معلولیت ممنوعیت نیست

به گزارش هفته نامه افق کویر به مناسبت ۱۲ آذر ماه روز جهانی معلولین و برای آگاهی از مشکلات آنان به گفتگو با یکی از معلولین عزیز پرداخته که در ادامه ماحصل آن را می خوانید:
افق کویر: لطفاً خودتان را برای خوانندگان هفته نامه افق کویر معرفی بفرمایید؟
غلامرضا فرمانده بحری ۳۶ ساله ، اصالتاً شمالی بوده و متولد بافق هستم.در سال ۱۳۸۲بعد از بازنشستگی پدر به شمال رفتیم و بعد از۱۰ سال دوباره به بافق برگشتیم.
افق کویر: از سوابق کاری خودتان بفرمایید؟
در سال ۱۳۹۴ برای اینکه به جای پدر مشغول به کار بشوم اقدام کردم و مشکلات زیادی را در این راه متحمل شدم . اوایل بخاطر مدرک تحصیلی به بنده اهمیت داده نمی شد به همین منظور به مدت ۲ سال دوره ی حرفه آموزی ساخت و تولید (ماشین ابزار)طرح ۱۸ ماهه ایران آلمان را گذرانده و موفق به کسب مدارک مورد نیاز شدم، ولی متاسفانه بدلیل بیماری قوز قرنیه که ازبدو تولد گریبان گیر آن بودم و حتی سال ۱۳۹۵ عمل پیوند قرنیه انجام دادم، ولی متأسفانه بدلیل بیماری دیابت عمل پیوند موفقیت آمیز نبود و از انجایی که تراشکاری کار پر خطری بوده و مستلزم دید بینایی خوبی می باشد امکان اشتغال در این حرفه برای بنده وجود نداشت . در رشته ی مدیریت کسب و کار ادامه تحصیل داده و در حال حاضر دانشجوی رشته ی روانشناسی هستم .برای اشتغال به کار در آزمون های استخدامی شرکت گندله و فولاد شرکت کرده، ولی زمان مصاحبه پذیرفته نشدم. سال ۱۳۹۵ که درخواست جایگزینی به جای پدرم را دادم ، گفته شد امکان جایگزینی پسر به جای فرزند وجود ندارد . برای شرکت گندله هم از آنجایی که محیطش آلوده بود امکان اشتغال در آن برای بنده میسر نبود . در این بین با جامعه معلولین آشنا شدم . اوایل تلاش می کردم با ارتباط با معلولین اوقات فراغت خود را بگذرانم . رئیس جامعه معلولین از آنجایی که از شرایطم آگاه بود از بنده برای شرکت در طرح مراقبین دعوت به همکاری کرد.در طرح مراقبین به دیدار با معلولین رفته و با توجه به نیاز آن ها ارائه خدمات انجام می شود؛ در حال حاضر ۵ مدجو تحت پوشش بنده می باشند و در شغل خود بسیار موفق هستم و لی متأسفانه دو تومن در ماه بیشتر حقوق نمی گیرم که کافی نبوده و جبران هزینه ها و مخارج بنده را نمی کند
افق کویر: آیا به نظر شما معلولیت محدودیت هست؟
بنده خیلی راحت خودم را یک معلول می دانم معلولیت محدودیت نیست ولی مگر این امکان پذیر هست که فردی که از لحاظ بینایی مشکل داشته محدودیت نداشته باشد به نظر بنده معلولیت ممنوعیت نیست؛ معلولین نباید از کار کردن و از اینکه درجامعه قرار بگیرند برایشان ممنو عیتی وجود داشته باشد.
افق کویر: اگر خواسته یا صحبتی با مسئولین دارید بفرمایید؟
صحبت بنده با مسئولین این هست که ما معلولین تمام درد‌های جسمی و روحی را تحمل می کنیم، ولی لطفا در یک سری مسائل از جمله اشتغال مسکن شرایط بهتری را برای معلولین فراهم کنند . بنده در بین معلولین افراد توانمند زیادی را می بینم ، حتی برای اینکه خودشان را اثبات کنند کارایی بیشتری نسبت به افراد عادی دارند و اکثرا تحصیل کرده و بیکارند..معلولین در بافق از لحاظ اشتغال و مسکن حمایت نمی شوند.ازسویی ادارات ، معادن و سازمان ها موظفند ۳ در صد از نیروهای کاری خود را به معلولین اختصاص بد هند که اجرایی نشده است. امتیازاتی هم اداره بهزیستی برای کارفرمایان قائل شده است که هر نیروی کارمعلولی که جذب کنند از امتیاز وام بهرمند شده و مبلغ حق بیمشان از طرف اداره بهزیستی پرداخت می شود؛ چرا کارفرما از اینکه یک فرد معلول را استخدام کند اجتناب می کند؛شاید گمان می برند فرد معلول توانایی لازم برای انجام کار را ندارد. بسیار خرسندم که با جامعه معولین آشنا شدم .
انسا ن تا زمانی که چیزی را از دست ندهد قدرش را نمی داند بنده؛ اگر افرادی را نمی دیدم که راه رفتن برایشان آرزو هست هیچ وقت قدر سلامتی خودم را نمی دانستم و هیچ شکرانه ای برایش نداشتم .
افق کویر:آیا ازسازمان بهزیستی کمکی به مددجویان می شود ؟
بله مبلغ ۴۵۰هزار تومان ماهانه به مددجویان پرداخت می شود ولی از انجایی که داروهای دیابت گران می باشد جبرا ن هزینه های درمان بیماری ام هم نمی شود . در رابطه با شهریه دانشگاه هم به مدت دو ترم هزینه آن را پرداخت کردند .

حکیمه السادات میرمحمدی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش