اهمیت اوقات فراغت و برنامه ریزی صحیح در این زمینه

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ یکی از مسائل مهم در تعلیم و تربیت نوجوانان جامعه، به ویژه قشر دانش‎آموز، توجه لازم به اوقات فراغت آنان است؛ چراکه اگر فعالیت متناسب با هنجارهای اجتماعی برای آنها در نظر گرفته نشود، ناهنجاریهای اجتماعی بسیاری را سبب خواهد شد؛ بنابراین، پر نمودن اوقات فراغت موضوع مهمی می باشد که میتوان از آن در جهت کسب ارزشهای اجتماعی استفاده بهینه نمود و در غیر این صورت، می‎تواند ضایعات جبران ناپذیری را به قشر نوجوان جامعه وارد سازد. با توجه به اینکه این قشر بیشتر تحت تأثیر آسیبهای اجتماعی قرار می‎گیرد و در دوران بلوغ دچار هیجانات، احساسات و عواطف شدیدی هستند، بررسی این مسئله از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا بتوان به نوعی از انحرافات در این دوره پیشگیری نمود و شکی نیست که نداشتن برنامه ای سودمند برای گذراندن بهینه اوقات فراغت قشر جوان زمینه را برای بروز بسیاری از مفاسد اجتماعی فراهم می آورد.

فواید اوقات فراغت کدام است؟
مهمترین سرمایه بشر عمر اوست. در این میان عالم جوانی آمیزه ای از شوق و اشتیاق، احساس و اندیشه در زندگی انسان است. جوانان شریان گرم و حیاتی جوامع، وجدان آگاه و بیدار ملتها و بازوان کارآمد و توانای دولتها به حساب می آیند. اوقات فراغت فرصت آزادی است که برای انجام کار خاصی مورد بهره برداری قرار نمی گیرد ولی درعین حال می‎تواند مورد استفاده طیف وسیعی از فعالیتهای مختلف باشد که به دلخواه شخص انتخاب می‎شود. جوانان زمانی که از کار و مشغله روزانه فارغ می‎شوند، دوست دارند زندگی را به اختیار و آزادی دنبال کرده و خود را در زمان اوقات فراغت بیابند. امروزه درنتیجه افزایش میزان اوقات فراغت در زندگی افراد به ویژه جوانان، بر شکل گیری هویت آنها تأثیر گذاشته است. لذا مسئولین و دست‎اندرکاران باید آگاه باشند که لازم است اوقات فراغت در جامعه هدفمند شود و به آن جهت داده شود. فراغت میتواند نقش نیرومند و درعین حال دوگانه در تحول سطح فرهنگی جامعه داشته باشد، به این معنا که می‎تواند در ارتباط با نیازهای فکری و عملی انسان سازگاری یا ناسازگاری اجتماعی و پیشرفت یا واپس‎ماندگی فرهنگی باشد. فعالیتهای فراغتی می‌تواند با رفع خستگی، صدمات جسمی و روانی ناشی از هیجانات مداوم کار و انجام وظایف اجتماعی را جبران کند و با تفریح از کسالت ناشی از یکنواختی کار روزمره رهایی یابد و فرصتی برای پرورش استعدادهای ذهنی و روانی، جسمی و عاطفی خود فراهم سازد. لذا فعالیت فراغتی می‎تواند باعث ارتقاء فرهنگ جامعه یا سقوط آن شود. همان‎گونه که کار جوانان را از گناه و افسردگی می‎رهاند، فراغت نیز بر نشاط، شادی و طراوت آنان می‎افزاید و اراده آنان را برای تداوم زندگی تقویت می‎بخشد. پس به جای پر کردن اوقات فراغت باید به پربار کردن آن اندیشید.

نقش سواد رسانه ای بر اوقات فراغت چیست؟
جوانان و نوجوانان در اوقات فراغت خود زمانی زیادی را به استفاده از رسانه‎های شنیداری و دیداری خواهند داشت و رسانه‎های نقشی چشمگیر در افزایش دانش افراد دارند. اولین نکته در موضوع سواد رسانه‎ای توجه داشتن به میزان و نسبت مصرف از هر رسانه در رنگین کمان رسانه هاست و سپس با توجه به این نکته، دیدن و خواندن و شنیدن عمدتاً باید از موضع انتقادی باشد و سومین نکته اینکه به نقش دست‎اندرکاران و مالکان رسانه ها هم باید توجه داشت. سواد رسانه‎ای صرفاً به معنی خواندن و نوشتن نیست. سواد رسانه‎ای قدرت درک نحوه کار رسانه‏ها و معنی سازی در آنهاست. سواد رسانه‎ای این امکان را فراهم می‎سازد که پیام دریافت شده با چالش روبه‎رو شود و مخاطب از حالت انفعالی به وضعیتی فعال، پرسشگر و خود بیانگر برسد؛ به این‎ترتیب سواد رسانه‎ای توانمندی خاصی است که خواننده را در برابر هر متن( نوشتاری، دیداری یا شنیداری و در برابر انواع کتاب، مجله، بیلبورد، رادیو، تلویزیون و ..) از حالت شیئی مانند به موجودی فعال تبدیل می‎کند. درنتیجه برخورداری از سواد رسانه‎ای (از انتخاب ساده رسانه‎ای تا نقد متن) و رسیدن به سطح عمیق آن) فهم و تفسیر زمینه‎های متن این امکان برای مخاطب فراهم می‎شود که در برابر هجوم سرسام‎آور القای پیامهای رسانه‎ای مخاطب هویت خود را حفظ کند. ازاینرو این دسته از مخاطبان که دارای سواد رسانه‎ای هستند اجازه نمی‎دهند نظام سلطه‎جویانه پیامهای رسانه‎ای آنان را کنترل کند. آنان همچنین جهان واقعی را همسان با تفسیرهای رسانه‎ای در نظر نمی‎گیرند.
بی تردید در عصر سلطه رسانه‎ای نمیتوان از تأثیرگذاری رسانه‎ها در تحکیم و تقویت ثبات و توسعه فرهنگی ، اجتماعی در جامعه ایرانی غافل شد. رسانه‎ها با توجه به کارکردهای متنوعی چون آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، ایجاد انسجام و تعلق اجتماعی، نظارت بر عملکرد ساختار قدرت و فراهم آوردن زمینه‎های مشارکت عمومی و نظارت همگانی در نظام اجتماعی، می‎توانند جایگاه درخور اعتنایی در تکوین، تکامل و نهادینه سازی شاخصها و عناصر بنیادین ساختار فرهنگی ، اجتماعی جامعه داشته باشند. رسانه‎های خبری نظیر روزنامه، مجله، کتاب، رادیو، تلویزیون، اینترنت و مانند آن نیز به عنوان نهادهای مهم جامعه، با تأثیری که بر عقاید، آراء و دیگر ابعاد زندگی بشر دارند. واقعیتهای فرهنگی و اجتماعی خاصی را برای مردم خلق می‎کنند و تعیین‎کننده چشم‎انداز ما از جهان هستند.
لذا از اوقات فراغت می توان جهت افزایش سواد رسانه ای استفاده کرد. متاسفانه نوجوانان در حال حاضر از اوقات فراغت خود به نحو احسن استفاده نمی کنند. و بیشتر در این اوقات صرف استفاده از شبکه های اجتماعی به نحو غیر مفید می گذرد. متولیان آموزشی می توانند با آموزش های صحیح بر گذراندن مفید اوقات فراغت در بین نوجوانان تاثیر گذاشته و متولیان رسانه ای نیز می توانند از طریق رسانه ها بر مدیریت اوقات فراغت در جهت افزایش سواد رسانه ای در بین نوجوان تاثیر بگذارند.

معصومه عبداللهی دکترا مشاوره
معصومه عبداللهی دکترا مشاوره

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش