راه های تقویت مهارت همدلی در نوجوانان

شناخت روحیات مخاطب:
هرگاه یک نوجوان بتواند چارچوب ذهنی دیگران را بشناسد و بداند چه چیزی برایش اهمیت دارد، با برآوردن انتظارات به سهولت می تواند با آنها رابطه ای گرم و صمیمی ایجاد کرده و در آنها نفوذ کند و ایجاد رابطه گرم و صمیمی و نفوذ بر ذهن و قلب افراد از مهارت های رهبری تاثیر گذار است. برای شناخت چارچوب های ذهنی افراد مختلف، باید از سوابق زندگی و تجربیات گذشته آنها اطلاعاتی به دست آورد؛ از نقاط ضعف، حساسیت ها و گرایش های آنها آگاه شد و سپس مسائل را از دریچه نگاه آنها نگریست. در واقع باید حتی الامکان چارچوب ذهنی خود را به چارچوب ذهنی طرف مقابل نزدیک تر کرد تا زمینه سخن گفتن فراهم آید و ارتباط برقرار شود. هر چه این تقارن بیشتر باشد، ارتباط ما موفق تر و توان همدلی کردن بالاترمی‌رود.

خوب گوش کردن:
یکی دیگر از ابزارهای مهم رسیدن به همدلی، گوش دادن و شنیدن صحبت های طرف مقابل است. آنچه مهم است، کیفیت گوش دادن است. به نوجوانان بیاموزید واکنش های آنها هنگام گوش کردن، سوالاتی که مطرح می کنند و حالات و حرکات آنها، همگی در دقیق شنیدن و نحوه ارتباط موثر هستند.

درک و پذیرش دیگران:
به نوجوانان بیاموزید هر چه بیشتر بتوانند شباهت های خود را با دیگران پیدا کنند و تفاوت ها را بپذیرند و به آنها احترام بگذارند، امکان دستیابی به هماهنگی فکری- روانی و اجتماعی بیشتر خواهد شد و در نتیجه در برقراری روابط همدلانه موفق تر خواهند بود.
نبایدهای روابط همدلانه:
سرزنش كردن – به رخ كشيدن ومقايسه كردن
بي اهميت وكوچك كردن مشكل
اغراق كردن يا بزرگ جلوه دادن مشكل
تعريف و مداهنه بیجا
قضاوت کردن

نصيحت كردن وارائه راه حل
اگر می‌خواهید به شیوه صحیح و موثر حس همدلی و رابطه مهرورزانه خود را به مخاطب القا کنید قبل از اينكه به احساس فرد مقابل وديدگاه او توجه کنید، از نصیحت کردن و راهنمایی پیاپی و بی وقفه جداَ بپرهیزید. ارائه راه حل در این گونه موارد اثر عکس دارد و مخاطبتان را آزرده خاطر می‌کند، دراین صورت به او می‌فهمانید که در اداره خود و زندگی و روابط اجتماعی اش دچار ضعف و مشکل شده است و شما از بالا به او نگاه می‌کنید و در همان ابتدای رابطه دچار واپس زدگی شده و تمایلی به ادامه رابطه نشان نمی‌دهد ویا با بی میلی در کنارتان می‌ماند.

یلدا السادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش