روش هایی برای ایجاد انگیزه تحصیلی در نوجوانان

انتظارات زیاد از فرزندتان نداشته باشید.
بسیاری از والدین از فرزند خود انتظارات بیش از حدی دارند پدرومادرعزیزنباید این توقع را داشته باشید که از روی اجبار درس بخواند یا تکالیفش را انجام دهد. فرزندشما باید به سطحی از مسئولیت پذیری برسد که خودش برای درس خواندن احساس مسئولیت داشته باشد نه از روی زور و اجبار.
شما باید به توانمندی های فرزند خود نیز توجه کنید و هرگز انتظارات بالاتر از توانمندی های نداشته باشید. مثلا اگر الان دانش آموز شما در درس ریاضی نمره ۸ را دارد نباید توقع داشته باشید که در کمتر از چند هفته این نمره تبدیل به ۲۰ شود و باید به مرور نمره ۸ را افزایش دهد و نیازمند زمان و صبر و حوصله شماست. با هر یک نمره پیشرفت درسی که نوجوانان شما دارد، او را تشویق کنید و به او این اعتماد به نفس را بدهید که توانمندی های بالایی دارد.
همواره در جريان امور مدرسه فرزندتان قرار بگیرید.
اولین و مهم ترین قدم برای تشویق نوجوانان به درس خواندن این است که باید در جریان امور مدرسه و تکالیف فرزندتان قرار بگیرید. بدانید که تکالیف هر روش دانش آموزتان چیست و چه کارهایی را باید انجام دهد. البته شما نباید به هیچ عنوان تکالیف او را انجام دهید. با معلم فرزندتان در ارتباط باشید و پیشرفت و پسرفت او را در درس های مختلف پیگیری کنید.

با فرزندتان ارتباط خوبی برقرار کنید
اگر واقعا به دنبال تشویق فرزندتان به درس خواندن هستید نباید با خشونت و زور و اجبار با او برخورد کنید. رفتار ها و عکس العمل های نوجوانتان را زیر نظر داشته باشید تا ببینید علت بی علاقگی او به درس خواندن چیست. سعی کنید از طریق صحبت کردن با فرزندتان او را درک کنید خیلی از دانش آموزان می گویند “درس خواندن سخت است” “از کتاب و درس و مدرسه متنفرم” “نمیخواهم درس بخوانم” و … یا بعضی از دانش آموزان به جزئیات بیشتری هم اشاره می کنند مثلا “در کلاس درس را متوجه نمیشوم” “معلم خوب درس نمی دهد” “خجالت میکشم مشکلاتم را از معلم بپرسم” “از ریاضی خوشم نمیاد”و …
شما با فهمیدن این مسائل بهتر می توانید به فرزندتان کمک کنید تا مشکل درس نخواندن او به مرور حل شود. وقتی به صحبت های فرزنددلبند خود گوش می دهید اصلا او را قضاوت نکنید و به او کمک کنید تا راه حل مشکل را بیابید.

فرزند خود را با بقیه مقایسه نکنید
اشتباهی که احتمالا شما هم مثل اکثر والدین حداقل یکبار مرتکب شده اید، مقایسه کردن فرزند خود با شاگرد اول کلاس یا سایر همکلاسی های اوست. این کار قطعا باعث تخریب روحیه و متنفر شدن نوجوانتان از درس خواندن می شود. برای تشویق نوجوانان به درس خواندن با توجه به حساسیت سنی که دارند، نباید آنها را با سایر هم سن و سالانشان مقایسه کرد. این موضوع نه تنها در درس خواندن بلکه در سایر مسائل زندگی نیز صدق می کند.
ادامه دارد…

یلدا سادات میرعلمی
یلدا سادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش