نبـرد تیـلاپیـا با واردات

به گزارش هفته نامه افق کویر، در سال اخیر خشکسالی بیشتر از سال های قبل خودنمایی نموده است و اغلب کشاورزان و دامداران را به چالش کشید و گرانی خوراک دام و طیور به مشکلات آن افزود: خبرنگارهفته نامه افق کویر با مسئول امور دام و شیلات شهرستان گفتگو نموده است که در ادامه می خوانید:
افق کویر: لطفاًخودتان را برای خوانندگان هفته نامه افق کویر معرفی بفرمایید؟
“عبدالرضا خلیلی”، کارشناس تولیدات دامی ، کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی و مسئول مرکزجهاد کشاورزی دهستان سبزدشت و با حفظ سمت مسئول امور دام و شیلات شهرستان نیز هستم.
افق کویر: کارهایی که درسال جاری انجام شده اغلب در چه زمینه ای بوده است؟
در سال جاری تا فروردین ماه توزیع خوراک دام یارانه ای ، اختصاص تسهیلات به واحدهای مرغ گوشتی ، مرغ تخم گذار و شیلات بوده است همچنین رصد و پایش نهاده های دام و طیور که مرغداران در سامانه بازرگاه اقدام به خرید آن نموده اند صورت گرفته است.
بحث دیگر که مورد پیگیری قرار گرفته است پهنه های دام شهرستان است، پهنه ی شتر ،پهنه ی پروار بندی دام سبک صدر آباد مکاتبات شهرستان به سازمان جهاد کشاورزی استان، برگزاری دوره های آموزشی برای پرسنل وظیفه نیروی انتظامی و سپاه در زمینه پرورش مرغ بومی ،بازدید از شیلات استان، آبرسانی به دامداران مرتعی شهرستان با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و همچنین پیگیری شهرک تیلاپیا از جمله ساخت زیرساخت های شهرک تیلاپیا و پهنه شتر شهرستان از طریق شرکت شهرک های کشاورزی استان در حال انجام است.
افق کویر:آیا پرورش ماهی در تمام استخرها انجام می شود ؟
تقریبا در حال حاضرهفت بهره بردار در زمینه ی پرورش ماهی تیلا پیلا فعالیت می نمایند که دو بهره بردار به صورت سازه های گلخانه ای در حال فعالیت هستند. شرکت “نیل آب زیست” و شرکت “نگین سبز آب بر” هم زمان با پیشرفت علم در زمینه ی پرورش ماهی هم این امر اتفاق افتاده است .در شرکت نیل آب زیست پرورش در حوضچه های سیمانی انجام می شود. در شرکت نگین سبز آب بر هم پرورش ماهی به صورت سیستم بایوفلاگ هست که در حوضچه های پیش ساخته انجام می گردد. در شرکت نیل آب زیست، ظرفیت پرورش ماهی ۳۰۰ تن می باشد و۳میلیون تکثیر بچه ماهی در سال در صورتی که تمام مراحل به طور کامل انجام بشود، صورت می گیرد شرکت نگین سبز آب مجوز ۱۰۰تن ظرفیت پرورش ماهی را دارد و ۳ میلیون تکثیر بچه ماهی دارد که در آینده نزدیک به این هدف خواهد رسید. این دو شرکت سرمایه گذاری خیلی خوبی انجام داده اند و خروجی خوبی هم داشتند فقط تنها چالش این دو شرکت بحث افزایش قیمت خوراک ماهی تیلا پیا بوده است که در بحث پرورش ماهی های گرم آبی هست، از جمله مشکلات افزایش قیمت خوراک ماهی می باشد. قیمت خوراک تیلاپیا در حال حاضر هر یک کیلوگرم ۲۷تا۳۰هزار تومان شده است که در طول مدت شش ماهه ی پرورش ماهی به ماهی داده می‌شود و قیمت فروش هر کیلوگرم تیلا پیا ۵۰ هزار تومان می باشد. شرکت هایی نظیر نگین سبز آب بر و نیل آب زیست در تمام طول سال در زمینه پرورش ماهی فعال هستند.
لازم به ذکر است به دلیل شرایط کنونی بازار پرورش دهندگان تیلاپیا هنوز موفق به فروش تمامی ماهی پرورشی خود نشده اند.
افق کویر:آیا اقداماتی در خصوص فروش محصولات صورت گرفته است؟
یکی از دلایلی که خود تولید کننده ها آن را مطرح می کنند و منطقی نیز می باشد بحث واردات فیله می باشد که متاسفانه سالیانه چندین تن فیله ماهی به کشور وارد شده و این آخر بازار داخلی را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
مقرر گردید رایزنی های مربوط با شرکت سنگ آهن مرکزی و استان در زمینه فروش انجام گردد تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.
افق کویر: آیا سرمایه ای برای ایجاد زیرساخت های فرآوری فراهم شده است؟
دو مجوز از اداره ی کل دامپزشکی استان صادر شده است کارگاه فرآوری باید به صورت واحد به واحد حدود ۵ میلیارد تومان سرمایه برای انجام این کار لازم می باشد. ساخت کارگاه فراوری هم برای مصرف شهرستان ، استان و خارج از استان بسیار ضروری و مهم می باشد. در شرایط فعلی ماهی از تولیدکنندگان خریداری و بعد از انتقال در استان های دیگر فراوری و بسته بندی می شود.
افق کویر: ماهی قزل آلا در شهرستان در چه وضعیتی قرار دارد؟
در سال جاری به دلیل عدم فروش ماهی تیلاپیا هنوز فردی اقدامی در زمینه رهاسازی و پرورش ماهی قزل آلا با وجود شرایط مناسب پرورش این نوع ماهی صورت نگرفته است و بزرگترین چالش موجود قیمت خوراک ماهی قزل آلا می باشد که هر کیلو گرم خوراک ۵۰ هزارتومان هزینه دارد.
همچنین ظرفیت شهرستان در تولید گوشت ماهی در حال حاضر حدود ۳۰ تن در سال می باشد.
افق کویر: اگر متقاضی در زمینه ی پرورش ماهی وجود داشته باشد استخر خالی دارید که در اختیارشان قرار بدهید؟
استخرهای پرورش ماهی به صورت مالکیت خصوصی می باشد و متقاضی برای انجام این کار باید به مالکین مراجعه نمایند.
افق کویر: در مورد دام سنگین چه اقداماتی انجام شده است؟
جمعیت شتر شهرستان طبق آمار رسمی ۲۵۰۴نفر می باشد؛ یکی از اقدامات بسیار خوبی که در حال انجام می باشد بحث شیر شتر است، پهنه ی شتر در قسمت باقر آباد تعریف شده است، ۵۰ هکتار زمین به این کار اختصاص دارد ولی از لحاظ زیر ساختی اقدامی انجام نشده است.
۸۹قطعه در پهنه شتر شهرستان مقرر گردید که پهنه مزبور را در اختیار شرکت شهرک های کشاورزی قرار گیرد که مزیت این کار واگذاری زمین به متقاضیان می باشد.
ستاد اجرایی فرمان امام هم در این زمینه ورود پیدا کرده و لیست متقاضیان پرورش شتر را حدود۳۰۰تا۴۰۰نفر می باشد به مرکز استان فرستاده شده و مقرر گردید که لیست مذکور در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام مستقر در مرکز استان قرار گیرد تا زمینه پرداخت تسهیلات فراهم گردد.
در شرایط فعلی پرورش شتر در سیستم نیمه باز ، پرورش داخل جایگاه و داخل مرتع دارای راندمان خوبی می باشد .

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل