آموزش خودمراقبتی پیش از هفت سالگی

به کودکانمان آموزش دهیم که اگر چنین مواردی را دیدند، واکنش نشان داده و به والدین اطلاع دهند:
– اگر کسی اندام خصوصی اش را به تو نشان داد.
-اگر کسی بی دلیل می خواهد به بدن تو نگاه کند.
-اگر کسی می خواهد به اندام های خصوصی تو دست بزند یا می گوید که به اندام های خصوصی او دست بزنی.
-وقتی یک نفر بزرگتر از خودت از تو کاری می خواهد که مایل نیستی انجام دهی.
-وقتی در موقعیتی هستی که احساس ناراحتی می کنی یا درون خودت حس عجیبی داری و یک نفر به تو می گوید که رفتاری به صورت راز نگه داری.
یکی از اصول مهم خود مراقبتی کودکان زیر ۷ سال نحوه برخورد والدین با یکدیگر هست. پدر و مادر باید حد و مرزی را داشته باشند در برخورد با یکدیگر و در حضور فرزندشان. بهتر است از حدود ۶ ماهگی به بعد محل خواب کودک از والدینش جدا شود ولی باید اتاق خواب کودک به گونه ای باشد که والدین بتوانند به راحتی صدای گریه کودک را بشنوند تا به نیاز های کودک رسیدگی کند.
والدین باید مراقب شوخی هایی که با یکدیگر می کنند در حضور فرزندشان باشند و در زمان حضور فرزندشان در پوشش خودشان دقت کافی داشته باشند، در این اصل باید تعادل رعایت شود.

اصول مهم خودمراقبتی کودک
۱- والدین باید مفهوم لمس خوب، لمس بد، راز خوب و راز بد را به کودک خود آموزش دهند و درباره آن صحبت کنند. (در لمس خوب، از شانه‌ها بغل می‌شود. لمس بد شامل به زور بغل کردن و تماس با نواحی خصوصی می‌شود. راز خوب، احساس خوب دارد و راز بد همراه با خجالت و نگرانی است)
۲- باید آموزش داده شود که در مقابل به زور بوسیده شدن و بغل کردن، محکم نه بگوید و در صورت احساس بد، محل را ترک کرده و به شما اطلاع دهد.
۳- برای خودمراقبتی کودک والدین در مقابل کودک برهنه نباشند و برای حمام کردن بعد از ۳ سالگی، والدین نیز لباس زیر به تن داشته باشند.
در زمان حضور فرزندتان مراقب فیلم‌هایی که تماشا می‌کنید، باشید. چراکه تاثیر فیلم و رسانه ماندگاری آن در ذهن کودکان بسیار زیاد است. یا اگر فرزندانتان با گوشی همراه شما بازی می کنند و ارتباط دارند حتما مراقب فیلم ها و تصاویری که در گوشی نگه می دارید باشید تا باعث کنجکاوی بیخود بچه ها نشود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش