چگونگی مدیریت بیماری آنفلوانزا

به گزارش هفته نامه افق کویر، آنفلوانزا بیماری ویروسی فصلی که بیشتر قسمت فوقانی تنفس ( گلو_ لوزه_ نای) را درگیر می کند و از خصوصیات آن دو چیز است اول آنکه از نظر علائم بالینی اکثرا با درد بدن و تب که دو علامت مهم آن هستند بروز می کند و ثانیا ویروس دائما در حال تغییر است و هر سال با شکل جدیدی و البته با همان علائم یکسان هرساله بصورت جمعی و اکثرا از تجمعات مثل مدارس ، دانشگاه و پادگانها بصورت گروهی شروع می شود و معیار اپیدمی( همه گیری) شروع بیماری از کودکان مدرسه تعیین می شود.
./.۹۰ بیماران دچار آنفلوانزا در طی چند روز تحمل سردرد_ تب_ بدن درد_ بد حالی_ گلو درد و سرفه خشک و خستگی مفرط بهبودی یافته زندگی عادی را از سر می گیرند.ده درصد مابقی ممکن است ویروس به میدان ریوی نفوذ نماید و از قسمت فوقانی تنفس به قسمت تحتانی یعنی ریه ها برسد که شدت و مدت بیماری بیشتر شده سرفه و تب ادامه یافته و اکسیژن بدن افت می کند و حال بیمار به سمت وخامت اوضاع می رود که این ده درصد اکثرا افراد با زمینه بیماری مثل دیابت و فشار خون نارسایی قلبی و کلیوی و مشکلات ایمنی می باشند لذا مواظبت و پیگیری و بستری و تزریق پیشگیرانه واکسن در این افراد با ضعف سیستم ایمنی و بیماری زمینه ای اهمیت موضوع را بیشتر خواهد کرد. دانستن چند نکته در مدیریت بیماری مهم است.
چگونگی مدیریت بیماری آنفلوانزا
الف: بعلت تغییر مداوم و هر ساله شکل ویروس لازم است که هر سال واکسن آنفلوانزا تزریق شود.
ب: درمان اولیه آن در همان شروع علائم اندک ( مثل خستگی و سوزش گلو) باید با استراحت و مصرف مایعات فراوان در نطفه خفه شده و از استمرار آن جلو گیری بعمل آید.
ج: متاسفانه آن چیزی که مکررا دیده می شود اینکه بسیاری از پزشکان محترم و حتی بعضی داروخانه ها وحتی والدین کودکان بیمار به محض شروع علائم اقدام به تجویز یا مصرف آنتی بوتیک می نمایند که این معضل متاسفانه باعث تمدید بیماری می شود. توضیح این مطلب مهم است اینکه بدانیم آنتی بیوتیک روی باکتری ( میکروبهای دیواره دار) تاثیر گذشته و فقط میکروبها را از بین می برند و اصلا به داخل سلول نمی روند در حالیکه ویروس ها در داخل سلول هستند لذا آنتی بوتیک علاوه بر اینکه ویروس را از بین نمی برند بلکه باعث می شود میکرو بهای طبیعی سیستم تنفسی که برای بدن مفید هستند توسط آنتی بیوتیک ها از بین می رود و ویروس جایگاه خوبی برای رشد و فعالیت پیدا می کند. لذا عملا دیده می شود بیمارانی که آنتی بیوتیک مخصوصا در اوایل بیماری مصرف کرده اند با علائم و تب طول کشیده و عوارض گوارشی مراجعه می نمایند. لذا عاجزانه از همشهریان عزیز درخواست می شود از اصرار به تجویز آنتی بیوتیک مخصوصا برای کودکان و مخصوصا در اوایل بیماری ( سه روز اول) خود داری نمود و فقط علائم مثل کنترل تب و داروهای ضد سرفه _ شستشو حلق و بینی با سرم نمکی، آنتی هیستامین، تغذیه مناسب استراحت، مصرف ویتامین ها ، مصرف مایعات و حتی داروهای گیاهی سنتی مصرف مسکن ها کنترل شود و مصرف آنتی بوتیک ها را به نظر پزشک محول نماید و پزشک محترم هم می داند آنتی بیوتیک فقط بعد از ادامه پنچ روز علائم بالینی پا برجا مثل ادامه تب و شروع عوارضی مثل سنیوسیت، فارنژیت یا عفونت ریوی آنتی بیوتیک لازم را تجویز و بیمار را با تشویق به استراحت مجددا در چند روز آینده معاینه نماید و حتما پزشک محترم می داند که بقای علائمی مثل تب ، سرفه های مخلوط، بدحالی و افت اکسیژن و بیماری زمینه ای بیمار را باید برای رادیو گرافی قفسه سینه احتمال بستری شدن روانه بیمارستان نماید.
ه: مورد بعدی که زیاد شاهد آن هستیم ترس از تب مخصوصا در کودکان می باشد. در مورد تب این توضیح لازم است که اولا تب یک عامل محافظتی و نشانه تلاش بدن در رفع بیماری و ویروس می باشد.

و تب را زمانی دخالت درمانی می کنیم که بالای ۵/۳۷ درجه بوده یا بیمار شدید بی اشتها یا تهوع و استفراغ داشته باشد که آن هم ابتدا با پاشویه و تن شویه و سپس استامینوفن ( نه بروفن و نه داروهای رنگی) و نهایتا باشیاف استامینوفن تا ۵/۳۷ کنترل نمود باید دانست که اوج تب از ساعت پنچ هم تا ده شب بوده و از ده شب تا صبح بخاطر ترشح کورتون در بدن معمولا تب فرو کش می نماید. در کودکانی که سابقه تب و تشنج دارند کنترل تب مخصوصا درباره زمانی فوق با دقت بیشتری انجام شود با دانستن این نکته که تب و تشنج در اطفال زیر ۴ سال بوده و بالای چهار سال معمولا اتفاق نمی افتد.

واکسن خارجی و ایرانی هیچ ارجحیتی
بر یکدیگر ندارند
و: مطلب با اهمیت بعدی تزریق واکسن آنفلوانزا است که سوال می شود تزریق واکسن آنفلوانزا در صورت موجود بودن و ضرر اقتصادی و شرایط مملکت برای تمامی افراد بالای ۲ سال لازم است ولی واجب نیست و وجوب آن صرف نظر از شرایط اقتصادی و اجتماعی در افراد دیابتی، نارسایی قلبی ، کلیوی ، کبدی بیماری ها با مصرف ضد ایمنی ( روماتیسمی و پیوند کلیه) و از همه مهمتر خانم های باردار خواهد بود. بخاطر لزوم تکرار واکسن در هرسال اثر واکسن خارجی و ایرانی در طی یکسال یکسان بوده و هیچ ارجحیتی بر هم ندارند
زمان تزریق واکسن معمولا قبل از شروع فصل پاییز است ولی بخاطر پیشگری ها و مراقبت هایی که بخاطر بیماری کرونا واکسن کرونا در جامعه اتفاق افتاده حتی تزریق واکسن آنفلوانزا تا پایان سال ممکن و مجاز خواهد بود و بهتر است واکسن آنفلوانزا یک هفته بعد ازقطع علائم بیماری مثل تب و … به تعویق افتد.
بخاطر عدم تفکیک علائم و عوارض بیماری کرونا و آنفلوانزا لازم به تست کرونا یا آنفلوانزا در ۹۰٫/. بیماری عادی که گفته شد ضرورتی ندارد و فقط تست pcr کرونا در بیمارانی که به علت وخامت در بیمارستان بیشتر شده و یا در رادیو گرافی قفسه سینه مشکل دارند انجام می شود و اگر منفی بود سپس تست pcr آنفلوانزا انجام می گیرد.
نکته آخر: معمولا بیماری آنفلوانزا و علائم بالینی ۹۰٫/. واگیری خود را انجام داده و متهم کردن همکلاسی ها یا اعضای خانواده در انتقال بیماری بی مورد و غیر منطقی است.
توصیه آخر و خلاصه: پیشگیری فیزیکی مثل شستن دست ها، استفاده از ماسک و دوری از تجمعات غیر ضروری و شستشو و مکرر حلق و بینی اولین قدم می باشد . آنتی بیوتیک مخصوصا در روز های اول بیماری ممنوع، استراحت رکن اصلی درمان و درمان های علامتی موثر تر کم ضرر تر راحت تر مایعات مخصوصا داروهای خانگی ویتامین ها ، تخم مرغ آب پز و لیمو توصیه می شود.
واحد مشارکت مردمی بافق
سید محمود میرترابی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل