آیا می دانید بین فشار خون بالا و بیماری دیابت ارتباط وجود دارد؟؟

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ دیابت و فشار خون بالا باعث ایجاد یکدیگر نمی‌شوند، اما مبتلایان به دیابت معمولا مستعد ابتلا به بیماری‌های دیگری از جمله فشار خون بالا و کلسترول خون بالا هستند.
هر یک از این موارد به تنهایی می‌توانند باعث آسیب عروق و بروز بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و سایر مشکلات شوند. ابتلا به همه این بیماری‌ها همزمان با هم، احتمال بروز این آسیب‌ها و اختلالات را چند برابر می‌کند.
فشار خون بالا خطر بروز عوارض ناشی از دیابت، مانند آسیب جدی به چشم‌ها، کلیه‌ها و پاها را افزایش می‌دهد.
در صورت ابتلا به دیابت، تلاش پزشک برای کنترل فشارخون جهت جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی است.

عوارض ناشی از دیابت و فشار خون بالا
قند خون بالا به مرور زمان می‌تواند به رگ‌های خون‌رسان و اعصاب کنترل‌کننده قلب آسیب برساند. احتمال ابتلای افراد مبتلا به دیابت به اختلالاتی که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شوند، دو برابر بیشتر از افراد دیگر است. این اختلالات عبارتند از:
•فشار خون بالا می‌تواند به دیواره شریان‌ها (عروقی که خون را از قلب به اندام‌ها می‌رسانند) آسیب برساند. ابتلا به فشار خون بالا و دیابت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا حد زیادی افزایش دهد.
•مقدار بیش از حد کلسترول بد (LDL) در جریان خون می‌تواند در دیواره شریان‌های آسیب دیده تجمع یابد و باعث تنگی شریان و اختلال خونرسانی به اندام‌ها از جمله قلب و مغز شود.
•تری‌گلیسیرید (یکی از انواع چربی در خون) بالا، کلسترول خوب (HDL) پایین یا کلسترول بد (LDL) بالا باعث سخت شدن دیواره شریان‌ها و در نتیجه افزایش خطر بالا رفتن فشار خون، حمله قلبی و سکته مغزی می‌شوند.
فشار خون بالا ممکن است باعث آسیب عروق شود و در نتیجه رسیدن خون به قسمت‌های مختلف بدن، از جمله اعضای حیاتی مانند قلب را دشوارتر کند و فرد را بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دهد. همچنین، وجود فشار خون بالا و دیابت، خطر بروز انواع عوارض ناشی از دیابت را نیز بیشتر می‌کند.
لازم است بدانیم که بسیاری از افراد با وجود فشار خون بالا ممکن است علائمی نداشته باشند و احساس سلامتی کنند، حتی در این صورت، کنترل‌ فشار خون بالا اهمیت دارد، زیرا به رگ‌های بدن آسیب می‌رساند. به همین دلیل است که هرگز نباید اندازه‌گیری فشار خون را فراموش کرد. اندازه‌گیری فشار خون یک معاینه بدون درد است و تنها دو دقیقه طول می‌کشد.

مقدار فشار خون مناسب برای افراد دیابتی
حفظ فشار خون در محدوده سلامت بسیار مهم است. این امر احتمال بروز عوارض دیابت را کاهش می‌دهد.
فشار خون افراد مبتلا به دیابت باید کمتر از ۱۴۰/۸۰ (۱۴ روی ۸) میلی‌متر جیوه باشد. در صورت ابتلا به بیماری کلیوی، چشمی، بیماری قلبی و عروقی و یا هر بیماری تاثیرگذار بر خونرسانی به مغز، فشار خون باید کمتر از ۱۳۰/۸۰ (۱۳ روی ۸) میلی‌متر جیوه یا منطبق بر هدفی که پزشک تعیین می‌کند، باشد.
کنترل‌ فشار خون بالا ضروری است. فشار خون بالای کنترل‌ ‌نشده، به دلیل افزایش فشار بر قلب، چشم‌ها، کلیه‌ها و سایر اندام‌ها برای سلامتی ما خطرناک است.
همانطور که گفتیم، فشار خون بالا باعث افزایش خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود. فشار خون بالای کنترل‌نشده می‌تواند خطر بروز بیماری‌های زیر را نیز افزایش دهد:
•بیماری‌های کلیوی
•زوال عقل عروقی: نوع شایعی از زوال عقل که به دلیل کاهش جریان خون به   مغز ایجاد می‌شود.
•نارسایی قلبی: وضعیتی که قلب، خون کافی برای نیازهای بدن را پمپاژ نمی‌کند.
با کاهش فشار خون، می‌توانیم خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهیم.

چگونه فشار خون افراد دیابتی را کاهش دهیم؟
اصلاح سبک زندگی کمک شایانی به کاهش فشار خون می‌کند. با رعایت موارد زیر می‌توان به کاهش فشار خون کمک کرد:
•تلاش برای داشتن و حفظ وزن مناسب
•فعالیت جسمی بیشتر
•کاهش نمک دریافتی در رژیم غذایی
•ترک سیگار
•ترک الکل
•استفاده از راه‌های مختلف برای مقابله با استرس
•کاهش مصرف کافئین
کنترل‌ و درمان فشار خون در افراد دیابتی با دارو
ایجاد تغییر در سبک زندگی ممکن است کافی نباشد و بسیاری از مبتلایان به دیابت برای کاهش فشار خون نیاز به مصرف دارو پیدا کنند. تمام این داروها باید با تجویز و تحت نظر پزشک مصرف شوند.
پزشک ممکن است با وجود فشار خون طبیعی، به منظور محافظت از بدن در برابر عوارض دیابت، به ویژه عوارض کلیوی، داروی پایین آورنده فشار تجویز کند.

الهه حسینی نسب، کارشناس مسئول آموزش بهداشت

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش