دادستان عمومی و انقلاب یزد: رهاشدگی فضای مجازی مهم ترین آسیب است

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ جلسه کارگروه صیانت از امنیت مردم با حضور ” محمد رضا حدادزاده” دادستان عمومی و انقلاب یزد و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد اعضای شورای تامین شهرستان و جمعی از مسئولان و فعالان رسانه ای و مجازی شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد .

مصوبات اولین جلسه کارگروه رصد و ساماندهی فضای مجازی استان یزد
” محمد رضا حدادزاده” در این نشست به مصوبات اولین جلسه کارگروه رصد و ساماندهی فضای مجازی استان یزد اشاره کرد و گفت: پاسخگویی مسئولین، ثبت نام مدیران کانال‌ها و تهیه بانک اطلاعات کانال های خبری، رصد جدی کانال های غیرمجاز و کانال‌هایی که اخبار کذب منتشر می کنند و در نهایت لزوم حمایت از نقدهای سازنده از جمله این مصوبات است.
وی در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد اینکه یکی از حقوق عمومی مردم این است؛ که امنیّت روانی داشته باشند، اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند: هر کس مردم را نسبت به تلاش‌های مسئولین بدبین کند، مردم را از آینده ناامید کند، ندانسته سخنی بگوید و سخنی بنویسد، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار می‌کند.
وی ادعای اینکه ثبت اطلاعات و شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی برای فعالین فضای مجازی، خلاف آزادی است، ادعای نادرستی عنوان کرد و گفت: باید مشخص شود که اگر کسی با یک کانالی با یک «پیج»(صفحه شخصی)، با یک گروهی که تعداد زیادی عضو دارد و در حال تحلیل، رصد و انتشار خبر است، چه کسی است و باید مسئول آن پاسخگو باشد.
حدادزاده تاکید کرد: کارگروه هیچ محدودیتی برای فعالیت شما و دیگر افراد در فضای مجازی برای کار خبری و رسانه‌ای و تحلیلی ندارد، اما باید در مقابل عمل خود پاسخگو باشند.

تکلیف کسانی که مطالبه‌گری می‌کنند این است که سیاه‌نمایی نکنند
وی افزود: این دلیل نمی‌شود که کسی بیاید مطلبی را بدون اساس و پایه‌ منتشر کند، باعث ناامیدی جامعه و تشویش افکار شود و یا کذب باشد و بعد گفته شود مطالبه‌گری نموده و حتما اگر حق مطالبه‌گری وجود دارد، تکلیف نیز وجود دارد؛ تکلیف کسانی که مطالبه‌گری می کنند این است که سیاه‌نمایی نکنند؛نقد و پرسشگری روشن است و برخی شخصیتی دارند که فقط می خواهند ناامیدی را ایجاد کنند.

مهم‌ترین آسیب رهاشدگی فضای مجازی ناامید سازی نسل جوان نسبت به آینده است
وی ناامید کردن مردم را نوعی خیانت عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین آسیب رهاشدگی فضای مجازی و به دنبال این فضا، ناامید سازی جامعه به ویژه نسل جوان نسبت به آینده است.
وی تصریح کرد: در این فضا برخی از رسانه ها و کانال ها توسعه شهرستان را واقعا متوقف خواهند کرد و به توسعه شهرستان‌ها ضربه خواهند زد، به عنوان مثال سرمایه‌گذاری که می‌خواهد در شهر شما سرمایه‌گذاری کند؛ حتما نگاه می کند که شما در مورد مسئولین شهرستان چه اظهارنظری دارید، در مورد درآمدهای شهرستان و نحوه ی هزینه کرد چه اظهار نظری می‌کنید، قطعا این موارد بر عملکرد سرمایه گذار تاثیر دارد، کمک کنید این فضا در شهرستان اتفاق نیفتد و اگر نقاط آسیبی هست اصلاح شود.

در شهرستان فرماندار نماینده عالی دولت است و باید حمایت شود
حدادزاده گفت: در شهرستان فرماندار نماینده عالی دولت است و باید حمایت شود، انصافا فرماندار بافق با توجه به شناخت و سابقه‌ای که دارد همه‌ی همت و توانش صرف مسایل شهرستان است؛ حال در این شرایط خاص اقتصادی کشور و در این کمبود اعتبارات و مشکلات باز بخواهیم با سخن‌چینی و بدگویی و عیب‌جویی موجب اختلاف و دلسردی مسئولان شویم.

دادستان عمومی و انقلاب یزد: اعتقاد به آزادی بیان و پرسشگری است و از آن حمایت می‌کنیم
دادستان عمومی و انقلاب یزد افزود: حقیقتا اعتقاد ما به آزادی بیان و پرسشگری است و از آن حمایت می‌کنیم؛ لذا باید ساز و کارش هم در شورای اطلاع‌رسانی استان پایه ریزی و فراهم شود، روابط عمومی‌ها تکلیفشان این هست که باید پاسخگو باشند، مدیران اجرایی هم حتما پاسخگو باشند و نقدها را بشنوند.
وی به لزوم امنیت روانی مردم تاکید کرد : تمامی کانال ها و رسانه های فعال در فضای مجازی شهرستان باید اطلاعات مسئول مربوطه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شود تا اگر مسئله ای پیش آمد، مدیر کانال مربوطه جهت پاسخگویی مشخص باشد.
وی افزود: واقعا فرصت های توسعه شهرستان آنقدر نیست که با حاشیه سازی ها متوقف شود.
وی در مورد پرسش و پاسخ گفت: روابط عمومی ها تکلیف دارند که پاسخ دهند و روزانه که اگر نمی توانند پاسخگو باشند به صورت دوره ای به سوالات پاسخ دهند تا باب نقد نیز بسته نشود و اعتقاد به پرسشگری و نقد داریم.

اخبار بافق خیلی زیاد منتشر می‌شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در ادامه گفت: رسانه ها در برخی شهرستان های استان با یک قوت و ضعفی فعالیت دارند، در بعضی‌ شهرستان‌ها حضور صفحه ها و کانال های مختلفی در فضای مجازی وجود دارد که در شهرستان بافق فعالیت رسانه ها و حضورکانالها و رسانه ها زیاد است و بعد مثبت آن این است که اخبار بافق خیلی زیاد منتشر می‌شود.
“احسان عابدی” ضمن تاکید بر حمایت از نقد سازنده، بر ثبت نام تمام کانال ها و پایگاه های خبری در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و رعایت مقررات و موازین و اخلاق حرفه ای توسط خبرنگاران و فعالان رسانه تأکید کرد.
مدیران استان و شهرستان ها موظف هستند در تبیین دستاوردها و عملکردهای خود پیشرو باشند
وی لزوم حمایت از نقدهای سازنده و پاسخگویی مسئولین را از جمله مصوبات کارگروه رصد و ساماندهی فضای مجازی استان دانست و گفت: مدیران استان و شهرستان ها موظف هستند در تبیین دستاوردها و عملکردهای خود پیشرو باشند. دستگاه ها آنگونه که باید عمل نمی کنند و مسئولین موظف هستند در ۵ساعت به خبرنگاران پاسخگو باشند.

هر فردی با زدن یک کانال خبرنگار نمی‌شود
عابدی رسالت مطبوعات و رسانه در نظام جمهوری اسلامی را روشن کردن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم، پیشبرد اهداف قانون اساسی، تلاش برای جلوگیری از تفرقه بین اقشار مختلف بیان کرد و گفت: هر فردی با زدن یک کانال خبرنگار نمی‌شود، نشریات و مطبوعات در انتشار خبرها آزاد هستند و اگر خلاف قوانین جمهوری اسلامی عمل کنند با آنها برخورد می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در پایان با اشاره به اینکه حدود ۲۰ کانال در حوزه های مختلف در شهرستان بافق فعالیت می کنند، افزود: تعدادی از کانال ها مجوز ندارند که باید حتما مجوز اخذ کنند.

گزارش: حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش