شروع بیماری آسم قبل از ۶ سالگی

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ آسم یک بیماری مزمن شایع است که منجر به التهاب مزمن راه های هوایی و انسداد موقت آن ها در پاسخ به محرک ها می شود . اگرچه علت آسم دوران کودکی مشخص نشده است، مطالعات ترکیبی از تماس های محیطی و عوامل ارثی را دخیل می دانند. خبرنگار هفته نامه افق کویر به همین منظور با دکتر«فرحناز کاردان» متخصص کودکان و نوزدان به گفتگو پرداخت که وی گفت: شیوع آسم به نظر می رسد که در کل جهان در حال افزایش است، این بیماری در مناطق و جوامع پیشرفته تر و در افراد با سایر بیماری های آلرژیک (اگزمای پوستی و ..) شایع تر است و در کودکانی که در نواحی روستایی و جوامع مزرعه دار که با حیوانات اهلی سرو کار دارند و زندگی می کنند کمتر است.
شروع بیماری آسم قبل از ۶ سالگی
وی ادامه داد: تقریبا اکثر بیماران شروع بیماری را قبل از ۶ سالگی بروز می دهند. فاکتورهای مستعد کننده: شامل آسم والدین، سایر بیماری های آلرژیک (اگزمای پوستی، آلرژی غذایی و ..) ، جنس مذکر ، وزن پایین هنگام تولد و.. است. اپیزودهای شروع حمله ی آسم در اوایل دوران کودکی با ویروس های تنفسی ، دود تنباکو و آلوده کننده های هوا، هوای خشک و بوهای تند مرتبط هستند.
آسم مزمن که تا اواخر کودکی و گاهی بزرگسالی ادامه می یابد
وی عنوان کرد: آسم بر اساس شدت و مدت علائم به انواع : متناوب و مزمن تقسیم می شود. آسم متناوب در اوایل کودکی و با عفونت های ویروسی ظاهر می شود و معمولا در سنین اوایل مدرسه بهبود می یابد.آسم مزمن که تا اواخر کودکی و گاهی بزرگسالی ادامه می یابد.
رادیو گرافی قفسه سینه اغلب در کودکان آسمی نرمال است
فرحناز کاردان در خصوص شایعترین علایم آسم گفت: سرفه های خشک و تنگی نفس می باشد که اغلب با فعالیت های فیزیکی و بازی کردن و خندیدن و هوای سرد و خشک تشدید می شود. تست های عملکرد ریه (اسپیرومتری) می توانند به تایید آسم و تعیین شدت آن کمک کند و در کودکان بزرگتر از ۶ سال امکان پذیر است و حداقل سالانه توصیه می شود .رادیو گرافی قفسه سینه اغلب در کودکان آسمی نرمال است.
دارو درمانی به شدت بیماری بستگی دارد
وی افزود: درمان شامل حذف یا کم کردن تماس با فاکتورهای تشدید کننده و درمان های دارویی می باشد. همانطور که گفته شد فاکتورهای تشدید کننده شامل دود تنباکو و اتومبیل ، حیوانات دارای مو یا پر نظیر سگ و گربه و پرندگان، گردوغبار و سوسک ها ، بوهای تند و عطرها و شوینده های خانگی است. همچنین در صورتی که افراد مبتلا به سینوزیت یا بیماری ریفلاکس (برگشت محتویات مری به معده ) باشد و درمان این بیماری ها اولین قدم است.
وی ادامه داد: درمان ها شامل استفاده از اسپری های اسنشاقی(سالبوتامول و غیره) می باشد، که به صورت موقت برای کنترل بیماری به کار برده می شود. در بیماران مبتلا به آسم پایدار درمان شامل اسپری های حاوی کورتون هم می باشد. این درمان ها باعث بهبود عملکرد ریه ، کاهش علائم ، کاهش نیاز به بستری می شود و نیاز به مصرف خوراکی کورتون را کاهش می دهد.از بین کودکان مبتلا به آسم ، یک سوم آن ها دچار آسم پایدار و دو سوم آن ها در طول سال های نوجوانی بهبود می یابند.
فرحناز کاردان گفت: شایان ذکر است تحقیقات نشان داده اجتناب از دود تنباکو از (دوران قبل از تولد ) ، شیر دهی طولانی توسط مادر (بیشتر از ۴ماه) ، فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی سالم احتمال پیدایش آسم در کودکی را کاهش می دهد. همچنین تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه ی کودکان مبتلا به آسم از نظر اینکه ویروس آنفلوآنزا مسئول قسمت اعظم حملات آسم می باشد توصیه می شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل