تاکید استاندار یزد بر تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه/ اقتصاد دانش بنیان، پیشران اقتصاد مقاومتی است

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از ایرنا،استاندار یزد بر تقویت و پر رنگ تر شدن ارتباط صنعت و دانشگاه در این استان تاکید و اقتصاد دانش بنیان را پیشران اقتصاد مقاومتی توصیف کرد.

به گزارش پنجشنبه روابط عمومی استانداری یزد مهران فاطمی در نشست ستاد فن آوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان، برگزاری این نشست ها را برای رسیدن به یک فهم مشترک ضروری دانست و گفت: این فهم مشترک به ما کمک زیادی می کند، چون تاکنون نشست هایی با این کمیت و کیفیت در استان نداشتیم.

وی اظهار داشت: در کنار این سلسه نشستها بخشهای مرتبط دیگر مثل پارک علم و فن آوری، دانشگاه و شرکت های دانش بنیان هم فعال هستند؛ اگر به دور هم جمع شده ایم برای آن است که کم کم به یک فهم مشترک، همدلی، هم زبانی و هم افزایی برسیم که این زمان‌بر است.

وی اهمیت حوزه دانش بنیان را یاد آور شد و با بیان اینکه سرعت کار در این حوزه مهم است اما عجله هم نداریم افزود: باید به یک نقشه راهی برسیم که همه قبول داشته باشند و همین نقشه راه مبنای کار ما قرار گیرد.

استاندار یزد در عین حال تاکید کرد: البته در پیچ و تاب دالان های نظری و صرفا راهبردی قرار نمی گیریم و خدا هم این عنابت را داده که در عین حالی که راهبردها را مد نظر داشته باشیم مسائل عملیاتی را هم به جلو ببریم و این دغدغه درستی است.

وی با بیان اینکه طرحهایی که قرار است در این جلسات مطرح شود باید قبل از آن از دبیرخانه رد شده باشد گفت: فرمتی را در ابتدای جلسات بیان کردیم و مدل آن را هم ارائه دادیم ؛ دوستان باید هر طرح را بررسی و نواقص آن را بگیرند تا وقتی به این جلسه رسید با کمترین ایرادات محتوایی همراه باشد .

فاطمی، حوزه صنعت را برای استان بسیار مهم توصیف کرد و یادآور شد: راهبرد توسعه صنعتی استان از مجوزها و رویکردها گرفته تا آخرین زنجیره آن که بحث بازار است، همه بر روی مجموعه دانشگاهی ما و شرکت ها  و نظام علم و فن اوری ما تاثیرگذار است و از ان طرف هم مسئله ارتباط صنعت و دانشگاهها را داریم که برخی معتقدند باید پر رنگ تر دیده شود .

وی با اشاره به اینکه با نامه و مکاتبه در این حوزه موافق نیستم و لازم است معاون انسانی استانداری، دانشگاه و پارک علم و فن آوری، پروژه های شفاف و اقدامی داشته باشند گفت: یک نمونه آن بخشنامه وزارت صمت است که کار زیبایی است و بر اساس آیین نامه، اعضای هیات علمی با موافقت دانشگاه می توانند بین سه ماه تا یکسال به کار اقتصادی و صنعتی مامور شده و در جهت کمک و بهبود کیفی و عملیاتی واحدهای فوق همکاری کنند و این یک ظرفیت است.

وی اضافه کرد: در بحث بورسیه شغلی هم ما از یک دستگاه ۲ انتظار داریم؛ یکی اینکه در قالب ظرفیتها و فرایندها و اختیارات خود زمینه کاری را برای شرکت های دانش بنیان و دانشگاهها و مجموعه فن آوری تسهیل کند و از آن سو هم پروژه های اقدامی، کمی، خط کشی و عدد و رقمی را طرح کنند که بتوانیم آن را ارزیابی کنیم که روی شاخص های ما تاثیر مثبتی داشته باشد.

استاندار یزد ادامه داد: پس هر طرحی در این چارچوب که  ارائه شده باید شفاف باشد تا هر کس تکلیف خود را بداند که در این مسیر باید چگونه حرکت کند.

فاطمی در جمع بندی صحبت های حاضران در نشست هم گفت: همه اعضا بر این تاکید دارند که اقتصاد دانش بنیان، پیشران اقتصاد مقاومتی و درون زاست و  همه شما تاکید کردید که مهمترین مشکل عرصه اقتصاد دانش بنیان،  فرهنگ نفتی، فروش منابع، خام فروشی و امثال آن است.

وی با بیان اینکه با کوچکترین تصمیمات سیاسی و بین المللی، در کشور خود دچار چالش و گرفتاری میشویم  و الان هم درگیر آن هستیم ادامه داد: همه شما تاکید دارید که اقتصاد نفتی مبتنی بر منابع زیر زمینی با کار افرینی و نو آوری بیگانه است و همه شما کار آفرینی را در این فرهنگ، ترویج درآمد حاصل از خام فروشی دانستید .

فاطمی اظهار داشت: همه اعضا تاکید کردید که در این اقتصاد اصلا صنعت معنا ندارد چون صنعت زاده فن اوری است و آن چیزی که اقتصاد نفتی دنبال می کند احداث کارخانه است و نه صنعت؛ همه روسای دانشگاه تاکید داشتند که دانشگاه و دانشجو و پژوهش زمانی معنا پیدا می کند که کشور و استان بخواهد در عرصه صنعت حضور واقعی داشته باشد.

استاندار با اشاره به اینکه صنعت در بستر مهندسی ماشین سازی، طراحی و فن آوری شکل میگیرد و نه در واردات تکنولوژِی اضافه کرد: اگر قیمت نفت ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار هم بشود باز نمی توانیم اقتصاد پایدار داشته باشیم.

فاطمی تاکید کرد: همه شما اذعان دارید که در دانشگاههای نسل سوم صرفا ۲۰ درصد اعتبارات آنها از محل دولتی است و ۸۰ درصد آن از محل شهریه و فن آوری و پژوهش است لذا اگر دانشگاهها را بخواهیم نقد کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم.

وی، ۶۰ درصد اقتصاد دانش بنیان را تراوش ذهنی و فکری و  پژوهشی متخصصان علوم انسانی دانست و یادآور شد: حتی انیمشین و تولید محتوا هم حاصل افکار متخصصان علوم انسانی است در حالیکه امروز وضعیت علوم انسانی ما به گونه ای هست که فکر می کنیم این بخش تاثیرگذار نیست و لذا همه اینها ضرورت تشکیل این جلسات و جدیت در کار را برای ما دو چندان می کند.

وی گفت: باید شرکت در این جلسات را یک تکلیف ملی ، شرعی و قانونی بدانیم و با عشق و علاقه حاضر شویم و ورود کنیم و بدانیم که این جلسات و تصمیات آن “آورد بیرونی و عملیاتی” دارد و آن هم نه فقط در کلام بلکه در عمل  .

استاندار یزد ادامه داد: ۳۰۰ تا ۴۰۰ شرکت دانش بنیان و فن اوری داریم که احساس میشود گشایشی برای آنها ایجاد شده و دانشگاهها هم احساس می شود وارد فضای جدیدی شده اند.

وی لزوم لحاظ کردن “برش سند استانی یزد” در حوزه فن آوری ، نو آوری و دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد و افزود: هر دستگاه چه خصوصی یا دولتی باید متناسب با حوزه کار خود این سند را ببیند و هر برنامه ای که این پیوست را نداشته باشد در این جلسات بررسی نمی شود.

استاندار یزد، لحاظ کردن دغدغه شرکتها در مورد زیرساخت و فضای فیزیکی را هم مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: لازم است در طول هفته شرکتها جلساتی را  با حضور خود من تشکیل دهند و دفتر استاندار هم برنامه ریزی کند که روزی سه تا ۵ شرکت دانش بنیان را در کنار سایر جلسات داشته باشیم.

وی در ادامه به اهمیت طرح بورسیه شغلی اشاره و از متولیان آن خواست آن را تا حصول نتیجه مثبت پیگیری کنند و تعهدی که به وزارتخانه را دادیم را تک تک شرکتها ظرف یک هفته تسریع کنند تا بعنوان یک سند ماندگار باقی بماند.

فاطمی به ابلاغ  بخشنامه وزارت صمت به دانشگاهها هم گریزی زد و گفت: دانشگاهی که موفق تر در این زمینه عمل کند تشویق می کنیم و همین بخشنامه، هم ملاک ارزیابی روسای دانشگاهها و روسای صمت خواهد بود.

وی بحث کارخانه نوآوری درخشان و مخصوصا محوطه فضای بیرونی آن را هم مهم دانست و از  شهرداری یزد خواست در این زمینه همراهی کنند زیرا بنایی که ایجاد شده باید فضای آن زیبا باشد.

استاندار یزد اهمیت وام هزار میلیارد تومانی را هم یاد آور شد و تاکید کرد: این وام باید در چرخه تایید و تصویب و اعطا قرار گیرد و مدل آن احصا شود؛ روی کاغذ فایده ندارد زیرا زمان محدود است و باید اجرایی شود.

وی پیگیری کنسرسیوم حمایت های مالی شرکت های بزرگ را هم مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه این طرح منابع سنگینی دارد که باید دنبال شود گفت: مسئله دانش بنیاد یک الزام و ضرورت است ،اگر به آن نپردازیم آینده ای نداریم و آینده بچه های ما و نسل های بعدی ما به مخاطره می افتد و لذا حق نداریم کوتاهی کنیم.

وی اینده دنیا و اینده ایران را در گروی علم و فناوری دانست و افزود: این بزرگترین جهاد است؛ جهاد علم و فن آوری از جهاد نظامی و سیاسی بالاتر است؛ این رویکرد تجاری سازی ایده های فن آورانه با رویکرد جهادی را باید جدی بگیریم و من هم جدی هستم.

فاطمی ادامه داد: یزد باید در همه شاخص های علم و فن اوری رتبه یک باشد لذا درجه یک ها را دعوت کنید و ظرفیت ها را بگویند و از ظرفیت های آنها هم استفاده کنید.

وی فعال کردن ظرفیت همه شهرستانها را هم مهم دانست و افزود: فرمانداران باید جوری اقدام کنند که همه تمرکزها روی یزد یا چند شهرستان نباشد.

طرح جامع آرد از دیگر محورهای سخنان استاندار بود که بر پیگیری سریع آن تاکید کرد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش