فشار خون

به گزارش هفته نامه افق کویر ؛ ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی فشارخون است. خبرنگار ما، به همین منظور با ” سید محمود میرترابی” متخصص داخلی به گفتگو پرداخت:

وی گفت: به مقدار فشاری که خون از قلب خارج و به کلیه اعضای بدن خون رسانی می کند فشارخون اطلاق می شود و با واحد سانتی متر جیوه و یا میلیمتر جیوه بیان می شود. مقدار طبیعی آن بین ۷۰/۱۱۰ یا ۸۵/۱۳۵ و بر اساس وزن بدن یک واحد کمتر یا بیشتر از این مقدار قابل تغییر می باشد و بر ۲ نوع است. اول فشار ماکزیمم یا سیستول یا به گفته عام فشار بالایی و دوم فشار و یا دیاستول یا مینیمم یا فشار پایینی. فشار بالایی فشاریست که خون با آن فشار از قلب خارج می شود و به قدرت و توانایی عضلات قلب بستگی دارد که هر چه قدرت قلب بالاتر باشد آن فشار بالاتر است. و فشار پایینی به فشاریکه خون از اعضای بدن وارد قلب می شود گفته می شود و به راحتی یا ریلکس بودن عضلات قلب در حال استراحت قلب گفته می شود. و بالا بودن هر کدام از این فشارها از مقدار طبیعی به مرور زمان بر رسایی قلب اثر منفی می گذارد به گونه ای که بالا بودن فشار بالایی باعث بزرگی و گشادی قلب و بالا بودن فشار پایینی باعث نارسایی و اختلال کار قلب میشود.
وی ادامه داد: علت ۹۰درصد فشار خون نا مشخص نیست و تا حدودی به وراثت، محیط و استرس مرتبط است و درصد کمی از آن ها مخصوصا شروع فشار خون های زیر سن ۲۵ سال و بالای ۵۵ سال علت ثانویه دارند مثل تنگی رگ های کلیه یا بیماری های غددی که قابل بررسی است. در مورد فشار خون بیماری ها و شرایط همراه آن بسیار مهم است؛ مثلا اگر فشار خون همراه با مصرف سیگار و افزایش و افزایش چربی خون و دیابت بسیار خطرناک تر می شود و کنترل همزمان بیماری های همراه از اهمیت خااص برخوردار است. اولین اقدام در درزمان فشار خون، تغییر روش زندگی به نفع کاهش وزن و رسیدن به وزن نزدیک طبیعی است.
میرترابی افزود: ورزش، رعایت رژیم، کنترل بیماری ها همراه، اصل درمان فشار خون می باشد. مصرف سبزیجات، غذای کم چرب، کم نمک و کم قند، مغریجات و میوه در کاهش فشار خون موثر است.

کنترل در درمان فشار خون بالا بسیار مهم است
وی بیان کرد: ناراحتی گوارشی(نفخ معده) باعث فشار به قسمت تحتانی قلب شده و فشار پایین را بالا می برد. بنابراین درمان گوارش و رفع یبوست (مصرف سوپ) از مراقبت های کنترل فشار خون می باشند. خود کنترلی در درمان فشار خون بالا بسیار مهم است؛ بطوریکه فرد فشار خونی باید با کنترل روزانه فشار خون بالا با دستگاه ویژبتال در دو نوبت روز و با استراحت حداقل پنج دقیقه و دست در مسیر قلب قرار داده شده باشد و نیم ساعت قبل، چای و سیگار مصرف نکرده باشد و بدون استرس، فشار خود را بگیرد و یادداشت کند و به پزشک مراجعه نماید.

فشار خون بالا چون علامت ندارد مثل آب زیر کاه است
سید محمود میرترابی گفت: فشار خون بالا چون علامت ندارد مثل آب زیر کاه است و عوارض زیادی بجا می گذارد و بعنوان قاتل مخفی نام گذاشته شده است. فشار خون در صورت عدم کنترل به فشار خون بدخیم منجر شده و باعث پاره شدن رگهای مغز بعنوان سکته مغزی- انسداد عروق قلب بعنوان سکته مغزی- گشاده شدن و بزرگی عضله قلب بعنوان نارسایی قلب خواهد شد.
وی در پایان اظهار کرد: در پایان متذکر می شود افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون دارند، افراد دیابتی، افراد چاق، افراد سیگاری باید بیش از همه مراقب فشار خون خود باشند و خوشبختانه چون تشخیص فشار خون راحت است، درمان و مراقبت آن نیز آسان خواهد بود به شرط آنکه عوارض و خطرات این بیماری مهلک ولی قابل کنترل را اهمیت بدهیم.
در هراس از آنکه روزی سکته مغزی کنیم
غافلیم از اینکه باشد سکته را عامل فشار
با کمانش در کمین ماست این صیاد جان
کم کمک بر قلب ما تیرش کند حایل فشار
بی محابا می نهد پا از گلیم خود برون
چون ندارد حد و مرزی بهر خود قائل فشار
هم غنی و هم فقیر و هم امیر و هم دبیر
می نماید مبتلا هم عالی و سافل فشار
حلقه مرگ آفرین چربی و سیگار و قند
می کند با نقش خود این حلقه را کامل فشار
چشم و مغز و کلیه را آسیب جدی می زند
مخفیانه بهر جان ما شود قاتل فشار
قلب را وادار قلبی می کند چون طفلکی
عقل را هم می کند چون جانی جاهل فشار
با وجود استرس بی قیدی و تن پروری
بر مقام اول دنیا شود نایل فشار
غرق در دریای دنیا نشو از رروی جهل
چونکه دورت می کند از مامن ساحل فشار
با رعایت از اصول، این دشمن دیوانه خو
می نشیند گوشه ای و می شود عامل فشار
حالیا باید زدستورات علمی بهره جست
تا که بنمائیم از اعضای خود زایل فشار
این نباشد میرترابی غفلتت باعث شود
دفتر عمر شریفت را کند باطل فشار

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل