گزارش میدانی خبرنگاران هفته نامه افق کویر از محله قلعه بافق: چرا بوستان پیرمراد را برای خاکسپاری شهدای گمنام مناسب ندیدند

 به گزارش  هفته نامه افق کویر ؛ محله قلعه یکی از محلات شهرستان بافق است، وارد یکی از کوچه ها شده تا کوچه های محله را نیز از نزدیک مشاهده نماییم، بنابراین وارد کوچه” شیخ محمد تقی” بیست و شش شده بعد از چند گام به دو راهی رسیده و یکی از کوچه ها را انتخاب نموده و به راه خود ادامه دادیم، سپس از افراد ساکن در کوچه که با یکدیگر گرم صحبت بودند، جویا شدیم که در مورد این کوچه و محله توضیحاتی ارائه کنند آنان نیز از فرصت استفاده کرده و مشکلات خود را بیان نمودند.
در ابتدا یکی از ساکنین این محله گفت: به دلیل نبود چاه آب باران در کوچه ها جمع می شود و باعث ناراحتی اهالی این کوچه شده است.
یکی از اهالی محله که تمایل به معرفی خود نداشت گفت: تعدادی چاه در کوچه بود که نمی دانم، به چه دلیلی کارگر ها آمدند و این چاه ها را بسته اند؛ زمانی که بارندگی می شود یا همسایه ها در حیاط خانه آب می ریزند آب ها به داخل کوچه سرازیر می شود و مقابل منزل بنده جمع می شود.

برای نظافت محله باید تماس گرفت
وی ادامه داد: بعضی از اهالی زودتر از زمان مشخص شده زباله های خود را در کوچه قرار می دهند و باعث تجمع حیوانات و بوی نامطبوع می گردد؛ حتی برای نظافت، باید چندین بار تماس گرفت تا به این محله بیایند.

مدرسه مورد توجه آموزش و پرورش قرار ندارد
بانویی ۳۲ ساله افزود: در این محله یک مدرسه است که اصلاً موردتوجه آموزش و پرورش قرار ندارد، خانواده ها باید در امورات مدرسه کمک نمایند و هیچ امکاناتی این مدرسه ندارد؛ ابتدا سال تحصیلی، کلاس فرزند بنده معلم نداشت و بعد از مدتی یک معلم برای تدریس در این مدرسه حضور یافت؛ چندین بار مادران درخواست نمودند که کلاس ۴۰ نفره را به دو کلاس ۲۰ نفره تقسیم نمایند، اما موافقتی صورت نگرفت و برای ما بیان کردند که همین معلم را به اجبار به این منطقه فرستاده ایم و ما کمبود معلم‌داریم، اما مدارس داخل شهر اینگونه نیست!

فرماندار اهل خیابان مهدیه است و به محله رسیدگی نمی کند
یکی از اهالی گفت: فرماندار شهرستان اهل خیابان مهدیه است(؟) و به محله قلعه رسیدگی نمی کند فقط قسمتی از شهر را آباد می کند. در حال حاضر خیابان شیخ محمد تقی یکی از خیابان های پر تردد است و یک طرفه، عرض کمی دارد که باید این خیابان مانند دیگر خیابان‌ها دو طرفه شود.

اصلاً هیچکس به این محله رسیدگی نمی کند
وی بیان کرد: چندین بار خودم شاهد تصادفات دلخراشی در این خیابان کم عرض بوده، زمانی که مدارس تعطیل می شود این خیابان قفل و ترافیک سنگینی ایجاد می‌شود، اصلا هیچکسی به این محله رسیدگی نمی کند.
وی ادامه داد: ۲ نفر از اعضای شورای شهر از اهالی همین محله هستند؛ اما تاکنون هیچ اقدامی برای محله قلعه صورت نگرفته است؛ حتی اگر یک مراسمی در این محله باشد باید با آن ها به طور مکرر تماس گرفت و مشکل را بیان نمود؛ اما الحمد ا… آن هم فایده ای ندارد!

هیچ خبری از احداث خیابان نیست
یکی از ساکنین عنوان کرد: چند سالی است که اعلام نمودند هیچگونه ساخت و سازی صورت نگیرد؛ زیرا قرار است یک خیابان از شیخ محمد تقی به بلوار امام علی (ع) احداث گردد تاکنون هیچ خبری از احداث خیابان نبوده و هر روز سازمان های مربوطه قول های امروز یا فردا می‌دهند و یا اینکه می گویند بودجه نیست.
وی افزود: غیربومی در قلعه بسیار ساکن شده اند. اقوام بنده منازل خود که فرسوده و قدیمی بوده را تخریب و در حال نوسازی هستند! ای کاش یک وامی برای منازل فرسوده و قدیمی در نظر گرفته می شد تا اهالی منازل خود را نوساز کرده و محله را زیباتر کنند.
سپس یکی از اهالی از خبرنگاران درخواست نمود تا از کوچه فیلم برداری نمایند تا مسئولین از وضعیت کوچه ها با خبر شوند.
“رویا فتاحی” عنوان کرد: کوچه ما همه آشنا و فامیل هستیم؛ اما چند تا کوچه پایین تر افراد غیربومی خانه اجاره کرده و زندگی می‌کنند.

افراد ساکن این محله جابه جا شده و برای سکونت به محلات دیگر رفتند
“فائزه اقتداری” گفت: همه افراد قدیمی که در این محله زندگی می کردند جابه جا شده اند و برای سکونت به دیگر محلات رفته و منازل خود را به افراد غیربومی اجاره داده اند.
وی افزود: به نظر بنده این محله نیاز به یک بوستان برای کودکان می باشد. یک بوستان در پیرمراد است که مسیر آن طولانی است.
یکی از اهالی گفت: افراد غیربومی که در این محله خانه اجاره کرده اند برای ما اهالی خیلی ناراحت کننده است و امنیت کافی در این محله برخورد دار نیست.
دیگر چه دلیلی دارد خیابان جدید احداث نمایند
وی ادامه داد: به تازگی خیابان پیرمراد را احداث نموده و یک خیابان طرف راه آهن احداث شده است، دیگر چه دلیلی دارد یک خیابان جدید احداث نمایند و هزینه زیادی را برای احداث خیابان پرداخت نمایند.
سپس خبرنگاران با پخش صدای اذان به طرف مسجد حرکت نموده و با جمعیت زیاد نمازگزاران روبرو شده و با آن ها گفتگو نمودند.
یکی از اهالی جوان که در نماز جماعت حضور داشت بیان کرد: به نظر بنده باید اهالی؛ جوانان را بیشتر به سمت مسجد هدایت نمایند؛ البته جوانانی که در این مسیر گام برداشته اند را فراری ندهند.
وی گفت: خیابان شیخ محمد تقی یک خیابان مهم شهرستان است؛ زیرا راه آهن در این خیابان قرار دارد و افرادی که به این شهرستان سفر می‌کنند ابتدا وارد شهر می‌شوند و این خیابان با عرض کم و یک طرفه را مشاهد می کنند؛ اما در شهرهای دیگر خیابان راه آهن بسیار زیبا می‌باشد.
“رنجبر” عنوان کرد: تا به حال باید بوستان پیرمراد ساخته شده باشد و وسایل مورد نیاز جهت ورزش را فراهم نمایند. قرار بود یک شهید گمنام را به این بوستان بیاورند که نمی دانم چه دلیلی بود که همه مناطق شهرستان را برای خاکسپاری شهدا مناسب دیدند به جزء پیرمراد، این را باید از مسئولین جویا شد.
وی بیان کرد: در زمان ” علوی” که شهردار بافق بود، کلنگ برای احداث خیابان زده شد هنوز که هنوز است این خیابان احداث نشده است.
وی ادامه داد: این محله نیاز به مرکز بهداشتی دارد یا حداقل صبح ها از سوی مرکز بهداشت یک برنامه ای باشد و به اهالی خدمت رسانی نمایند.
رنجبر، پیرامون مسجد محله گفت: حدود ۵۰ سال است که از قدمت این مسجد می گذرد. در گذشته “مرحوم غلامعلی سلطانی” امام جماعت، موذن و خادم مسجد بود. این مسجد از طرف این فرد است؛ البته با کمک اهالی، بالاخره این مسجد ساخته شده در این مسجد همیشه مراسم قرآن خوانی و جلسات برگزار می شود.

 

مسجد قلعه با خدمتگزاری جوانان بر پا است
وی ادامه داد: برای جذب جوانان در همه برنامه ها از جمله مناسبت ها، ولادت ها و شهادت ها سعی شده که برنامه ای در مسجد داشته باشیم و مسجد محله قلعه با خدمتگزاری جوانان برپا است و کلیه کارهای مسجد بر روی دوش جوانان می باشد؛ بیشتر مکبران نماز مغرب و عشاء، توسط نونهالان و جوانان انجام می شود.
“خالقدادی” امام جماعت این مسجد گفت: چند سالی است که در مباحث مربوط به نوجوان ها کار می شود، خدا را شکر مسجد قلعه یکی از مساجدی است که جمعیت زیادی برای نماز شرکت می کنند در یکی ازشب ها که برای سخنرانی آمدم تعجب کردم که برای برپایی نماز، جمعیت زیادی آمده اند.

جوانان را سرزنش یا پرخاشگری نمی کنند
وی اظهار کرد: اهالی قلعه نونهال ها را به مسجد جذب می کنند و جوانان را سرزنش یا پرخاشگری نمی کنند.
یکی از نماز گزاران گفت: مسئولین مشکلی برای ما مردم به بار نیاورند هر چند که مشکلاتی هم پیش می آورند.
یکی از اهالی که تمایل به معرفی خود نداشت افزود: اگر یک زمین خریداری می شود و یک توقفگاه (پارکینگ) در این محله احداث می گردید بسیار خوب بود؛ زیرا در مراسم های مختلف ترافیک رخ می دهد.
بانویی ۴۳ ساله گفت: مشکلات را بیان کنیم چه فایده ای دارد؟ فقط مسئولین می گویند مشکلات را بیان کنید و کسی نیست که این مشکلات را رسیدگی نماید؛ این بانو از خبرنگاران درخواست نمود همراه او به درب منزل رفته و از نزدیک مشکل را مشاهده نمایند.
وی افزود: در انتها کوچه یک سراشیبی است و کوچه به دو جهت جدا می گردد، زمانی که بارندگی می شود این آب ها از سراشیبی کوچه اصلی به کوچه های فرعی سرازیر می شود آب ها درب منازل جمع یا گاهی وارد خانه ها می شود، ناگفته نماند که خانه بنده در کوچه ” نماینده مجلس” شورای اسلامی است.
وی در پایان گفت: در زمان گذشته همه اهالی اگر شب تا صبح درب خانه های خود را باز می‌گذاشتند هیچ اتفاقی قرار نبود رخ بدهد؛ اما الان در روز روشن دزدی می شود و امنیت ندارد، چند روز پیش یکی از همسایه ها که موتور سیکلت خود را درب خانه متوقف کرده بود به سرقت رفت. قدیم ها اگر یک نفر ناشناس به قلعه می آمد اهالی از او جویا می شدند که با چه کسی کار دارد ؛ اما الان همه اهالی خانه های خود را به غیربومی ها اجاره داده اند و محله ما ناامن شده است.

حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسئولین چَشم چَشمی گفتند و خبری از آن ها نشد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در پی