تفاوت های فرهنگی از عوامل مهم و تأثیر گذار در طلاق

به گزارش هفته نامه افق کویر ؛ طلاق در لغت به معنی گشودن گره و رها کردن است و در زندگی زناشویی، طلاق یعنی از هم پاشیده شدن زندگی یا از بین رفتن تعادل در زندگی و پدیدار شدن رنج و عذاب برای فرزندان! تبعات طلاق منحصر به خانواده نیست؛ بلکه باعث متنزل شدن جامعه نیز می شود. امروز ما شاهد روند رو به رشد این معظل اجتماعی هستیم و خانواده که اصلی ترین نهاد اجتماعی است؛ در معرض پیامدهای ناگوار پدیده طلاق قرار دارد. در این شماره از هفته نامه، خبرنگاران افق بافق، در مورد برخی از آسیب های فردی و اجتماعی وارد شده از سوی آن به گفتگو با تنی چند ازشهروندان بافقی پرداخته اند، به این امید که در آینده شاهد کاهش میزان طلاق و از هم پاشی کانون خانواده ها باشیم؛ که در ادامه ماحصل آن را خواهید خواند:

عدم شناخت زوجین نسبت به یکدیگر منجر به طلاق می شود

“جواد برهانی” در پاسخ به این سوال که چه عواملی منجر به طلاق می شود،گفت: انسان ها از لحاظ روحی و روانی با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاوت ها موجب شده تا هر کدام از انسان ها از دیدگاه متفاوتی نسبت به موضوع طلاق داشته باشند. به نظر بنده مسائل مالی و خیانت و هم چنین، عدم شناخت زوجین نسبت به یکدیگر از دلایل بارزی می باشد که می تواند زمینه ساز بروز طلاق باشد.
وی عنوان کرد: شناخت طرفین نسبت به یکدیگر موجب شده تا زوجین بتوانند انتخاب مناسب تری داشته باشند ولی گاها مواردی هم وجود داشته؛ که زندگی مشترک با وجود شناخت متقابل طرفین از یکدیگر منجر به طلاق شده است.

آموزش مهارت های زندگی زمینه ساز زندگی بهتر

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از ازدواج هر چه مهارت های فردی زوجین بیشتر باشد، می توانند زمینه ساز زندگی بهتر باشد. متاسفانه در سیستم آموزشی کشور ما، آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان، بسیار کمرنگ می باشد. قبل از اینکه یک فرد بخواهد یک ماشین را براند باید گواهینامه داشته و از مهارت کافی در رانندگی برخوردار باشد؛ اما متاسفانه ،برخی از زوجین بدون هیچ شناخت و مهارتی زندگی خود را آغاز می کنند.

استفاده نادرست از وسایل ارتباط جمعی باعث آسیب های جبران ناپذیری شده است

وی در ادامه عنوان کرد: در دنیای کنونی انسان‌ها سنتی فکر کرده و مدرن زندگی می کنند و طلاق یکی از تبعات زندگی مدرن می باشد. در زمان گذشته مساله خیانت بسیار کمرنگ بود ولی در زندگی مدرن امروزی بدین گونه نمی باشد. در دنیای امروز، ابزارهای ارتباط جمعی به راحتی در دسترس همگان می باشد، و متاسفانه استفاده نادرست از وسایل ارتباط جمعی آسیب های جبران ناپذیری را بر پیکره زندگی مدرن امروزی وارد کرده است.

آمار طلاق به طرز خیره کننده ای افزایش داشته است

وی در ادامه افزود: مردها به تبع غریزه موجودات چند همسری هستند، و این رفتار خانم ها هست که می تواند تعیین کننده باشد. برخی از خانم ها نسبت به برخورد همسرشان با جنس مخالف بی تفاوت بوده و برخی دیگر حساسیت بی مورد انجام می دهند؛ که هیچ کدام رفتار مناسبی نبوده و همیشه باید حد اعتدال رعایت شود. وی در ادامه خاطر نشان کرد، در گذشته استان یزد کمترین آمار طلاق را در کشور داشت؛ اما متاسفانه در سال های اخیر آمار طلاق به طرز خیر کننده ای افزایش یافته است.

دین گریزی یکی از عوامل طلاق است

وی در ادامه عنوان کرد: دین گریزی یکی دیگر از مواردی است که منجر به طلاق شده و اگر افراد به یک سری مسائل اعتقاد داشته باشند، بسیاری از رفتارهای نادرست را از خود بروز نمی‌دهند.
“عباس دهقان زاده” یکی از شهروندان حمایت مالی خانواده ها را از عوامل مهم و تاثیرگذار در پیشگیری از طلاق عنوان کرد.

نظارت خانواده ها نسبت به فرزندانشان کمرنگ شده است

محمد ایزدی نژاد ازدواج در سن پایین و عدم شناخت طرفین و خانواده ها نسبت به یکدیگر را از دیگر عوامل طلاق عنوان کرد: وی در ادامه افزود: متأسفانه نظارت خانواده ها نسبت به فرزندانشان و به ویژه دختران، بسیار کمرنگ شده است و نوجوانان در سنین پایین تصمیمات احساسی نادرستی می گیرند که آینده زندگیشان را به تباهی می کشاند.
وی افزود: اگر دولت ها تلاش بیشتری در زمینه ایجاد اشتغال، ساخت مسکن و … داشته باشند، بسیاری از معظلات اجتماعی به خودی خود حل می شود.
یکی از شهروندان که تمایلی به معرفی خود نداشت در پایان از تجربه تلخ خود در زمینه طلاق پرده برداشت و گفت: به نظر بنده تفاوت های فرهنگی از عوامل مهم و تاثیر گذار در طلاق می باشد.

نتیجه گیری
در پایان می توان چنین نتیجه گرفت؛ که ازدواج در سن پایین صورت نگیرد و خانواده ها از لحاظ فرهنگی در یک سطح متعادل قرار داشته باشند زوجین سازگاری بهتری خواهند داشت و هر چند گسترش نرخ طلاق به عنوان یکی از مصادیق آسیب های اجتماعی می تواند موجبات نگرانی مسئولین و برنامه ریزان را در پی داشته باشد؛ اما حضور در کلاس های آمادگی پیش از ازدواج و افزایش مهارت های زندگی می تواند کمک بسزایی در کاهش آمار طلاق داشته باشد.

حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل