روش های مقابله با دعوای بچه ها در مدرسه

(قسمت دوم)

تفریح، هنر و بازی
انجام تفریحاتی که فرزندتان دوست دارد نیاز به توجه، بهبود توانمندی‌ها و افزایش اعتماد به نفس را به دنبال دارد که از سالم‌ترین راه‌ها برای کنترل خشم و عصبانیت هستند. علاوه بر انجام کارهای هنری ساده‌ای که فرزندتان به آن علاقه‌مند است، با هم بازی‌های مختلف فکری و مهیج انجام دهید.

تقویت مهارت های فردی
نداشتن برخی از مهارت‌ها فردی باعث می‌شود بچه‌ها به دعوا و پرخاش پناه ببرند. قدرت نه گفتن، رفتار قاطعانه، دفاع از حقوق خود و حل مسئله از مواردی هستند که هر کودک و نوجوانی باید آن‌ها را یاد بگیرد. در این صورت می‌تواند به شیوه درست حل مسئله کند و عملا برای رفع مشکلاتش نیازی به پرخاشگری و دعوا کردن پیدا نمی‌کند.

رسیدگی به شرایط درسی
ضعف درسی، استرس و اضطراب زیادی برای بچه‌ها ایجاد می‌کند و می‌تواند در نهایت به دلیل اثر بر اعتماد به نفس در بروز خشم بچه‌ها نقش زیادی داشته باشد. برنامه منظمی برای حل تکالیف فرزندتان در نظر بگیرید و اگر نقطه ضعفی در درس‌هایش دارد حتما به این موارد رسیدگی کنید.

سوالات متداول
– چه عواملی باعث دعوا و پرخاشگری کودکان در مدرسه هستند؟
دعوای بچه ها در مدرسه می‌تواند به دلایل درونی مانند احساس شرم و بی اعتماد به نفس بودن یا به دلایلی مانند شیوه تربیتی نادرست و استرس‌های محیطی و ناتوانی در کنترل و مدیریت هیجانات مختلف اتفاق بیفتد.
– روش موثر برخورد با دعوای کودکان در مدرسه چیست؟
قبل از هرچیز باید از ماجرای اتفاق افتاده به درستی و کامل اطلاع پیدا کنید تا قضاوت بهتری داشته باشید. سعی کنید ریشه مشکل ناسازگاری، خشم و پرخاش و پناه بردن فرزندتان به دعوا را شناسایی کنید. با پیدا کردن علت‌ها، راحت‌تر می‌توانید برای پیشگیری از تکرار دعوای بچه ها در مدرسه اقدامات موثری انجام بدهید.
– چه زمان باید در دعوای بچه ها مداخله کرد؟
بهتر است تا زمانی که خطر آسیب زدن به دیگران وجود ندارد، درد عوای بچه ها مداخله نکنید و صحبت و رسیدگی به علت و برطرف کردن مشکلات را به بعد موکول کنید. سرزنش کردن یا مقصر شمردن یکی از طرفین دعوا یا حتی دفاع کردن از فرزند خودتان برخلاف تصور می‌تواند باعث تشدید ناهنجاری رفتاری شود

یلدا سادات میرعلمی
یلدا سادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش