خواهرانی که هر دو به شطرنج علاقمند هستند

«شَطرَنج بازی دو نفره‌ای است که بر روی یک صفحه با ۶۴ خانه (۳۲ خانه سیاه و ۳۲ خانه سفید) به وسیله ۳۲ مهره (۱۶ مهره سفید و ۱۶ مهره سیاه) انجام می‌شود. برخی شطرنج را یک سرگرمی می‌دانند و عدّه‌ای دیگر آن را یک ورزش رزمی ذهنی محسوب می‌کنند. موفقیت در این ورزش بیش از هر چیز به توان تحلیل و فهم انتزاعی ذهن وابسته‌ است.» در شطرنج سن و سال ملاک نیست! یک کودک می تواند در برابر یک جوان یا حتی یک سالمند بنشیند و مسابقه بدهد و در آخر کسی پیروز میدان است که در شطرج بیشتر مهارت کسب کرده باشد.
به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر؛ در این شماره شما را با دو کودکی که آشنا می کنیم که هر دو علاقمند به شطرنج هستند به گونه ایی که این علاقه در پدر و مادر اثر گذاشته و والدین تمام تلاش خود را می کنند تا این دو دختر در راستای علاقه اشان به قله های موفقیت برسند.
«تارا» و «تینا» تقی زاده، ساکن بافق که ۷ساله و ۱۱ ساله می باشند. با تارا کوچولو مصاحبه می کنیم و از او می پرسیم چه افتخاراتی داشته است/ می گوید: ۲سال ونیم است و تاکنون چندین موفقیت داشته ام؛ از جمله مسابقات کشوری،جام یلدا،درجه کشوری مقام اول و رده سنی زیر ۸سال مقام اول شهرستان و رده سنی زیر۱۴سال مقام ۶ را کسب نمودم.
«مهدیه پورباقری»؛مادر تارا و تینا درباره آینده این رشته برای فرزندان خود گفت: از کودکی تارا بیشتر به بازی های فکری علاقه داشت وبا کمک خواهرش حرکات شطرنج را یاد گرفت و در کلاس های شطرنج شروع به آموزش نمود و خیلی خوش استعداد است.
«تینا تقی زاده» ۱۲ ساله است که در رشته شطرنج کار می کند. از او پرسیدم که چگونه شد به شطرنج علاقمند شدی؟ گفت: برای ثبت نام به هیئت شطرنج رفته بودم و کم کم زیر نظر مربی ام، خانم طباطبایی تمرینات را شروع کردم. روزی سه ساعت در محیط خانه و در محیط باشگاه تمرین می کنم.
از او درباره مقام هایش پرسیدم که گفت: مقام دوم شهرستان را که در ماه گذشته برگزار شد بدست آوردم و استانی نفر سوم و کشوری دیروز نفر اول زیر ۱۲ سال در خانه شطرنج یزد بدست آوردم. در آینده قصد دارم پیشرفت کنم و مقام های بهتری بدست بیارم و یک بازیکن بین المللی بشوم. شکر خدا امکانات بافق خوب هست. از پدر و مادرم هم بخاطر این حمایت شان تشکر می کنم.
«مهدیه پورباقری» مادر تارا و تینا در این باره گفت: خیلی پیگیر هستم ومرتب همراهی آنها دارم. شکرخدا تمامی هزینه ها بر عهده باشگاه هست و با علاقه آنها را به مسابقات می برم و همین قدر که برایم بگویند برنده شدیم کافی است.
وی گفت: یک سال و نیم هست که بچه ها دارند؛ بصورت حرفه ایی کار می کنند و حاضرم همین گونه آنها را در شطرنج تشویق نمایم. چون خیلی علاقه دارند و اگر علاقه انها نبود تا این مرحله جلو نمی امدند.
وی گفت: بازی فکری در وجود انها هست و این نیست که سرد بشوند؛ حتی زمان مسابقات را یادآوری می کنند و برای محک زدن خودشان ، اشتیاق فراوانی دارند

محمد حسین تشکری|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل