آیا شما در دوران تحصیل خود، از تقلب استفاده کرده اید؟

تقلب به عنوان یک فعالیت غیر اخلاقی در محیط علمی برای یادگیری شناخته شده است. به طور کلی تقلب به عنوان جزئی از کج رفتاری در نظر گرفته می‌شود. تقلب هنجارهای عدالت و انصاف را نقض می‌کند. زمانی که موارد تقلب رخ می‌دهند، ممکن است همه دانشجویان یک کلاس یا کارمندان یک سازمان حتی افراد صادق مورد سوء ظن قرار گیرند و نظارت سخت‌تری را تجربه کنند.

عوامل اثرگذار در به وجودآمدن تقلب کدام است؟
ناکامی یا احساس ناکامی، میل به موفقیت سریع، تربیت خانوادگی، فقدان روحیه تلاشگری، ضعف عقاید دینی، رقابت جویی منفی و قانون شکنی، خودخواهی، گریز از مسئولیت، احساس خود کم‌بینی و حقارت، عدم اعتماد به نفس، میل به سیادت و برتری به هر قیمت، نقص در سیستم آموزشی می‌تواند از علل و عوامل ایجاد و تشدید این پدیده باشد.
انگیزه افراد از ارتکاب آن نیز می‌تواند مواردی چون ارتقای رتبه، کسب منزلت اجتماعی بالاتر، شهرت و یا انگیزه‌های مادی باشد. البته عوامل فردی مانند جنسیت، سن، توانایی، ویژگی‌های انگیزشی، صفات شخصیتی و عوامل زمینه‌ای مانند دسترسی به منابع اینترنتی، فشار برای کسب نمره، امتیازات تحصیلی، قوانین مجازات و خطر شناسایی نیز بی تاثیر نیست.

پیامدهای تقلب در دوران بعد از تحصیل چیست؟
– عدم دقت در امور شغلی
– منفعت طلبی شخصی
– تقلب در حیطه کاری
– کوتاهی در انجام وظایف شغلی
– ضایع کردن حق دیگران
– سرایت تقلب به سایر مراحل زندگی مانند ازدواج و اشتغال
– حوصله نداشتن برای مطالعه
– توسل به امداد غیبی جایگزین تلاش
– احساس ترس، حقارت و پنهان‌کاری در افراد متقلب

چگونه از انجام تقلب در دانشجویان و دانش آموزان پیشگیری کنیم؟
تقلب نمودن یک پدیده اخلاقی است که تفکر اخلاقی کودک می‌تواند از طریق بحث با دیگرانی که در یک مرحله بالاتر از آنان استدلال می‌کنند، تقویت شود. بنابراین به نظر می‌رسد دانش آموزان باید این پیام روشن و محکم را از بزرگسالانی که در خانه و در مدرسه به آنها احترام می‌گذارند دریافت کنند: که تقلب نوعی بی صداقتی می‎باشد و صداقت از نشانه‌های شخصیت خوب است و از همه انتظار می‌رود.
تقلب در طول سال‌های نوجوانی می‌تواند به عادتی برای همه عمر تبدیل شود. برنامه‌های قانونی و سیاست‌های سخت‌گیرانه نیز به تنهایی راه‌هایی غیرقابل اعتماد برای جلوگیری از تقلب هستند و تلاش‌های آموزشی ضروری می‌باشد.

معصومه عبداللهی دکترا مشاوره
معصومه عبداللهی دکترا مشاوره

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش