روش های مدیریت هیجان در نوجوانان

۱- قضاوت در مورد احساسات خود و نوجوانتان را متوقف کنید
ما گاهی برخی احساسات را «بد» می‌دانیم و از آن‌ها دوری کرده یا انکارشان می‌کنیم. وقتی احساسات و هیجانات را خوب یا بد، مثبت یا منفی ببینید، در حال مقایسه و قضاوت هستید. همه‌ی هیجانات حتی هیجاناتی که برچسب منفی خورده‌اند مانند غم و شرم ارزشمند هستند و وجود دارند تا آن‌ها را تجربه کنیم.

۲- ایجاد محیط امن
یک گام بسیار مهم برای آموزش مدیریت هیجان در نوجوانان این است که در خانه و مدرسه محیط‌هایی ایجاد کنید که در آن بچه‌ها احساس راحتی کنند و بدون ترس از «سرکوب شدن»، احساسات خود را بیان کنند. محدودیتی برای رفتار وجود دارد اما محدودیتی برای ابراز احساسات و حرف زدن پیرامون آن‌ها وجود ندارد.

۳- پاسخ همدلانه را در خود گسترش دهید.
بدون هیچ قضاوت و سرزنشی، دلسوزانه به صحبت‌های نوجوانتان و احساساتش گوش کنید. شما مجبور نیستید به دنبال تغییر یا اصلاح هیجان او باشید، فقط کافی است گوش شنوایی برای او باشید. بچه‌ها نیاز دارند و باید احساس کنند که شنیده می‌شوند. می‌توانید درباره دنیای او کنجاوی کنید و سعی کنید دنیا را از چشمان او ببینید. همدلی مناسب کمک می‌کند مدیریت هیجان در نوجوانان تقویت شود.

۴- آینه هیجانات نوجوان خود باشید و به احساسات او واکنش نشان دهید.
گاهی ممکن است نوجوان، خود نداند چیزی که در لحظه تجربه می‌کند چه احساسی است! در این موارد با واکنش‌ها و سوالات خود می‌توانید او را به سمت تشخیص احساسش هدایت کنید. مثلا از او بپرسید : «الان چه احساس و حالی داری؟ ناراحتی؟ خشمگینی؟ خجالت زده‌ای؟ نا امیدی؟». هرچه بتوانید احساسات او را با دقت بیشتری تشخیص و بازتاب دهید، درک او از تجربیات هیجانی‌اش بیشتر می‌شود و برای تنظیم هیجانی او مفیدتر است. این اتفاق وقتی می‌افتد که شما به اندازه کافی محیط امن و ارتباط خوبی با نوجوان‌تان گرفته باشید.

یلدا السادات میرعلمی
یلدا السادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش