در بافق آسیب های عزاداری وجود ندارد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ چهارشنبه، سوم مرداد ماه۱۴۰۲ برابر با ۸ محرم خبرنگار افق بافق در محل سازمان تبلیغات اسلامی حضور یافته و با زعیمیان، رئیس شورای هیئات ‌‌به گفتگو نشست و وی به سوالات خبرنگار ما پیرامون کیفیت برگزاری مجالس عزاداری و نقدهای صورت گرفته پاسخ داد که در ادامه می خوانید:
زعیمیان در پاسخ به خبرنگار ما پیرامون اینکه چه کمک‌هایی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در طول محرم۱۴۰۲ به هیئات و مجالس عزاداری شده است؟پاسخ داد: برای سازمان تبلیغات و شورای هیئات بودجه ای در این زمینه مصوب نشده است.

نرخ اقلام و کالاها تفاوت چندانی با قیمت بازار ندارد
وی در ادامه عنوان نمود:در این زمینه دولت تصمیم گیری می نماید و سازمان جهاد کشاورزی را متولی این امر قرار داده است که در سال های گذشته اداره صنعت و معدن و تجارت این امر را عهده دار بود. وی خاطر نشان کرد که نرخ اقلام و کالاها تفاوت چندانی با قیمت بازار ندارد.
زعیمیان در ادامه افزود: اقلام تنظیم بازار شامل برنج،گوشت،روغن و شکر می باشد.
برنج شامل تایلندی و هندی می باشد که برنج تایلندی اختلاف قیمت بیشتری با نرخ بازار دارد. وی گفت: اقلام تنظیم بازار شامل ۷تن برنج تایلندی و ۲۰تن برنج پاکستانی و هندی می باشد که ۷تن برنج تایلندی و ۱۵تن از برنج پاکستانی در بین هیئات توزیع شده است.
وی در ادامه عنوان نمود:از دیگر اقلام گوشت بوده که شامل گوشت یخی که قیمت آن زیردویست هزارتومان هست و گوشت گرم که بین۲۷۰تا۲۸۰تومان قیمت دارد. زعیمیان ادامه داد به میزان مورد نیاز گوشت موجود می باشد و هیئات در صورت کمبود می توانند تقاضای مجدد نمایند. وی هم چنین خاطرنشان نمود شکر نیز به میزان دلخواه در اختیار هیئات می باشد.
سازمان جهاد کشاورزی متولی توزیع برنج ،گوشت، روغن و شکر است
زعیمیان افزود:فهرستی از اسامی هیئات را به جهاد کشاورزی معرفی نموده و این سازمان متولی توزیع اقلام تنظیم بازار می‌ باشد

لزوم پاسخگویی به پرسش های جوانان
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که برخی معتقد هستند که برگزاری آیین محرم از حالت خودجوش هیئتی به سمت دستوری شدن پیش می رود گفت: در جلسه ای که ۱۸سال پیش در دفتر امام جمعه بافق برگزار شد و از سوی سازمان تبلیغات اسلامی دستورالعملی مبنی بر تشکیل شورای هیئات صادر شد و هدف از آن را سازماندهی هیئات و برطرف نمودن آسیب های عزاداری عنوان نمودند و هر هیئت می بایست در کنار خود یک روحانی متخصص داشته باشد که پاسخگوی سوالات و ابهامات جوانان در زمینه مسائل روز باشد.
وی در ادامه تصریح نمود: در زمان کنونی عزاداری تنها به سینه زنی ختم نشده و مسئول هیئت می بایست در زمینه مسائل روز اطلاعات کاملی داشته باشد تا بتواند پاسخ گوی ابهامات جوانان که بعضا شبکه های معاند و بیگانه برای جوانان ایجاد می نمایند، باشد.
شتر یکی از نمادهای کربلا
وی در پاسخ به این سوال که چرا با گذشت زمان نمادهای عاشورا حذف شده یا کمرنگ شده است افزود: به عقیده بنده، شتر نماد کربلا می باشد؛ ولی لازم است اصلاحاتی در این زمینه صورت بگیرد؛ مثلا تعداد زیاد شتران، هم وقت گیر بوده و هم خطرات خاص خود را دارد.
در بافق آسیب های عزاداری وجود ندارد
شکر خدا در شهر بافق آسیب عزاداری وجود ندارد و بیشتر مختص کلان شهرها می باشد. وی ادامه داد: در شهرما سنت هایی وجود دارد که بعضا شکل ناموزون به خود می‌گیرد و نیاز به اصلاح دارد؛ مثل ذبح دام در خیابان که با موافقت تمامی هیئت ها حذف شده است.
حذف برخی نمادهای عاشورایی در حیطه شورای هیئات نبوده است
وی در ادامه عنوان نمود:شبیه گردانی هیچ مشکلی نداشته و شبیه گردان ها می توانند جلوی هیئت حرکت نموده و شبیه گردانی نمایند.وی هم چنین در خصوص حذف نمادهایی نظیر تخت یزید و تنور خولی عنوان نمود که از سال ها قبل ممنوع شده و در حیطه تصمیم گیری شورای هیئات نمی باشد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اهمیت حضور همیار پلیس با وجود نیروی انتظامی پاسخ داد:نیروی انتظامی وظیفه ایجاد امنیت و نظم مراسم را عهده دار می باشد. به منظور حفظ قداست لباس نیروی انتظامی از هر هیئت چندتن از افراد باتجربه و توانمند با عنوان همیار پلیس به نیروهای خدوم در زمینه برقراری نظم و انضباط کمک می نمایند.
زعیمیان در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر رسمیت شناختن برخی از رسانه ها پاسخ داد: همه رسانه ها رسمیت دارند؛ ولی به جهت به تصویر کشیدن مراسم عزاداری مصوب شده تا همکاری لازم صورت بگیرد.
وی در ادامه عنوان نمود: مراسم روز عاشورا از ۸صبح آغاز شده و تا ساعت۱۵به طول می انجامد و ۱۸هیئت مسئول برگزاری مراسم هستند؛ ولی درشب تاسوعا۲۹هیئت از ۴تا۶عصر به عزاداری می پردازند و ذکر شده که در عصر عاشورا تخت آورده نشود تا همه هیئت ها بتوانند به عزاداری پرداخته و این تصمیم با موافقت تمامی هیئات صورت گرفته است.

عدم حضور اتباع بیگانه در آشپزخانه ها
وی در ادامه تصریح کرد از سوی وزارت بهداشت دستورالعملی مبنی بر عدم حضور اتباع بیگانه در آشپزخانه هیئت صادر شده است.
وی ادامه داد: آوردن آلات موسیقی حرام در مراسم عزاداری امام حسین(ع) صحیح نمی باشد.
وی در خصوص برنامه روز عاشورا که با روز جمعه مقارن شده است عنوان نمود: نماز جمعه در مسجدجامع برگزار شده و هیئات در خیابان اصلی تردد دارند. در سال های گذشته هیئات به احترام نماز ظهر عاشورا چند دقیقه ای توقف داشتند امسال نیز بعد از پخش اذان اقامه نماز جمعه را خواهیم داشت.
وی هم چنین خاطرنشان نمود پوشش هایی که مولد فرق بیگانه می باشد ممنوع است.
زعیمیان در پاسخ به سوال خبرنگار ما پیرامون کم شدن تعداد خیمه ها پاسخ داد:به دلیل محدودیت مکانی امکان برپایی تعداد بیشتر خیمه نمی باشد و دیگر اینکه آتش زدن تعداد بیشتری ازخیمه ها با وجود گرمی هوا آزار دهنده است.

تدبیر شورای تامین بافق
زعیمیان در پاسخ به بند۳۰پاسخ داد: در شهرستان بافق مراسم عزاداری بصورت دسته جمعی برگزار شده که برازنده شهرستان بوده و همه هیئات پس از پایان مراسم خود یک عزاداری بصورت جمعی برگزار نموده و خیمه ها به آتش کشیده می‌شود. در سال گذشته اتفاقی صورت گرفت که با تدبیر شورای تامین و تصویب بند سی ام مشکل حل شد.
زعیمیان در پایان به تمامی هیئات توصیه نمود که جوانان را دریابند و مطالعات خود را در زمینه مسائل گوناگون ارتقا بدهند تا بتوانند پاسخگوی ابهامات آنان باشند‌.

محمد حسین تشکری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسئولین چَشم چَشمی گفتند و خبری از آن ها نشد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در پی