یک فعال گردشگری در شهرستان بافق: عدم هماهنگی مسئولین در بخش گردشگری

به گزارش پایگاه هفته نامه افق کویر؛ شاید اسم کویر و بیابان چندان لذت بخش نباشد؛ اما امروزه در مناطق مختلف ایران، کویرها و بیابان‌های پرطرفدار و محبوبی وجود دارد ؛ که مقصد گردشگران داخلی و خارجی است؛ کویر یکی از جاذبه‌های کشور ایران است. در استان یزد کویری زیبا به نام امارت کویری شن و شادن وجود دارد. این کویر طبیعی از شهرستان بافق و از جاهای دیدنی شهر است. گروه خبری هفته نامه افق کویر و افق بافق ۲۴ فروردین ماه جهت بازدید و تهیه گزارش به عمارت شن و شادن بافق مراجعه نموده که در حاشیه بازدید از این عمارت زیبا، خبرنگار افق بافق با ” اسما حسینی” مدیر عمارت شن و شادن گفتگو نمود که بخشی از گفتگو در شماره  هفته نامه افق کویر (۱۰۷۳) منتشر شد و بخش دیگر ان را در ادامه می‌ خوانید:
اسما حسینی گفت: در سال ۹۵ به صورت موقت مجوز فعالیت در این مکان کویری را دریافت نمودم و در ۱۳ روز از تعطیلات نوروز با استفاده از شاخه های درخت خرما مکانی موقت ایجاد نموده و میزبان بازدید کنندگان بودم و بعد از اتمام این ۱۳ روز این مکان را بکر به محیط زیست تحویل داده چرا که این مکان در محدوده مناطق حفاظت شده قرار داشت.

در بخش گردشگری مکانی جهت تفریح وجود نداشت

وی افزود: با امکانات اندک انتظار چنین استقبالی نداشتم اما علاوه بر اینکه از این طرح استقبال شد به عنوان عمارت گردشگری برتر انتخاب شدم. بنابراین در سال ۱۳۹۶ فرماندار وقت پیشنهاد ادامه کار در این مکان را داد و بعد از مدتی محیط زیست نیز همکاری کرد و فعالیت من به صورت جدی آغاز شد چرا که در شهرستان بافق در بخش گردشگری مکانی جهت تفریح وجود نداشت و شهروندان جهت تفریح به شهر یزد و کرمان روی می آوردند و این موضوع بسیار ناراحت کننده بود.

اقتصاد تک بعدی؛ مشکل اصلی شهرستان

وی مشکل اصلی شهرستان را اقتصاد تک بعدی آن دانست و گفت: صنعت گردشگری دومین صنعت جهان است و این مکان ظرفیت گردشگری دارد؛ این منطقه از لحاظ جغرافیایی در مکانی قرار دارد که ده دقیقه بعد می توان در کوهستانی زیبا خود را دید و ۱۵ دقیق بعد نخلستان ها را نظاره کرد؛ چنین مکانی حتما می تواند وارد صنعت گردشگری شود.

عدم هماهنگی مسئولین در بخش گردشگری

حسینی یکی دیگر از مشکلات را سلیقه متفاوت مسئولین شهرستان در حضور یا عدم حضور گردشگر دانست و این مسئله را معضل بزرگی دانست؛ که برخی مسئولین و بزرگان در این زمینه عدم هماهنگی دارند.

پر رنگ کردن گردشگری مذهبی با تجهیز کردن امامزاده عبدا.. (ع)

وی افزود: برخی معتقدند که پوشش متفاوت با مجموعه شهر باعث ضربه به فرهنگ شهر می‌شود؛ بنابراین تنها راهی که من به ذهنم رسید پر رنگ کردن گردشگری مذهبی بود؛ که با تجهیز کردن امامزاده عبدا.. (ع) می توان در این زمینه سرمایه گذاری نمود.
وی در ادامه بیان کرد: تصمیم گرفتم که به صورت محلی به فعالیتم ادامه دهم و در زمینه گروه های گردشگری فعالیت ننمایم که با مشکلاتی همچون عدم حجاب کمتر روبه رو شوم.

به خاطر مشکل برق و آب اقامت نمی توان داشت

اسما حسینی در پاسخ به این سوال که در این عمارت اقامت هم دارید؛ گفت : خیر. به خاطر مشکل برق و آب اقامت نمی توان داشت؛ برای روشنایی و تولید برق از موتور برق استفاده می شود و آب مورد نیاز نیز با ماشین حمل آب تأمین می شود و انتقال آب خیلی سخت است و برای رفع این مشکل هیچ برنامه ای وجود ندارد.

هیچ استعدادی رشد نکرده است

وی در ادامه افزود: به خاطر اقتصاد تک بعدی این شهر نه آموزشگاه تخصصی نه موسیقی و نه مکانیک خوبی دارد و هیچ استعدادی رشد نکرده است؛ حتی یک “شیشه بر” در شهر بافق می تواند فرد را شش ماه معطل کند؛ و این نشان می دهد که همه به یک کار که همان معدن است روی آوردند.

دهیاری مبارکه همکاری لازم را ندارد

وی از دهیاری مبارکه گلایمند بود و گفت: نخاله های موجود در اول جاده عمارت شن و شادن جمع آوری نمی شود؛ دهیاری مبارکه همکاری لازم را ندارد.
حسینی گفت: آینده گردشگری بافق را زیاد روشن نمی بینم هرچند پتانسیل گردشگری بالا است. بستر پذیرش مهمان باید سازماندهی شود.

بازدید کنندگان پارک ها گردشگر نبودند

وی افزود:روستای قطرم و شادکام جامعه محلی آن ظرفیت پذیرش هر نوع مسافر را ندارد و برای رشد اقتصادی در زمینه گردشگری خیلی جای کار دارد؛ آمار خیلی بالایی از بازدید پارک ها وجود داشت؛ اما این بازدیدکنندگان گردشگر نیستند.

گردشگر نباید چادر، پیک نیک و برنج و روغن همراهش باشد

وی در ادامه تصریح کرد: گردشگر نباید چادر، پیک نیک و برنج و روغن همراهش باشد؛ در غیر این صورت گردش مالی صورت نمی گیرد و چه بخواهیم چه نخواهیم گردشگری یک صنعت است ؛ اما وقتی گردش مالی صورت نگیرد صنعت نخواهد بود.

جشنواره نووروزی به صنعت کمک نکرد و حتی بالعکس بود

وی عنوان کرد: در جشنواره نوروزی آبشار بافق برنامه های خوبی اجرا شد، اما به صنعت کمک نکرد و حتی بالعکس بود هزینه ای نیز از بافق خارج شد.

ظلم به بافق است

این سرمایه گذار جوان گفت: بسیاری از هم شهری ها برای تفریح و خرید به شهر یزد و کرمان می روند و این برون رفت مالی است و از آن طرف هم کرمانی ها و یزدی ها به بافق آمده؛ اما همه چیز مجانی در اختیارشان قرار می گیرد از جمله: بازدید از پیت معدن ، پارک آبشار و آهنشهر مجانی خدمات ارائه می دهند بنابراین وقتی به شن و شادن آمدند حاضر به پرداخت هزینه نشدند و جا افتاده است؛ که بافق همه چیز مجانی است و این ظلم به بافق است.
وی تاکید کرد: نگاه مسئولین نسبت به گردشگری باید عوض شود.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل