اعتبار طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت هنوز تخصیص نیافته است

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲ ردیف اعتباری برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده که میزان آن ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که البته هنوز تخصیص داده نشده است.

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از ایسنا، عباسعلی نوبخت، در نشست خبری آغاز یک میلیارد درخت که امروز برگزار شد، اظهار کرد: آمادگی داریم بعد از کاشت درختان، هر کدام از انجمن‌های مردم‌نهاد یا رسانه‌ها در هر زمان و هر نقطه‌ای از کشور که تمایل داشته باشند از عرصه‌ها بازدید کنند و سازمان  منابع طبیعی امکانات را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۲ ردیفی برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده که عدد آن  ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون  تومان است. البته این اعتبار هنوز تخصیص داده نشده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید برای سال اول طرح ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید می‌کرد که علاوه بر تولید این میزان نهال حتی بیش از این عدد نیز تولید شده است.

نوبخت اضافه کرد: احیا و غنی سازی و توسعه پوشش گیاهی جنگل‌ها از اهداف اصلی طرح و پس از آن مقابله با ریزگردها و در نهایت زراعت چوب و توسعه فضای سبز از اهداف دیگر طرح است.

وی همچنین تعداد نهالستان های بخش خصوصی ثبت شده را ۳۰۹ نهالستان عنوان کرد.

نوبخت عنوان کرد: قرار است از بخشی از بودجه آبخیزداری برای طرح کاشت یک میلیارد درخت استفاده شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی در ادامه افزود: شنبه ۱۱ آذرماه آغاز رسمی طرح کاشت یک میلیارد درخت  در سراسر کشور  به صورت همزمان است. این طرح قرار است با کمک مردم و مسوولان باشد.این طرح شنبه ساعت ۱۰صبح در پارک خرگوش دره تهران کلید خواهد خورد.

وی افزود:جنگل کاری و کاشت درخت در جنگل های حرا در برخی استانهای جنوبی شروع شده و در برخی استانها نیز به اتمام رسیده است.

نوبخت در ادامه گفت:سازمان منابع طبیعی پیرامون این مساله با وزارت دفاع به تفاهماتی رسیده است که عرصه هایی که شاید به دلیل امنیتی نتوانیم به آنها ورود پیدا کنیم در آنجا نیز کاشت داشته باشیم و از ظرفیت آنها در این بخش استفاده کنیم. با هلال احمر نیز هماهنگی هایی در این بخش انجام شده است. آموزش و پروش نیز نقش بزرگی می تواند در این بخش داشته باشد.

وی در ادامه تشریح کرد: در آموزش پرورش ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانش آموز داریم.۸۷۰ هزار نفر معلم و ۱۰۰هزار نفر هم دانشجو معلم داریم. حدود ۱۰ هزار اردوگاه آموزش و پروشی داریم. از طرفی در سال ۱۵۳ میلیون جلد کتاب چاپ می شود. آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرده می تواند مدارس  تبدیل به نهالستان شود. به هر دانش آموز می توانیم گلدان، نهال و بذر و خاک دهیم و این بخش می تواند نقش بزرگی در طرح داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به پروژه های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: ۹۰ میلیون هکتار از پروژه های آبخیزداری باقی مانده است و حدود ۱۹ میلیون طرح آماده داریم. وزارت جهادکشاورزی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) قراردادی منعقد کرده که به مدت سه سال این پروژه ها اجرایی شود.

نوبخت افزود: قرار بر این بود که در بازه زمانی ۱۰ساله کل پروژه های آبخیزداری به اتمام برسد. سازمان و  ادارات منابع طبیعی توانستند در برش های استانی در برنامه هفتم توسعه مشخص کنند که چقدر می توانیم برنامه را مطالعه و اجرا ‌کنیم که در این  راستا ۴۰میلیون هکتار اجرا و ۴۵ میلیون هکتار  برای مطالعه دیده شده و ظرفیت آن موجود است اما با توجه منابع و ظرفیت انسانی ۲۰ میلیون هکتار برای مدیریت آبخیز در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

وی همچنین از آماده سازی نظام نامه  مردمی سازی مراتع نیز خبرداد و گفت: این نظام نامه در اختیار اتحادیه صنف مرتعداران قرار داده شده است تا نظرات آنها جمع آوری و بتوانیم  بهترین شکل از مراتع حفاظت کنیم.

نوبخت در بخش دیگری از صحبت هایش به تهدیدهای فرامرزی که حوزه آبخیز کشور را تهدید می کنند اشاره کرد و گفت:ممکن است در کشورهای غربی، شرقی و جنوبی اتفاقاتی رخ دهد که حوزه های آبخیز را تهدید کند. در این راستا با مشاور آبخیزداری حوزه زاینده رود مذاکراتی کردیم و مطالعاتی نیز برای منطقه سیستان صورت گرفته که تا ۴ماه آینده آماده است.

به گفته وی اگر فعالیت های آبخیزداری در  ۲ میلیون هکتار در این بخش انجام شود در شرایط خشکسالی ۶۰میلیون مترمکعب آب های روان را به آبخوان ها اضافه می کنیم و در زمانی که بارندگی خوب باشد ۱۰۰ میلیون متر مکعب روان آب استحصال و آبخوان ها را تقویت می کنیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی در پاسخ به این سوال که آتش سوزی های اخیر گیلان و مازندران در چه سطحی بوده است؟ گفت: براساس برآوردها، آتش سوزی های اخیر در  جنگل ها استانهای گیلان و مازندران در سطحی بالغ بر ۱۶۰ تا۱۷۰ هکتار بوده است که نیروهای مردمی، هلال احمر، نیروهای نظامی با تجهیزات در اطفای حریق  نقش آفرینی کردند.

وی تصریح کرد:آمار ۸ ماهه آتش سوزی جنگل ها و مراتع از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون  ۱۵۶۵ فقره بوده است که در سطح ۱۱هزار و ۹۹۷هکتار بوده است. این در حالیست که سال ۱۴۰۱ در مدت مشابه ۶۳۰ فقره با سطح ۲۳۴۵هکتار آتش سوزی بوده است. این یعنی ۴۱۲ درصد میزان آتش سوزی ها افزایش یافته است.

به گفته وی آتش سوزی پدیده ای که در کل دنیا اتفاق می افتد و فقط مختص به کشور ما نیست.

نوبخت اضافه کرد: در اواخر بهار و اوایل تابستان آتش سوزی در جنگل های زاگرس  افزایش می یابد زیرا شرایط آتش سوزی مهیا است. در جنگل های شمال نیز به دلیل اینکه در فصل پاییز خزان داریم در نتیجه اگر خزان سریع رخ دهد شرایط آتش سوزی فراهم می شود.

وی در پایان گفت: بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی ها عامل انسانی دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسئولین چَشم چَشمی گفتند و خبری از آن ها نشد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در پی