روش هایی برای ایجاد انگیزه تحصیلی در نوجوانان (قسمت دوم)

هر پیشرفت کوچکی را در او می ببینیم تشویق کنیم تا توانمندی های خودش را ببیند و باور کند و به آینده امیدوار شود.
برای تعیین اهداف دست‌یافتنی و مناسب او را راهنمایی کنیم؛ اما اجازه دهیم خودش تصمیم نهایی را بگیرد.
او را با کسی مقایسه نکنیم تا او هم یاد بگیرد خودش را با دیگران مقایسه نکند؛ چون هرکس استعدادهای منحصربفرد و محدودیتهای خاص خودش را دارد.
بعد از تعیین هدف، نیاز به یک برنامه اصولی و متناسب با تواناییهای خود دارد.
وقتی نوجوان با مشکلی مواجه می‌شود، او را حمایت کنیم و در کنارش باشیم.
اجازه دهیم با مشکلات مواجه شود و از شکست خوردن نترسد تا فرصت تجربه و یادگیری داشته باشد.
نوجوان به نظرات افراد مهم زندگیش حساس است. به او نشان دهیم که تواناییهایش را باور داریم و هرگز او را سرزنش نکنیم.
در تصمیم‌گیریهای مهم خانواده او را مشارکت دهیم و نظرش را بپرسیم.
به او اجازه ابراز وجود بدهیم و وظایفی درحد توانش به او بسپاریم.
علاقه‌های خودمان را به او تحمیل نکنیم و به خواسته‌هایش توجه کنیم.
زمینه یادگیری مهارتهای مهمی مثل حل مساله و مدیریت زمان را فراهم کنیم.

دانش آموز خود را تحت فشار قرار ندهید
داشتن انتظارات نابجا از دانش آموز سبب می شود که او را تحت فشار قرار دهید. مثلا از روی اجبار فرزندتان را در آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان ثبت نام کنید. توجه داشته باشید که قرار گرفتن دانش آموز با سطح درسی متوسط در میان دانش آموزانی با سطح درسی بالاتر ممکن است افت تحصیلی را برای او در پی داشته باشد و نتیجه برعکس بدهد.
اگر نوجوان، مشکلاتی مثل افسردگی مزمن یا اضطراب شدید را تجربه می‌کند، برای درمان او به متخصص مراجعه کنیم.

کمک گرفتن از مشاور تحصیلی
گاهی دانش آموز در حالت تدافعی با والدین خود قرار میگیرد و مخالف خواسته های آنها عمل می کند اما از فردی دیگر مثلا مشاور حرف شنوی زیادی دارد. حتما از مشاوری متخصص کمک بگیرید و راه حل های او را نیز برای تشویق فرزندتان برای درس خواندن به کار ببرید. مشاور علت درس نخواندن نوجوان شما را ریشه یابی می کند و متناسب با مشکلاتی که او دارد راه های تشویق درس خواندن را ارائه می دهد.

یلدا سادات میرعلمی
یلدا سادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش