربری مسکونی تبدیل شود و کار دوم مالکیت زمین است؛ چون مالکیت زمین از دانشگاه ازاد است؛ مصوبه هیئت امنا لازم دارد که در شرف صدور است تا ما بتوانیم؛ در صورتی که در اینجا ساختمانی ساخته شد یا واگذار گردید، مالکیت به همکاران ما منتقل شود که پس از آن بتوانند خرید و فروش انجام دهند یا از مالکیت آن استفاده ببرند که این دو برنامه پیش روی من است.
بنابراین مسئله تغییر کاربری و بحث انتقال مالکیت مسئله مهمی است که باید در سطح کشور حل شود و در استان قابل حل نیست.

از ظرفیت دانشگاه آزاد بافق برای کسب درامد استفاده شود
وی در پاسخ به این پرسش که در طول این مدت، گلایمندی ها مطرح می شد که به فضای سبز دانشگاه ازاد ضربه وارد شده و یا از امکانات و پتانسیل استخرهای پرورش ماهی استفاده نشده است؛ شما چه توصیه ای به مدیر جدید واحد دارید گفت: انتظاری که از مدیر جدید دارم، این است که از تمام فرصت ها که می تواند منبع درآمد باشد، استفاده نماید. با تجربه پروش ماهی که در بافق وجود دارد، می توان از آن استفاده کرد؛ هر چند که این تخصص در دانشگاه آزاد نباشد.
الگوهای درآمد زایی دانشگاه آزاد اسلامی
وی سپس به تشریح دو الگویی درآمد زایی دانشگاه اشاره کرد و گفت: اولین الگو) برون سپاری است که بخش خصوصی از بابت فضا اجاره ای به دانشگاه مبلغی را پرداخت می کند؛ هر چند که سود کمتری دارد. دومین الگو) مشارکتی است که خودم نیز توصیه می کنم که همکارها بیایند شرکتی ثبت کنند و خودشان سهام دار باشند و سهمی نیز به دانشگاه پرداخت کنند و این انگیزه را باید به کارها بدهیم که وقت بگذارند؛ چرا که کار اقتصادی، مشکل دار هست و خود دانشگاه آزاد، مستقیم کمتر می تواند به جهت این که ساز و کار قانونی وجود ندارد، وارد عمل کار اقتصادی بشود؛ برای مثال دانشگاه آزاد کل کشور یک کد اقتصادی دارد و حتی در مسایل بانکی هم مشکل داریم که این کد اقتصادی در حوزه اقتصادی کار ما را مشکل می کند.
مشارکت در تاسیس شرکت
بنابراین راه حلش، این است شرکت مشارکتی تشکیل شود و طرح های مشارکتی را اجرا کنند که ما در قطب بندی جدید استان انتظار داریم که هر شهری متناسب با نیازها و فرصت خودش؛ مثلا بافق در حوزه معدن و صنایع متناسب با همان رشته ها و درآمدها، طرح ها هایش را طراحی کند که الحمدا… در استان در حال پیگیری هستیم و انصافاً بافق در این قضیه خوب کار کرده است؛ به خاطر وجود معادن و درآمدهای خوبی که کسب نموده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چه صحبتی با مسئولین آموزش عالی دارید؟ گفت: دانشگاه آزاد متعلق به مردم است و از پول مردم درست شده است. اگر حمایت دولت و نهادهای مردمی نباشد، این دانشگاه و سرمایه بزرگ مردم پس از ۴۰ سال از بین خواهد رفت. انتظار ندارم خیلی کمک مادی از محل بیت المال انجام شود که اگر حمایت هم بشود، حق است؛ چون جمعیت دانشجویان، بخشی از شهروندان کشور هستند و حتی اگر این هم ممکن نباشد؛ حداقل حمایت معنوی است که از این فضاها استفاده می کنند.
وی افزود: دولت رقیب های جدید برای ما درست نکند و این انتظار را داریم که توسعه آموز ش عالی استان متوازن باشد و هر کسی متناسب با سلیقه خودش، رقیب سیاسی برای دانشگاه نتراشد؛ چون دانشگاه آزاد مال مردم است و اگر مالکیت خصوصی مال یک فرد بود می گفتند؛ طبیعی است که این رقابت است.
وی در پایان خواستار آن شد که نگاه به دانشگاه آزاد، نگاه اجتماعی باشد و حمایت مادی و معنوی مسئولین را همراه داشته باشد.

محمد حسین تشکری|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش