نکات حقوقی (قسمت دوم)

۱__یکی از جرایمی که در جامعه زیاد شاهد آن هستیم جرم نشر اکاذیب است مجازات نشر اکاذیب علاوه بر اعاده حیثیت ، از دو ماه تا ۲ سال یا شلاق تا ۷۴ ضربه می باشد نشر اکاذیب یعنی نسبت دادن امری کذب و خلاف واقع به دیگری به قصد ضرر رساندن یا تشویش اذهان عمومی به وسیله شکواییه یا مراسلات یا ارائه گزارش و یا نقل قول و.. می‌باشد.
با نسبت دادن یک دروغ تحت شرایطی جرم نشر اکاذیب محقق خواهد شد .
۲__ مطابق قانون جدید، وسیله نقلیه بدهکار که جزو وسایل کار وی محسوب نمی شود جزء مستثنیات دین نیست و قابل توقیف و فروش می باشد.
۳__ بموجب نظریه مشورتی ، قاضی پرونده در محکومیت های مالی می تواند هرگونه اقدام قانونی لازم برای دستگیری محکوم علیه از جمله ردیابی از طریق تلفن همراه جهت کشف محل اختفاء وی انجام دهد،تا طلبکار به حقش برسد.
۴__ اگر از شخصی طلبی داشته باشید و فوت کند و متوفی هیچ مالی نداشته باشد در این فرض ورثه مسئول پرداخت بدهی های او نخواهند بود.

۵ اگر شوهر در حال مرض همسر خود را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد زوجه مطلقه از اموالش ارث می برد به شرطی که آن زن شوهر نکرده باشد .
۶بعد از وقوع تصادف بهتر است که رانندگان بلافاصله از صحنه تصادف عکس بگیرند و بعداً خودروهای خود را به سمت راست جاده هدایت کنند.
۷__ همانگونه که شوهر میتواند همسر خود را با تأیید دادگاه از اشتغال هر شغلی که منافی با مسائل خانوادگی و حیثیت خود یا زن میباشد منع و جلوگیری کند قانون برای زن هم چنین حقی را قائل شده است که بتواند بااثبات اینکه شغل همسرش منافی مسائل خانوادگی است او را از آن شغل منع و جلوگیری نماید.
۸__ مجازات اغفال دختران با وعده ازدواج ۷۴ ضربه شلاق یا دو ماه تا دو سال حبس به همراه دارد، کسی که وعده ازدواج میدهد جرم نیست اما اگر دختری به این بهانه مورد فریب و سوء استفاده قرار بگیرند جرم است.
در بسیاری از این موارد مشاهده شده که با وعده ازدواج اموال دختران را تصاحب میکنند و به وعده خود عمل نمی کنند.
۹__قفل کردن درب منزل مشترک و عدم اجازه به همسر برای ارتباط با خانواده یا دیگر موارد ، غیرقانونی است و مرتکب به تحمل حبس یا جزای نقدی محکوم میشود.
۱۰__ تعقیب نمودن بانوان به قصد دادن شماره تلفن برای دوستی مصداق ایجاد مزاحمت برای بانوان دارد و مرتکب به مجازات حبس و شلاق محکوم خواهد شد.
۱۱__ صاحب خانه نمیتواند بدون اجازه و اذن مستاجر وارد منزل استیجاری شود و عمل وی جرم محسوب میشود .
۱۲__ صرف درج شغلی خاص درعقدنامه ولو به دروغ مثبت جرم فریب در ازدواج نمی باشد بلکه باید ثابت شود عقد بر مبنای همین شغل خاص واقع شده است.
۱۳__ بعد از ازدواج مادری که حضانت دخترش با او بوده است ،حضانت فرزند با پدر خواهد بود.
۱۴ اگر زن درخواست طلاق به دلیل اعتیاد مرد به دادگاه تقدیم کند معمولا دادگاه زمانی حکم طلاق میدهد که تشخیص دهد اعتیاد وی به گونه ای مضر است که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد می کند و ادامه زندگی برای زن دشوار است در غیر این صورت حکم طلاق نخواهد داد.
۱۵ هرگاه بی احتیاطی راننده در حین رانندگی منجر به قتل غیر عمد شود مرتکب به تحمل شش ماه تا سه سال حبس و پرداخت دیه محکوم می‌شود.
۱۶__ دعوای کیفری مربوط به عمل مجرمانه ای است که برای مرتکب آن دادگاه مجازات تعیین می کند ولی دادگاه برای دعوای حقوقی مجازاتی در نظر نمی‌گیرد و فقط محکوم علیه را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می سازد .
۱۷__ یک چهارم حقوق کارمند متاهل و یک دوم حقوق کارمند مجرد که بدهکار است توسط طلبکارقابل توقیف و نهایتا قابل وصول می باشد.
۱۸__ در صورتی می‌توان چک تضمین را مطالبه و وصول کرد که صادرکننده نسبت به تعهدات قراردادی خود تخلف کرده باشد.

حسام الدین نعیمی بافقی
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل