زردی نوزادان یا یرقان نوزادی

به گزارش هفته نامه افق کویر، با توجه این که زردی (یرقان نوزادی) یکی از شایع‌ترین عارضه‌های دوران تولد و نوزادی محسوب می گردد، خبرنگار هفته نامه افق کویر به همین منظور با دکتر فرحناز کاردان متخصص کودکان و نوزدان به گفتگوپرداخت که وی گفت: زردی نوزادی یا هایپربیلی‌روبینمی یک مشکل شایع و اغلب خوش خیم در نوزادان است که در حدود ۶۰ درصد نوزادان ترم( نوزادانی سرموقع به دنیا آمده) و ۸۰ درصد نوزادان نارس( که زیر ۳۷هفته متولد می شوند) در طی هفته ی اول زندگی آن ها دیده می شود.
رنگ زرد نوزادان به علت تجمع بیلی‌روبین در پوست است
وی افزود: رنگ زرد نوزادان به علت تجمع بیلی‌روبین در پوست است. این ماده حاصل واکنش پروتئین های موجود درگلبول های قرمز خون نوزادان است، این ماده نقش آنتی اکسیدان داشته؛ ولی افزایش آن باعث ایجاد زردی در نوزادان شده که گاهی به حد خطرناک هم می رسد.
کاردان تصریح کرد: زردی از صورت شروع شده و با افزایش مقدار بیلی‌روبین به سمت شکم و پاها می رود. بهتر است تمام نوزادان با توجه به وزن تولد، سن حاملگی مادر و در اکثر موارد طی ۴۸ ساعت اول تولد کنترل وتحت نظر پزشک باشند که اکثراً می توان از طریق روش غیر متهاجمی از راه پوست بیلی روبین را اندازه گیری کرد که در برخی از موارد با تشخیص پزشک تعیین میزان سرمی و آزمایش خون لازم می گردد.
متخصص کودکان و نوزدان افزود: در اکثر موارد زردی در ۲ الی۴ روز اوج می رسد، سپس بعداز گذشت ۵ الی ۷ روزکاهش می یابد و در نوزادان رسیده بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۴ روز به مقدار طبیعی خواهد رسید.
وی تصریح کرد: در صورتی زردی یا یرقان تا هفته دوم کاهش نداشته باشد معمولاً توسط پزشک آزمایش و بررسی ها انجام می گردد.
اصطلاح زردی شیر مادر
کاردان در مورد بیماری زردی از طریق شیر مادر گفت: همچنین در حدود ۲ درصد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شود ،در طول هفته ی دوم و سوم تولد هم هنوز زردی دیده می شود که اصطلاحا زردی شیر مادر گفته می شود.
وی تصریح کرد: زردی شیر مادر، معمولاً خوش خیم بوده، به آرامی کاهش می یابد؛ اما گاهی ۳ الی ۱۰ هفته ممکن است باقی بماند، در این موارد می توان پس از انجام بررسی ها و آزمایشاتی از سلامت نوزاد مطمئن و مادر را به ادامه شیردهی ترغیب کرد.
وی ادامه داد: در نوع زردی شیرمادر یکی از انواع درمان برای رفع این زردی، قطع شیردهی مادر برای مدت زمان کوتاهی می باشد؛ ولی به علت خوش خیم بودن این نوع زردی و بی خطر آن این توصیه به این کار برده نمی شود و می توان با درمان های دیگر و با اندکی صبوری به شیردهی ادامه داد.
عواملی که باعث ایجاد زردی شدید نوزادان می گردد
کاردان گفت: عوامل خطر برای ایجاد زردی شدید شامل مواردی مانند» ناسازگاری گروه های خونی بین مادر و نوزاد»، «فاویسم»، «نژاد آسیایی»، «ابتلای فرزندان قبلی به زردی»، «نوزادن مادر دیابتی»، «جنس مذکر»،» سن مادر بالای ۲۵ سال»، مصرف داروهایی نظیر «اکسی توسین در مادر» و «عفونت در نوزاد» است.
متخصص بیماری کودکان و نوزادان افزود: هدف از درمان بیماری زردی(یرقان) نوزادان، جلو گیری از آسیب عصب ناشی از بیلی‌روبین (کرنیکتروس ) می باشد
وی تصریح کرد: افزایش شدید بیلی‌روبین در طی روزهای اول می تواند باعث عوارض عصبی از جمله عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی و فلجی گردد.
درمان زردی کودکان با نور دمانی یا فتوتراپی امکان پذیر است
دکتر کاردان درباره نحوه درمان بیماری زردی گفت: درمان این بیماری شامل فتوتراپی ( نور درمانی با طیف مشخص) می باشد این درمان بدون عوارض جدی بوده و استفاده از آن آسان و حتی در منزل امکان پذیر می باشد.
وی افزود: لازم است حین فتوتراپی چشمان کودک بسته و پوشانده بشود و دمای بدن نوزاد مرتب کنترل شود.
وی تصریح کرد:در برخی از موارد بر اثر درمان زردی نوزادان با نور درمانی ممکن است، نوزاد دچار دفع مدفوع شل، ضایعات پوستی، افزایش دمای بدن و از دست دادن آب بدن از طریق پوست ایجاد گردد.
مصرف آب قند در حین مداوا باعث تشدید زردی نوزادان می گردد
کاردان گفت: بنابراین مادران عزیز باید توجه داشته باشند که به کودکان در حین درمان نوردرمانی حتما هر ۲ الی۳ ساعت یک بار شیر داده و از مصرف آب قند به نوزاد بپرهیزند؛ چون مصرف آب قند مانع ازدریافت کالری کافی شده و زردی نوزاد را تشدید می کند..
وی تصریح کرد: در موارد شدید زردی، لازم است نوزاد بستری بیمارستان و دارو های مخصوص به وی داده شود که در صورت بهبودی حاصل نگردد تعویض خون تنهاراه علاج بیماری می باشد..
متخصص کودک و نوزدان در پایان اظهار کرد: از خانواده های گرامی تقاضا مندم برای درمان زردی از اقداماتی نظیر قرار دادن نوزاد در لامپ های مهتابی منزل، حجامت ،خون گیری ومصرف انواع داروها ی گیاهی و هر نوع دارو بدون نسخه شدیدا پرهیز نموده و با نظر پزشک زردی نوزاد خود را درمان کنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل