نمادهای عاشورا کم رنگ نمی شود

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ حجت الاسلام سمتی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بافق؛ در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه برخی از دلسوزان معتقد هستند که مراسمات عزای امام حسین(ع) از حالت خودجوش و مردمی به سمت و سوی دستوری و دولتی بودن سوق پیدا کرده، چنین توضیح داد:

اوج مراسمی که برای اهل بیت(ع) برگزار می شود در ماه محرم و صفر و بویژه دهه اول محرم می باشد. در نگاه اول مجلس عزای امام حسین(ع) امری غیر دستوری و خود جوش می باشد. مردم ده ها و صدها سال، سینه به سینه و نسل به نسل این مراسم را به نسل های بعد انتشار می دهند. با ذکر مثال در بسیاری از جلساتی که در قالب محفل عزا در منازل برگزار می شود کاملا مردمی بوده و قطعا دولت هیچ نقشی در این زمینه ندارد؛ اما وقتی دسته عزاداری در فضای عمومی قرار می گیرد مسایلی بوجود می آید؛ مثلا آیا حضور هیئت در خیابان ترافیک ایجاد می نماید؟ یا موکب ایستگاه صلواتی آیا سدمعبر دارد؟ یا آیا هیئت از سطل زباله برای جمع‌آوری زباله ها استفاده می نمایند و غیره که آیا اینها را عرف آیا می پذیرد یا خیر؟
وی در ادامه تصریح نمود:در بحث ذبح دام که سازمان دامپزشکی متولی این امر می باشد خواسته شده که دام را در کوچه و خیابان؛ بویژه جلو کودکان ذبح نکنید و این ها همه مواردی است که عرف می پذیرد.
سمتی ادامه داد: اگر سری به مصوبات شورای هیئات مذهبی بزنیم،سازمان تبلیغات یک‌سری نهادها و تشکل های خود جوش و مردم نهاد ایجاد نموده است؛ نظیر مداحان که تشکیل کانون داده و رئیس کانون نظارت بر این مسائل را بر عهده دارد.

همه موارد مطالبات مردمی است
وی گفت: شورای هیئت سالیان سال است که شکل گرفته و هم اکنون در اوج آمدن هیئت در روز تاسوعا و عاشورا می باشد و همه این موارد مطالبات مردمی است.

نمادهای عاشورا کم رنگ نمی شود
سمتی پاسخ داد: یکی از دلایلی که ذکرشده تعداد شتران از۵ نفر تجاوز نکند یا اسب در مراسم عزاداری حضور نداشته باشد بدلیل کاهش خطرات احتمالی بوده و به هیچ عنوان به معنای کم رنگ شدن نمادهای عاشورا نمی باشد.
وی در ادامه عنوان نمود: هدف سازمان تبلیغات ترويج و تقویت اسلام می باشد. وی گفت: مردم یک اعتقاداتی دارند به عنوان مثال مردم شتر را نماد کاروان اسرا می دانند و احترام زیادی قائلند یا قمه زنی در مصوبات ذکر شده؛ ولی در شهرستان بافق چنین مراسمی وجود ندارد و بیشتر از باب بازدارندگی می باشد و این مصوبات هرساله در اختیار هیئات قرار می گیرد و چیزی خارج از عرف و مطالبات مردمی آورده نمی‌شود.
وی اضافه نمود:حضور مردم در دهه اول محرم و صفر بسیار پر شور می باشد. بنیاد بین المللی غدیر مجری برگزاری و بزرگداشت واقعه غدیر می باشد و امسال هم فعالیت هایی نظیر راهپیمایی ۵کیلومتر ی که از تهران الگو‌بردار ی شده بود، برگزار گردید.‌
سمتی در پایان تمام مصوبات تصویب شده را در جهت رفاه مردم و حفظ نظم عمومی عنوان نمود .

گزارش: محمد حسین تشکری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسئولین چَشم چَشمی گفتند و خبری از آن ها نشد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در پی