تامین خون بیماران سرطانی در طرح سپاس

مدیرکل انتقال خون استان یزد: اهداکنندگان خون با شرکت در طرح سپاس برای درمان بیماران سرطانی مشارکت کنند.

به گزارش پایگاه خبری افق بافق به نقل از خبرگزاری صداوسیما ، آقایی در برنامه تلویزیونی گفتمان شبکه یزد گفت: استان یزد سومین استان بخشنده از لحاظ اهدای خون در کشور است و یزد از لحاظ سلامتی خونی استانی سرآمد به شمار می رود.
آقایی افزود: پایگاه‌های انتقال خون در استان یزد همیشه فعال بوده و در همیشه ایام سال آمادگی دریافت خون از شهروندان را داریم.
مدیرکل انتقال خون استان یزد، تحول، تعالی، تکامل فناوری و در همه حال بروز بودن را از رسالت‌های انتقال خون استان یزد برشمرد و افزود: مردمی سازی انتقال خون را در برنامه داریم.
آقایی گفت: ما آمادگی داریم برای دریافت خون اهدایی مردم شرایط و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.
مدیرکل انتقال خون استان یزد ادامه داد: در یزد انتقال خون میدان ابوذر همیشه فعال است و آمادگی لازم برای دریافت خون شهروندان در همه اوقات روز را دارد، پایگاه انتقال خون اردکان ومیبد را هم داریم که فعال بوده و پایگاه های مهریز و بافق هم به تازگی در دولت سیزدهم افتتاح شده است و زمنیه ایجاد پایگاه در دو تا سه شهرستان دیگر را نیز داریم.
آقایی گفت: تیم سیار دریافت انتقال خون هم در استان آماده کار است تا شهروندانی که اطلاع دهند در هر نقطه از شهر، تیم سیار انتقال خون  با امکانات در آنجا حاضر شده وکار دریافت خون اهدایی شهروندان را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه در طول دو سال گذشته تیم‌های سیار انتقال خون استان یزد گسترش یافته است، ادامه داد:. پایگاه سیار اهدای خون کاملا استاندارد تا آخر آبانماه آغاز بکار می‌کندو باعث می‌شود، دیگر شرایط اهدای خون کاملا استاندارد را در تمام نقاط استان یزد داشته باشیم.
شماره  ۳۸۲۴۳۳۰۰ پشتیبان اهداکنندگان خون 
مدیرکل انتقال خون استان یزد گفت : خط مشاوره‌ای و اطلاعات گویا به شماره ۳۸۲۴۳۳۰۰ هم برای دعوت از حضور تیم برای خونگیری وهم برای اطلاع از زمان اینکه تیم در کجا حضور می‌یابد نیز پاسخگوی همشهریان است.
آقایی افزود: خوشبختانه استان یزد در زمینه اهدای کنندگان مستمر نیز سرآمد هست و سال گذشته ۴۵ هزار نفر خون اهدا کرده اند که آمار خوبی برای استان  یزد است که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از اهدای خون نیز معاف شدند.
وی ادامه داد: خوشبختانه مراجعه کنندگان زیادی به انتقال خون داریم که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‌ها را از خون دهی معاف می‌شوند، ولی بازهم امسال پیش بینی می‌کنیم حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد افزایش اهدا کنندگان را داشته باشیم.
مدیرکل انتقال خون استان یزد در زمینه هراس عده‌ای برای اهدای خون به علت ابتلا به بیماری گفت: افراد نگرانی از این بابت نداشته باشند چرا که در ابتدای مراجعه فرد، آزمایشات لازم برای آن‌ها بعمل آمده واگر شرایط اهدا داشته باشند خونگیری صورت می‌گیرد و در غیر این صورت فرد معاف می‌شود. حتی برای بانوان نیز بعداز اهدای خون در صورت نیاز تجویز قرص آهن را داریم.
طرح سپاس طرحی برای نجات جان بیماران سرطانی با سلول بنیادین 
مدیرکل انتقال خون استان یزد در ادامه سخنان خود از طرح سپاس بعنوان طرحی تاثیر گذار یاد کرد و گفت: اهدای خون بر سلامت روحی، جسمی، معنوی و اجتماعی فرد تاثیر گذار است و جوانان برای اهدای خون و طرح سپاس می‌توانند مشارکت کنند.
آقایی افزود: در طرح سپاس حدود ۵ سی سی خون فرد اهداکننده را گرفته و پس از جدا کردن HLA خون، ژنتیک محض فرد را تشخیص می‌دهیم که آزمایش HLA  گران قیمت هست که البته بطور  رایگان برای فرد اهدا کننده خون  انجام می‌شودو نام فرد اهداکننده وارد بانک ژنتیک ایران می‌شود و اگر زمانی خون وی با خون یک فرد مبتلا به سرطان همخوانی داشته باشد، یک کیسه خون از فرد گرفته شده و سلول‌های بنیادی آن را جدا کرده و به بیمار در قالب عمل پیوند مغز استخوان تزریق می‌کنیم تا بیمار سرطانی از مرگ نجات یابد و درمان شود. افراد از ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.
مردم در هنگام اهدای خون درخواست شرکت در طرح HLA را بدهند 
 مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه در طرح پلاسما فریز نیز پلاسمای تازه ویژه بیماران صعب العلاج استخراج و دراختیار بیماران قرار می‌گیرد.
آقایی با اشاره به اینکه ایران جزو ۵ کشور اول دنیا در دانش، فناوری و سلامت خون  است و ایران جایگاه ویژه‌ای در زمینه خون دارد افزود:کشور ایران، در زمینه خون مرجع برای فعالیت‌های آموزشی و علمی بین المللی هست و سلامت خون کامل در ایران تامین است و در یزد و ایران اسلامی خیلی بعید است بیماری معطل خون و فرآروده‌های خونی شود. جایگاه خوب انتقال خون استان یزد بدلیل حضور مردم و کار‌های خوب و تلاش کارکنان انتقال خون استان یزد است.
وی ادامه داد: ذخایر خونی ما یک و نیم برابر شده وما از نظر ذخایر خونی در استان یزد مشکلی نداریم وبزودی با بهره برداری از سردخانه بزرگ برای نگهداری خون نیز مشکلی نداریم.
مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه ۸۰ درصد محصول پلاکت در استان یزد افزایش یافته است که حاصل تلاش همکاران در دانشگاه علوم پزشکی و انتقال خون استان یزد بوده گفت: پارسال سه دستگاه پلاسما فریز در استان یزد داشته ایم که این تعداد امسال به ۸ دستگاه رسیده، کلاس‌های آموزشی، خرید تجهیزات آزمایشگاهی با حدود ده میلیارد تومان، اجرای طرح بازسازی سردخانه‌ها که ۵۰ درصد پیشرفت داشته است وساخت سردخانه نگهداری خون جدید از دیگر اقدامات انتقال خون استان یزد در سالجاری است. همچنین خیران در سال گذشته یک میلیارد تومان در زمینه بازسازی سردخانه‌ها و یک میلیارد تومان برای پذیرایی اهداکنندگان اهدا کردند.
آقایی از روش نت نیز بعنوان جدیترین روش در سلامت خونگیری اشاره کرد و گفت: روش جدید آزمایش سلامت خون با روش نت که استان یزد دراین روش پیشگام خواهد شد.
مدیرکل انتقال خون استان یزد گفت: در فصل سرد پیش رو نیز مردم مستمر برای اهدای خون اقدام کنندو مردم نگرانی دراین باره نداشته باشند و جوانان و بانوان نیز برای اهدای خون اقدام کنند و با بهره گیری از مشاوره دراین فعالیت خیرمندان شرکت کنند.
راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان شهید صدوقی یزد 
رضوی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز در ارتباط  تلفنی با برنامه گفت: خوشبختانه با ایثارگری مردم و تلاش کارکنان این سازمان هیچگونه کمبودی در تامین فرآورده‌های خونی نداریم وبانک خون بیمارستان‌ها در شرایط مطلوبی است.
وی ادامه داد: انتقال خون یزد جزو استان‌های پیشتاز است. اولین پیوند مغز استخوان را در استان داشته ایم و بخش پیوند در بیمارستان شهید صدوقی راه اندازی شده و بیماران این بخش نیاز به فرآورده خونی خاصی دارند که بهتر است با حمایت مردم و شرکت در طرح سپاس بتوانیم پیوند‌های خوب و فراوانی را دراستان یزد انجام دهیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش