تجدید بیعت جا ماندگان اربعین در هیئت ها و مواکب

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ شهر بافق با نزدیک شدن به ماه محرم، حال و هوای حسینی به خود می گیرد و فضای شهر معنوی تر از روزهای قبل می شود تقریباً هیچ کوچه‌ پس‌کوچه‌ و معبری نیست؛ که نشانی از محرم و صفر در خود نداشته باشد. این مسئله به دلیل عنصر حبّی است؛ که دهه‌ها و سده‌هاست خداوند از امام حسین علیه‌السلام در دل مردم این سرزمین نهاده و نه تنها خاموشی ندارد؛ بلکه روز به روز بر حرارت آن افزوده می‌شود و در روزهای منتهی به اربعین، شهر حال و هوای دیگری به خود می گیرد و همچنین شور پیاده روی اربعین در بین مردم بیش از پیش مشاهده می گردد. همه ساله که نزدیک اربعین می شویم از همه جای دنیا بخصوص در ایران از راه های مختلف به سمت کربلا حرکت می کنند؛ تا در روز اربعین در حرم باشند و عزاداری کنند، بیشتر مردم از طریق مرز های زمینی با کاروان های مختلف می روند و شروع به پیاده روی می کنند؛ اما کربلا رفتن قسمت همه نمی شود و خیلی ها از این سفر معنوی جا می مانند و دلتنگ کربلا و امام حسین هستند و سعی می کنند با برگزاری مراسم روضه خوانی و ایجاد سفره حضرت رقیه(س) در منازل، هیئت ها و مساجد ارادت خود را به شهیدان دشت کربلا ابراز نمایند. خبرنگاران افق بافق با حضور در مراسم های عزاداری با چند تن از شهروندان و عزاداران گفتگو نمودند که در ادامه می خوانید:

امام حسین(ع) باید اسمت را در فهرست قرار دهد

زینب باقری یکی از جوانان در مورد سفر پیاده گفت: قانون زیارت، طلب نمودن است؛ یعنی اگر همه کارهای پاسپورت و ویزا و … را هم انجام بدهید باز هم تا آقا امام حسین (ع) نخواهد و اسمت را در لیست زائرها ننویسدکربلایی نخواهی شد.

آرزویی که در مجلس امام حسین(ع) برآورده شد

وی در ادامه یکی از خاطرات خود را به یاد آورد و بیان کرد: هرشب سعی می نمودم؛ که به هیئت بروم و از این مسجد به آن حسینیه و تکیه در رفت ‌وآمد بودم در یکی از مراسم ها یادم می آید که مداح روضه می خواند و می گفت «آبروی دو عالم/ آبرویم درخطره» بغضِ سنگینِ جلسه شکست و صدای گریه همه بلند شد همه ذکر یا حسین گرفتند و حال و هوا کلا عوض شد و در همان لحظه آرزوی بین الحرمین نمودم و در همان سال خداوند و امام حسین (ع) کربلا را روزی من قرار دادند.

طعم شیرین این مهمانی …

وی افزود: کسی که یک بار قدم در این راه گذاشته و طعم شیرین این مهمانی را چشیده‌ باشد دیگر برایش غیر قابل تحمل است؛ که سال‌های بعد در ایام اربعین در شهر و دیار خود بماند.
خانم ۳۵ ساله در ادامه عنوان کرد: حضور مردم در هیئت‌ های مذهبی مربوط به امسال و سال گذشته نیست، حضور مردم حضوری قلبی است، مردم همواره در طول تاریخ رگه‌ های روشنی از تشریک مساعی هدفمند و روح جمعی در شرایط مختلف را داشتند.

نمود «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» در مراسم حسینی

وی در ادامه از تمایل مردم برای حضور در تکایا و حسینیه‌ها برای برپایی مراسم عزاداری می‌گوید و اشاره می‌کند که این حضور هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر می‌شود چرا که مردم به محتوا و ارزش قیام امام حسین(ع) آگاه می‌شوند، امر به معروف و نهی از منکر را بیشتر می‌شناسند و در صحنه عمل به آن، بیش از قبل حضور پیدا می کنند و «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» نمود بیشتری پیدا می‌کند.

مردم کارهای زمین مانده را پیش می‌برند

“رنجبر” که سال‌ها است متولی برگزاری برنامه‌های مذهبی است، مردم را عاشق و تشنه حضور در مجالس عزاداری امام حسین(ع) می‌خواند و می‌گوید: هر سال حضور مردم در مجالس اباعبدا… علیه السلام پر رنگ‌تر می‌شود.
وی در ادامه از عشق پیر و جوان با حضور در خیمه‌های عزاداری می‌گوید و ادامه می‌دهد: خیلی از والدین از عدم فعالیت فرزندان خود در منزل گلایه دارند؛ اما محرم که فرا می رسد پرچم و تابلو های تکایا و حسینیه ها را همین جوان‌ها نصب می کنند.

اگر مسئولان در این امر نیز وارد شوند، شاید شوری که حضور و نقش مردم وجود دارد، ایجاد نشود

وی عنوان می‌کند: اگر مسئولان در این امر نیز مانند دیگر امور وارد شوند، شاید شوری که حضور و نقش مردم در این هیئت‌ها وجود دارد، ایجاد نشود؛ هرجا کاری بر روی زمین مانده باشد، مردم با حضور و مشارکت خود آن فضای خالی را پر می‌کنند و کار را پیش می‌برند.
“دهقان زاده” گفت: مشارکت مردمی را در برپایی مراسم عزاداری یک اصل محوری و بنیادین می‌داند که در جوامع مختلف دستاوردهای قابل ملاحظه‌ایی داشته‌ است.
خانم جوان و فرهیخته ای که تمایل به معرفی خود نداشت و مسئول یکی از هیئت‌های عزاداری بانوان است، ادامه می‌دهد: محرم و صفر خواه و ناخواه بغض گلویم می شکند و کوله باری از غصه و غم را احساس می کنم و همیشه از خداوند می خواهم؛ که پیاده روی اربعین را روزی هر ساله من قرار دهد تا بخشی از این غم و غصه کاهش یابد و چندین سال متوالی خداوند این نعمت را برای من اختیار کرده است و شکرگزار هستم.
خانم ۲۴ ساله در ادامه بیان کرد: محرم و صفر درس هایی برای ما دارد و از مبلغین می خواهم که مباحث کاربردی را برای استفاده هرچه بهتر جوانان و والدین بیان نمایند.

کربلا درس خداپرستی، جوان مردی، اخلاص و پیروی از ولایت را دیکته می کند

وی در ادامه اضافه نمود: کربلا فقط تشنگی نیست بلکه درس خداپرستی، جوانمردی، اخلاص و پیروی از ولایت را دیکته می کند و امروز در کنار برپایی مواکب و مراسم ها باید این موارد نیز بیان شود؛ بیان این مباحث در این حال و هوای حسینی حتما موثرتر واقع خواهد شد.

جاماندگان اربعین با حضور در هیئت ها و مواکب تجدید بیعت می‌کنند

وی افزود: افرادی از کربلا جامانده اند و زیارت کربلا روزی آن ها نشده است بنابراین می طلبد که موکب ها در شهر فعال باشند که در شهر بافق خدارا شکر با وجود مردم مومن سرتاسر شهر بوی اربعین می دهد و جاماندگان اربعین با حضور در هیئت ها و مواکب تجدید بیعت می‌کنند.
گفتنی است؛ که کیفیت حضور مردم در این مراسم مهم است و نباید گذاشت تا این حضور رنگ ببازد و باید زمینه حضور جوان ها را برای مشارکت جمعی فراهم ساخت تا این مراسم ها هم از حضور مسن ترها و با تجربه ها خالی نباشد و هم جوانان پایه ثابت حضور در آن باشند و نقش روحانی در این مراسم بر افزایش غنای مطالب موثر است و باید هیئت‌های مذهبی را از رفتن به سمت برنامه های کم محتوا پرهیز داد و حضور مردم در جلسات عزاداری سبب می‌شود مردم درک بیشتری نسبت به اهداف قیام پیدا کنند و این امر ارتباطی با شهر بافق ندارد، بلکه در ایران و دیگر کشورها نیز حضور در مراسم‌های ویژه محرم و عاشورا، شور حسینی برپا می‌کند و تسلیم نشدن در برابر ظلم و ستم را درس می‌دهد.

گزارش: حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش