اعتیاد به فضای مجازی به چه معناست؟

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ اعتیاد به فضای مجازی را میتوان نوعی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی دانست که بتواند مشکلات روانشناختی، اجتماعی، تحصیلی و یا شغلی در زندگی فرد ایجاد کند. حتی میتوان آن را نوعی اختلال به حساب آورد که مردم در آن رابطه صفحه رایانه یا گوشی موبایل خود را جذاب تر از زندگی واقعی روزمره می بینند. البته هر کسی که از گوشی یا رایانه استفاده می کند دارای اعتیاد به فضای مجازی نیست، اما در معرض اعتیاد است. در این بین افرادی که خجالتی، افسرده، تنها و بی حوصله هستند، یا مخصوصا آنهایی که از یک اعتیاد دیگر بهبودی می یابند، آسیب پذیری بیشتری دارند.

ملاک های تشخیص اعتیاد
به فضای مجازی

– هنگامی که شخص سعی می‎کند تا از شبکه اجتماعی مجازی خارج شود احساس بی قراری و بدخلقی می‌کند.
– از فضای مجازی برای فرار از مشکلات و یا کاستن از احساس یاس، ناامیدی، گناه، اضطراب و یا افسردگی استفاده می‌شود.
– در مورد مدت زمان صرف شده در فضای مجازی، به اعضای خانواده و دوستانش دروغ گفته و آن را کتمان می‌کند و نهایتاً شخص با وجود هزینه بالای استفاده از اینترنت مکررا از آن استفاده می‌کند.
– عدم موفقیت در کنترل، توقف یا کم کردن استفاده از فضای مجازی
– تغییرات اساسی در شیوه زندگی به منظور صرف زمان
– کم خوابی، یا تغییر الگوی خواب
– کاهش روابط اجتماعی و منزوی شدن
– چشم پوشی و اهمالکاری در انجام وظایف شغلی.

پیامدهای اعتیاد به فضای مجازی
پیامدهای استفاده زیاد از فضای مجازی که در حد اعتیاد باشد، نتایج و پیامدهای زیان بخشی برای فرد و جامعه در پی داشته و آسیب های شدید جسمانی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و روانی را به همراه دارد.

آثار اجتماعی و روانی
پژوهشهای مختلف نشان می‎دهد که معتادان به فضای مجازی در روابط ازدواج، دوست یابی و روابط بین کودکان و والدین دارای اختلال می باشند. در مورد همسران، معمولاً اعتیاد به فضای مجازی باعث می شود که همسر نتوانند وظایف خود را به طور کامل انجام دهد. حتی در نمونه های شدید اعتیاد به فضای مجازی، مادر وقت کافی برای رسیدن به فرزندان را ندارد.

مشکلات خانوادگی
از دیگر پیامدهای اعتیاد به فضای مجازی، مشکلات خانوادگی و تاثیر آن بر روابط زناشویی، والدین و فرزندان است. آمار نشان می‌دهد که اعتیاد به فضای مجازی ممکن است به فروپاشی خانواده و طلاق منجر شود. شاید باور کردن اینکه شخصی همسر خود را به علت ارتباط با فرد دیگر در فضای مجازی ترک می کند، برای کسانی که به این فضا اعتیاد پیدا نکرده‎اند، وحشتناک به نظر برسد؛ ولی این مسئله هر روز دردنیا اتفاق می‌افتد.

عوارض جسمانی
افراد دارای اعتیاد به فضای مجازی به دلیل زمان زیادی که در شبکه های مجازی صرف می کنند همچنین عدم ورزش و حرکات مناسب، مشکلات غضب های مچ ودرد پشت، چشم درد و مانند آن به وجود می‌آورد.

مشکلات کاری
دیده شده که برخی شهروندان در ساعات کاری خود به جای آنکه به انجام وظایف بپردازند، وقت خود را در شبکه های اجتماعی مجازی و سرگرمی های آن می گذرانند.

آموزش به خانواده که یک معتاد به فضای مجازی دارد؛ چگونه میتواند باشد؟

– کاهش سرزنش از سوی خانواده
– بهبود ارتباط شفاف بین اعضای خانواده
– تشویق اعضای خانواده برای کمک در بهبود رفتار آن فرد، با ایجاد زمینه هایی مانند گروه های دورهمی و توجه به احساسات او .

معصومه عبداللهی دکترا مشاوره
معصومه عبداللهی دکترا مشاوره

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش