برنامه نویسی یکی از سود آورترین شغل ها محسوب می شود

 به گزارش  هفته نامه افق کویر ؛ شاید در سال‌های گذشته پاسداشت روز فناوری اطلاعات و ارتباطات به این اندازه که امروز اهمیت دارد، مطرح نبود، اما امروزه، این روز و اصولاً مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات و پرداختن به آن به موضوعی استراتژیک برای ما تبدیل شده است؛ ۲۲ تیرماه به یاد محمد بن خوارزمی روز فناوری اطلاعات نام‌گذاری شده است؛نام‌گذاری این روز به مناسبت تولد محمد خوارزمی باید هر سال به ما یادآوری کند که علم و دانش همیشه در حال پیشرفت و تکاپو هستند. در ادامه گفتگوی یکی از اعضای علمی گروه برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی بافق با خبرنگار افق کویر را می خوانید:

افق کویر لطفاًخودتان را معرفی بفرمایید؟
“الهام فتوحی” عضو علمی گروه برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق هستم.

افق کویر :در چه زمینه ای تدریس می کنید؟
مهندسی کامپیوتر شاخه رشته نرم افزار تدریس می نمایم.

افق کویر : در مورد رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات توضیحاتی ارائه دهید؟
دانش کامپیوتر از ابتدا به دو زیر شاخه اصلی علوم نرم افزاری (برنامه‌ها)و علوم سخت افزاری (قطعات و تجهیزات ) تقسیم شد؛ ولی با رشد سریع این تکنولوژی امروزه شاهد حضور پررنگ آن در تمام عرصه های زندگی می باشیم. امروزه تمام مشاهدات ،اندازه گیری ها و حتی عمل های جراحی در پزشکی بوسیله ابزار کامپیوتری صورت می گیرد و صنعت به سمت رباتیکی شدن وجایگزینی بازوهای کار به جای نیروی انسانی پیش می رود. تمام لوازم زندگی امروزه با برد های کامپیوتری با کارایی دقیق تر ، راحت تر و قابلیت کنترل از طریق شبکه های در دسترس ارائه می شوند و در حالت کلی بدون اینکه متوجه باشیم در طول روز همواره با رباتها و کامپیوتر به هر نحوی سروکار داریم در مورد فناوری اطلاعات میتوان گفت: کلمه فناوری به مفهوم استفاده کاربردی از دانش است مفهوم اطلاعات نیز هرنوع داه دستکاری شده ایی راشامل میشود که بتوان از آن برای پیشبرد اهداف استفاده نمود.در بحث فناوری اطلاعات مطلوب دستیابی به امکاناتی برای دریافت و جمع آوری داده های مفید، ذخیره سازی آنها در محیطی امن ،پردازش و تجزیه و تحلیل ،امکانی برای بازیابی سریع و صحیح و اشتراک گذاری گسترده می باشد. این بستر با پیشرفت کامپیوتر ها در نیم قرن گذشته و با وجود نرم افزار،سخت افزاری و شبکه ها بوجود آمد و شاخه جدیدی به عنوان information technology (IT) را به زیر مجموعه علوم کامپیوتر اضافه کرد.

افق کویر : زبان برنامه نویسی یا کدنویسی چیست؟
زبان برنامه نویسی ، زبان ساده ای است، زبان یا مفاهیمی که بواسطه آن به کامپیوتر بگوییم” چه باید انجام دهد”.

افق کویر : آیا در زمینه برنامه نویسی نیز فعالیت می نمایید؟
بله، به جهت تدریس همیشه در حال یادگیری و آموزش هستم.

افق کویر : به نظر شما برنامه نویسی شغل پردرآمدی است؟
قطعا. اگر به عنوان شغل اصلی در نظر گرفته شود و دانشجویی بتواند در ریز شاخه ایی مشخص از این رشته رو به جلو حرکت نماید، یکی از سود آورترین کارها در زمینه های هم تجاری و آموزشی محسوب می شود. امروزه با گسترش استفاده از رسانه های همراه مثل موبایل ها ، افراد برای خریدو فروش، استفاده از خدمات حمل و نقل،ارتباطات همکاری و…به برنامه هایی دراین زمینه ها با شرایط مورد دلخواهشان نیاز دارند که طراحی،توسعه و پشتیبانی از این اپلیکیشن ها در حالتهای خصوصی بسیار می تواند سود آور باشد. ورود به عرصه های کاری چه از نظر مشاغلی که احتیاج به بازار یابی برای خرید و فروش فیزیکی دارند؛ چه برای مشاغلی که در جهت ارائه خدمات(پزشکی،زیبایی،آموزشی و…)می باشند؛ نیز از نظر کارهای تبلیغاتی ،اطلاع رسانی و ایجاد محیطی مطلوبیت و رضایت مند برای مشتریان احتیاج به گروه ها ،صفحات و لینک هایی در بستر وب دارند که ورود به این عرصه ها نیز بازار کار رو به رشدی داشته و تخصص لازم در این زمینه را می طلبد.

افق کویر : برنامه نویسان در چه زمینه هایی می توانند کار کنند؟
آموزش، طراحی وب ، تحلیل داده های اماری، برنامه نویسی اندروید و اپلیکیشن، برنامه نویسی پایگاه های داده ، برنامه نویسی و مدیریت سیستم های شبکه ایی، مدیریت ارتباطات با مشتری، مدیریت سایتهای اینترنتی، برنامه ریزی سایتها، فعالیت های تبلیغاتی سایتها، تولید محتوی، توسعه و پشتیبانی سایت، مدیریت امنیت داده ها، توسعه شبکه های کامپیوتری، نصب و راه اندازی شبکه ها، و حوزه های گستره سخت افزاری …

افق کویر : چند زبان برنامه نویسی معرفی نمایید و ویژگی های زبان برنامه نویسی چیست؟ و کدام ویژگی آن زبان را منحصر به فرد می نماید؟
تمام زبان های برنامه نویسی بنا به تفاوت هایی که با هم دارند منحصر به فرد هستند ولی دربحث تخصصی میتوان آنها را اینطور دسته بندی کرد: زبان های برنامه نویسی رویه ایی، زبان های برنامه نویسی تابعی، زبان های برنامه نویسی شی گرا، زبان های برنامه نویسی اسکریپتی، پایگاه داده ایی و زبان های برنامه نویسی موازی.

افق کویر : محبوب ترین و بهترین زبان برنامه نویسی چیست؟
ازآنجا که حوزه های فعالیت برنامه نویسی بسیارمتنوع است(بیشتر از ۷۰۰نوع زبان برنامه نویسی وجود دارد) انتخاب محبوبترین زبان در هر حوزه باید جداگانه و بنا به دامنه کاربرد صورت بگیرد ولی از نظر بهترین ها در سال ۲۰۲۲زبان پایتون، جاوا اسکریپت وc++,c# بالاترین امتیاز را داشته اند.

افق کویر : چگونه می توان برنامه نویسی آموخت و به عنوان شغل ادامه داد؟
اولین قدم آموزش های آکادمی و دانشگاهی و درکنار آن استفاده از بستر اینترنت و آموزش های آنلاین می باشد ؛ به خصوص که طی چند سال اخیر با گسترش رو به رشد و کیفیت بالای ارائه آموزش های آنلاین نیز روبروه بوده ائیم.

گزارش: محمد حسین تشکری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

آوای خوش عشق

ای رویش بینایی ای سرو خوش آزاد ای