انتخاب دوست و همنشین

حسام الدین نعیمی بافقی
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

برای دارا شدن از یک زندگی شرافتمندانه دوست و همنشین را باید به طور دقیق و سنجیده گزینش و انتخاب کرد که مبادا با دست خود زیان هایی را به بار آوریم که گاه خسارات ناشی از آن غیر قابل جبران باشد ،چرا که عامل بسیاری از مالباخته گیها و یا فساد های اجتماعی یا مفاسد جنسی یا سرقت ها و یا خلافکاری ها باعث و بانی آن یک همنشین ورفیق ناباب بوده است.
بنابراین رفیق و دوست ، نقش بسیار مهمی در سر نوشت انسان دارد و این نقش همنشین و دوست به قدری مهم است که می تواند شخص را به بدبختی و فلاکت اندازد و یا باعث خوشبختی و کمال وی شود.دوست بد می تواند ما را به دردسر های بزرگی بیاندازد و زندگیمان را خراب و به تباهی بکشاند .
نتیجتا اینکه دوستی ها باید بر اساس آگاهی و شناخت کافی باشد همنشین تو از تو به باید تا تو را عقل و دین بیفزاید.
پیامبر اکرم ص فرمودند: انسان بر دین دوست و رفیق خود است .
برای تشخیص همنشین خوب از بد باید شش دانگ حواس مان را جمع کنیم وچه بسا افرادی که در قالب یک دوست به انسان نزدیک می شوند و با ریاکاری اظهار دوستی می کنند و پس از اینکه لطمه و ضرر خود را وارد کردند آنوقت است که شخصیت بد و واقعی آنها برای ما برملا می شود که دیگر کار از کار گذشته است.
به چند مورد از این دوستان و همنشینان بد اشاره ای گذرا می نماییم.
۱_ از همنشینی و دوستی با افراد فرصت‌طلب و متقلب باید دوری کرد آنها هیچ پایبندی و اخلاص و وفاداری در اعمال و گفتارشان ندارند و چه بسا که برای دارایی های شما و اموالتان ابراز دوستی و صمیمیت می کند تا در فرصتی مناسب مفت و مجانی اموالی از شما را به هر شکل ممکن تصاحب کنند.
این افراد حقه باز و فرصت طلب با ابراز صمیمیت وارد می شوند تا بعداً با تدابیر پنهانی و موذیانه به اهداف مالی خود برسند.
۲_از دوست و رفیقی که در زندگی انسان سرک می کشد باید ادامه از صفحه ۸
دوری کرد زیرا این افراد هم به نوعی به دنبال فریب کاری هستند و هم در صدد این هستند که از شخص آتو بگیرند تا در مواقعی که لازم میدانند علیه وی آن را به کار گیرند یا آبروی وی را ببرند.
-۳ از همنشینان کم خرد و نادان که به نوعی بی ادب هم هستند به شدت باید دوری کرد دوست و همنشینی که کم خرد و نادان است شخصیتی بی پروا و پر از بی احتیاطی را از خود بروز میدهد و همنشین خود را به دردسر انداخته و با سر به چاه می اندازد.
۴_ اگر همنشین ما با رفیقان ناباب همنشینی می کند از وی نیز باید دوری کرد .
پیامبر اکرم ص فرمودند،: از همنشین بد دوری کن زیرا تو به وسیله او شناخته می شوی.
به قولی:
کبوتر با کبوتر باز باباز
کند همجنس با همجنس پرواز
ویا به قولی دیگر ، تو اول بگو با کیان زیستی
پس آنگه بگویم که تو کیستی
ناریان مر ناریان را جاذبند
نوریان مر نوریان را طالبند
۵_ دوستان و همنشینان نوجوانان خود را زیر نظر داشته باشید ،بعبارتی دیگر مواظب فرزند نوجوان خود باشید زیرا دوره نوجوانی دارای این ویژگی است که نوجوان تاثیرپذیری عمیقی از گروه همسالان خود دارد که عامل بسیاری از اعمال و رفتارهای بزهکارانه نوجوان از جمله استعمال سیگار و مشروبات الکلی و انواع خلافکاری های خرد میباشد و نوجوان صرفاً برای تایید دوست یا دوستان ناباب خود مبادرت به این خلافکاریها می کند.
و در پایان شاخص ها و ویژگی های یک دوست و همنشین خوب عبارت است از . راستی و درستی. ادب و متانت .مهربانی و مهرورزی. دگر دوستی و دلسوزی. عمل صالح. معرفت و وفاداری. دانایی وفهم و شعور و…..

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل