سختی ها ازپرستاران انسان هایی توانمند می سازد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار است که به همین مناسبت مصاحبه ای با پرستار نمونه کشوری (عظیمه صادقیان) و پرستار نمونه استانی(طیبه شمس الدینی) از پرستاران بیمارستان ولیعصر(عج) شهرستان بافق انجام شد که در ادامه می خوانید.
“عظیمه صادقیان بافقی” پرستار بخش ICU بافق گفت: در سال ۱۳۸۶ مشغول به کار شده و شروع کارم به مدت دو سال در بیمارستان بافق بود حدود ۶ ماه در ICU بیمارستان “گودرز” کار نمودم و بعد از آن به مدت ۶ سال در بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) مهریز در بخش های مختلف آن از جمله ICU ، CCU، اورژانس، ارتوپدی جراحی داخلی و اطفال فعالیت نمودم و از سال ۱۳۹۵ با افتتاح بخش ICU بیمارستان ولیعصر(عج) در بافق مشغول به کار هستم.
وی گفت: انتخاب رشته پرستاری حقیقتاً بر اساس رتبه کنکور صورت گرفت و بعد از اتمام تحصیل و گذراندن طرح کار علاقه هم ایجاد شد.
وی موفقیت خود در کار و تحصیل را حاصل توکل برخدا، کمک خانواده و بعد از ازدواج همیاری همسرش و دخترش هلیا السادات دانست.
عوامل مؤثر در انتخاب پرستار نمونه
وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث انتخاب شما به عنوان پرستار نمونه کشوری شد ؟ گفت : اغلب ارزیابی ها بر اساس شاخص هایی که متناسب با نوع کار پرستاران می باشد انجام می گردد، گزینه هایی مانند: انضباط اداری(وقت شناسی،حفظ شئونات اسلامی و رعایت کامل یونیفرم اداری، آگاهی از سلسله مراتب اداری و رعایت آن ) تعهدات حرفه ای، اخلاقی و اجتماعی (رعایت اخلاق اسلامی حرفه ای، علاقمندی به حرفه، توسعه کار حرفه ای و دارا بودن وجدان کاری، مسئولیت پذیری و انتقاد پذیری ، خدمت به محرومین) وظایف حرفه ای و تخصصی( دارا بودن دانش و مهارت های بالینی و حرفه ای با رعایت استانداردها ، رعایت ضوابط و مقررات حرفه‌ای) اطلاع از منشور حقوق بیمار، احترام به حقوق همکار، تلاش برای ارتقا علمی، توانایی انجام کار تیمی، ارتباط مناسب درون و برون سازمانی، آموزش به بیمار و خانواده آن در زمینه پیش گیری مراقبت و درمان و انجام فعالیت های فوق برنامه از جمله فعالیت های فرهنگی، ورزشی هنری و مذهبی می باشد.
سختی ها ازپرستاران انسان هایی توانمند می سازد
وی در ادامه بیان کرد: سختی های کار پرستاری منجر به افزایش آستانه تحمل سختی ها می شود و پرستاران را آدم هایی صبور و توانا می سازد
وی در خصوص عکس العمل خانواده با کار و شغلش گفت: عکسل العمل خانواده با شغل پرستاری جز همراهی و کمک و تحمل همزمان سختی های شغل پرستاری نیست.
وی در مورد خصوصیات پرستار نمونه گفت: پرستار خوب بودن در واقع ویژگی های بسیاری را می طلبد داشتن تعهد و وجدان کاری، وجود روحیه ای قوی، داشتن جسم و روان سالم، منظم و از همه مهمتر برقراری ارتباط موثر با بیمار و از دیگر ویژگی ها تکرار نکردن اشتباهات خود ، مسئولیت پذیر بودن و توانایی برقراری ارتباط، برخی از ویژگی های پرستار نمونه است.
ارتباط مؤثر با بیمار از ملزومات شغل پرستاری است
وی تصریح کرد: ارتباط موثر با بیماران به نظر بنده از مهمترین خصوصیات یک پرستار خوب می باشد شاید در ابتدا این امر کار ساده‌ا‌ی به نظر برسد ولی زمانی که بیماران مختلف با شرایط فرهنگی مختلف را در در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که این امر نیاز به تمرین و تلاش زیادی دارد در ضمن در بسیاری از مواقع ما از تمامی مهارت های ارتباطی با بیماران مطلع هستیم ولی نکته ای که وجود دارد شلوغ بودن بخش و تعداد زیاد مراجعه کنندگان است و این موضوع ارتباط موثر و کاربردی با بیمار را پیچیده تر و سخت تر می کند.
ارتقای سطح علمی پرستاران نیازمند نیروهای کاری بیشتری است
وی در پاسخ به این سوال که اگر به عقب برگردید با وجود تمام آگاهی ها باز این شغل را انتخاب می کردید؟ گفت: اگر به عقب برگردم دوست داشتم نیروی بیشتری جهت ارتقا علمی چه در زمینه پرستاری و چه در زمینه‌های دیگر درمانی صرف می کردم.
وی مشکلات شغل پرستاری را بیان نمود: مشکلات شغل پرستاری شیفت های فشرده، نبود پرستار در کنار خانواده هنگام اعیاد یا روزهای تعطیل، لزوم خدمت در شرایط خاص جامعه مانند کرونا، نبودن در کنار فرزند شیرخوار و خردسال، احتمال ابتلا پرستار به بیماری های واگیردار، پایین بودن حقوق و مزایا نسبت به حجم بالای کاری و همراهی همیشگی با بیمار و فشارهای روحی زیاد و در آخر اینکه بازنشستگی زود هنگام پرستاران به دلیل کمبود نیرو به راحتی امکان پذیر نیست.
وی از مسئولین خواست: مسئولین به وعده های خود عمل نمایند، در دوران کرونا پرستاران از هیج کاری دریغ نکردند با فروکش کردن کرونا علی رغم کمبود شدید پرستار برخی از همکاران به بهانه نداشتن بودجه و اعتبار خانه نشین شدند از مسئولین امر تقاضا دارم به رفع مشکلات صنفی پرستاران توجه ویژه داشته باشند اعم از کمبود نیرو و استخدام، افزایش حقوق در شان ایثار پرستاران و افزایش امنیت شغلی پرستاران چه در بیمارستان های خصوصی چه در بیمارستان های دولتی لحاظ نمایند.

ترخیص بیمار پس از بهبودی بهترین و شیرین ترین خاطره‌است
“طیبه شمس الدینی” یکی از پرستاران نمونه استانی گفت: بیش از ۱۳ سال در شغل پرستاری فعالیت می نمایم و چند سال است که پرستار بخش دیالیز هستم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا باز این رشته را انتخاب می نمایید گفت: با توجه به علاقه ای که دارم رشته پرستاری را انتخاب می نمایم هرچند پرستاری شغل سخت و پر مشقتی است.
وی افزود: شغل پرستاری با سلامت بیماران سرو کار دارد و حتما انگیزه باید وجود داشته باشد.
شمس الدینی ترخیص بیماران پس از بهبودی را از بهترین و شیرین ترین خاطرات دانست.
خاطره مرگ بیمار برای پرستار آزار دهنده است
وی افزود: همه تصور می کنند که مرگ و بیماری برای پرستاران عادی شده است اما اینگونه نیست تاثیرات منفی خودش را می گذارد همانطور که پرستاری از مشاغل سخت است نه تنها جسم را خسته می کند؛ بلکه بر روح و روان نیزتأثیرگذاشته است و با صبر و عشق سعی می کنیم برای رضایت خداوند مشکلات راپشت سر بگذاریم و خانواده نیز با ما همکاری و مراعات می کنند.
وی تصریح کرد: پرستار یک قشر نمونه دلسوز است و مهم انجام وظیفه است که همه پرستارها دریغ نمی کنند و همه نمونه هستند و این روز را به همه پرستاران تبریک می گویم.
مسئولین باید به شغل پرستاری توجه بیشتری داشته باشند
وی در ادامه از کمبودها گفت: هر حرفه کمبود و سختی های خودش را دارد اما پرستار با بیمار ارتباط داشته و حس دلسوزی این حرفه را متفاوت کرده است و این حس دلسوزی باعث افتخار است و مسئولین باید بیشتر به این حرفه توجه نمایند.
وی ابراز خوشحالی کرد و گفت:پیوند بیماران دیالیزی بهترین خاطره است بعد از دو سال دو جوان پیوند کلیه شدند و این خیلی باعث خوشحالی شد.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش