مصرف منطقی آنتی بیوتیک

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در فصل سرد سال و شیوع بیماری های عفونی تنفسی یکی از مواردی که شاهد هستیم مصرف زیاد و بیش از متعارف و غیر منطقی آنتی بیوتیک یا همان چرک خشک کن هستیم. بنابراین خبرنگار هفته نامه افق کویر با» دکتر سید محمود میرترابی باجگانی» متخصص بیماری های داخلی در این باره گفتگو انجام داد:
وی گفت: طبق آمار مصرف صحیح آنتی بیوتیک در فصل زمستان باید حداکثر۱۵ درصد و۱۰ درصد نسخ پزشکان را تشکیل دهد؛ در حالیکه در کشور ما بالای ۷۰ درصد نسخ زمستانی آنتی بیوتیک را شامل می شود و بدتر از آنکه متاسفانه خیلی از والدین و افراد قبل از رسیدن به پزشک و با شروع اولین علائم عفونت های تنفسی خود سرانه آنتی بیوتیک را شروع کرده اند.
فروش آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک
وی ادامه داد: خجالت آورترین کار آنکه بعضی داروخانه ها آنتی بیوتیک ها را بدون نسخه پزشک به مشتری تحویل می دهند.همه این موارد( خطای پزشک، خطای بیمار و خطای داروخانه ) باعث طول کشیدن بیماری از یک طرف و مقاومت آنتی بیوتیک ها در فرد بطور مزمن می شود( مقاومت یعنی عدم تاثیر دارو در نوبت های بعدی مصرف)
فرق باکتری و ویروس
سید محمود میرترابی در خصوص فرق بین باکتری و ویروس گفت: باکتری یک میکروب است که بافت های بدن حمله می کند و تولید عفونت یا چرک می کند مثل ذات الریه، تب مالت، عفونت ادراری و… معمولا با علائم جدی مثل تب، بدحالی، وجود چرک و طول کشیدن چند روزه بیماری همراه است. علائم آن اختصاصی است. مثلا عفونت تنفسی، سرفه، تب و چرک میدهد یا عفونت ادرار، همراه با تب و درد و… می دهد. تقریبا بعد از چند شب علائم آن ثابت و برجسته می شود که همان اول بیماری، باکتری داخل سلول نمی رود؛ بنابراین آنتی بیوتیک بر آن موثر است؛ ولی ویروس برخلاف باکتری داخل سلول رشد می کند و از آنتی بیوتیک و حتی سیستم ایمنی مخفی می شود؛ دقیقا مانند دزدی که داخل منزل شده است و شما هر چه پشت در باشید قرار نیست بر آن غلبه کنید.
وی افزود: بنابراین ویروس به آنتی بیوتیک معمولا جواب نمی دهد و داروهای ضد ویروسی بخاطر نفوذ داخل سلول بسیار خاص و کم مصرف هستند. که اکثر بیماری های تنفسی فصل پاییز و زمستان ویروسی هستند و فقط حدود ۱۰-۱۵درصد باکتریایی هستند . آن هم در افراد با(البته باکتری های مفید هم در سیستم تنفسی و روده وجود دارند که ویتامین تولید می کنند)بیماری های زمینه ای مثل دیابت، دیالیز، بیماری قلبی اتفاق می افتد.
وی تصریح کرد: اکثر بیماری های تنفسی وشایع پاییز و زمستان مخصوصا آنهایی که همه افراد خانواده به ترتیب درگیر می شوند ویروسی است که برای درمان آن ها اگر همه چیز موثر باشد آنتی بیوتیک موثر نیست. مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر آنکه بر ویروس موثر نیست باعث می شود که آنتی بیوتیک ، میکروب های طبیعی بدن را از بین برده و ویروس فضا و فرصت رشد بیشتری را داشته باشد یا بعنوان عارضه دنباله دار بیماری ویروسی عفونت باکتری سوار شود و چرک تولید کند.
میرترابی ادامه داد: در مجموع سرماخوردگی بیماری ویروسی است که مسیر مشخصی دارد و با آب ریزش بینی، گلودرد، درد بدن، (اکثرا آنفلوآنزا درد بدن میدهد) و بی حالی شروع می شود تا ۴۸ ساعت اول تب خفیف و فقط با مسکن و استراحت بهتر می شود و هیچ نیازی به آنتی بیوتیک نیست( آنتی بیوتیک بدتر می شود) و علائمی مثل گلو درد و آبریزش هم علامتی و با سرم شستشو درمان می شود . پس از چند روز استراحت و مسکن اگر تب قطع نشد و بالای ۳۸ درجه بود احتمالا عوارض بیماری ویروسی قبل سینوزیت و یا عفونت گوش و …عارض شده است. احتیاج به ویزیت مجدد دارد که در صورت صلاح دید پزشک آنتی بیوتیک تجویز شود. ابتدا باید پزشک علائم بیماری ویروسی را از باکتری تفکیک نماید و با ویزیت مکرر و رصد علائم بالینی از داروهای غیر لازم و یا ( اکثرا اصرار بیمار) پرهیز نماید.
وی در پایان اظهار نمود: آموزش اینکه بیماری ویروسی خطرناک نیست و بعنوان مانور برای بدن و تقویت سیستم ایمنی بوجود می آید و رکن اصلی استراحت است بیماررا برای دریافت داروی مناسب و متعارف متقاعد می کند . آنتی بیوتیک زودتر از موعد(۴۸) ساعت از بیماری مخصوصا در اطفال علاوه بر ایجاد اسهال و طول دادن بیماری سود چندانی ندارد. و حتی تا تب ۳۷٫۵درجه در عرض ۴۸ساعت در اطفال هیچ دارویی لازم نیست . چه خوب بود که در فصل سرد سال تلویزیون و با زیر نویس خود علائم ویروسی را می نوشت و درمان آنرا بدون مراجعه به پزشک متذکر می شد و توصیه می کرد که وقتی تب بیشتر از سه روز با چرک و خلط ایجاد شد به پزشک مراجعه شود.استراحت، صبر، داروی مناسب : ضمانت سلامتی
خانه مشارکت مردمی بافق

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسئولین چَشم چَشمی گفتند و خبری از آن ها نشد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در پی