شرکت نوظهور کویر بافق موتور محرکه چرخه فولادسازی در بافق

به گزارش هفته نامه افق کویر، معادن میشدوان و آنومالی شمالی متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده و از سال ۱۳۹۷ انجام عملیات استخراج و مصرفه کلوخه دو معدن مذکور، برای مدت ۲۱ سال (یک سال تجهیز و ۲۰ سال بهره برداری) به شرکت صنایع معدنی نوظهر کویر بافق واگذار گردیده است. خبرنگار هفته نامه افق کویر سه شنبه هفته گذشته، ۱۰ بهمن ماه، گفتگویی اختصاصی با “علیرضا عقیانی” معاونت معدنی و تولید شرکت نوظهور کویر بافق انجام داده است که در ادامه می خوانید:
مهندس عقیانی دانش آموخته مهندسی معدن با ۱۵ سال سابقه فعالیت در طرح های معدنی مختلف چون سنگ آهن، سرب و روی، طلا و مس می باشد. وی در حال حاضر عضو هیئت مدیره و نماینده شرکت سنگ آهن مرکزی و معاونت معدنی و تولید در شرکت نوظهور کویر بافق می باشد.

بالغ بر ۱۰میلیون تن سنگ آهن از معدن آنومالی شمالی استخراج شده است
مهندس عقیانی در ابتدا با بیان اینکه حوزه فعالیت معاونت معدنی و تولید شرکت نوظهور کویر بافق بهره برداری از معادن میشدوان و آنومالی شمالی می باشد، اظهار داشت: این شرکت قرارداد بهره برداری ۲۰ ساله با سازمان ایمیدرو در خصوص بهره برداری از معادن را دارد؛ بیش از ۵ سال است که بهره برداری از این معادن آغاز شده و در کنار آن مباحث تولیدی تا فضای پیش فرآوری یا خردایش و فرآوری سنگ آهن حرکت کرده است.
وی با بیان اینکه تا پایان بهمن ماه، احداث کارخانه کنسانتره ۲/۱ که جزئی از قرارداد و تعهد ما با شرکت ایمیدرو می باشد، شروع می شود، افزود: تا به امروز بالغ بر ۱۰میلیون تن سنگ آهن از معدن آنومالی شمالی استخراج شده است.
وی ادامه داد: بخشی از آن به صورت مستقیم و کلوخه برای مصرف زنجیره شرکت سنگ آهن مرکزی ارسال شده است و بخشی دیگر که نیاز به پیش فرآوری داشته است در مرحله اول باتوجه به احداث سنگ شکن ۴ میلیون تن به دلیل پیچیدگی سنگ، توسط مدیران گذشته تعریف شد. این طرح یک قرارداد””EPCF(یعنی پیمانکار هم کارمزد انجام قرارداد را دریافت می دارد و هم سود مربوط به تأمین سرمایه انجام قرارداد) بود که یک میلیون تن آن اجرا شد و در حال کار است.
عقیانی تصریح کرد: از آنجایی که محصول نهایی این سنگ شکن قابل مصرف در کنسانتره نبود ما را برآن داشت تا طرح پیش فرآوری برگزاری یک مناقصه عمومی به صورت قرار دادBOT”)” (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) یکی از روش‌هایی است که در سال‌های اخیر در جهت آزادسازی اقتصادی، جلب سرمایه‌های خارجی و دسترسی به تکنولوژی پیشرفته مورد توجه کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است.) مجدداً در معدن آنومالی شمالی اجرا کنیم که شرکت صنعت و معدن “یزد یوتاب” برنده این مناقصه شد.

فعالیت کارخانه پرعیار سازی با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال
معاونت معدنی و تولید شرکت نوظهور کویر بافق گفت: کارخانه پرعیارسازی با ظرفیت ۴ میلیون تن ورودی در سال احداث شده و در حال کار می باشد. این کارخانه تا اتمام کارخانه کنسانتره شرکت، محصول قابل فروش را تأمین می کند و در آینده با احداث کارخانه کنسانتره، خوراک کارخانه را تأمین خواهد کرد.
وی افزود: آنومالی شمالی جزء آنومالی های کم عیار بوده و استحصال آن در زمان های مقرون به صرفه نبود. (عیار حد در بازه زمان باتوجه به افزایش قیمت فلز و رشد تکنولوژی کاهش پیدا می کند). معادنی که قبلاً عیار پایینی داشتند و اقتصادی نبودند، الآن اقتصادی شدند) مرحله اول توسعه در معدن آنومالی شمالی انجام شده و سنگ آهن با عیار ۲۶ به عیار ۴۲ درصد پرعیار سازی شده است که هم برای کارخانه کنسانتره و هم برای زنجیره کنونی کاربرد دارد.

طرح های توسعه ای شرکت نوظهور کویر بافق تا ساخت کارخانه های کنسانتره
عضو هیئت مدیره شرکت نوظهور کویر بافق ادامه داد: طرح های توسعه ای شرکت نوظهور کویر بافق تا ساخت کارخانه های کنسانتره دیده شده است و فعالیت تکمیل زنجیره فولاد در منطقه توسط مدیران شرکت سنگ آهن مرکزی برنامه ریزی و در حال انجام است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر و تا راه اندازی کارخانه کنسانتره۲/۱ میلیون تن، سنگ فرآوری شده مازاد مصرف شرکت سنگ آهن مرکزی به شرکت های هم گروه و مازاد آن نیز به شرکتهای فولادی دیگر ارسال می گردد .
مهندس عقیانی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم در شرکت نوظهور کویر بافق کار می کنند افزود: شرکت نوظهور کویر بافق حدود ۱۰ پیمانکار دارد که حدود ۴ پیمانکار آن ” تاشک کانساران یزد، معدنچیان، یزدیوتاب و آریاجنوب” به صورت مستقیم در زمینه بهره برداری فعالیت دارند. همه سعی ما بر این است تا حقوق کارگر به موقع داده شود و توسعه زیر ساختی را در این شرکت، شهرستان و استان اجرایی کنیم.

استان یزد مردمان بی نظیری دارد
وی در پایان گفت: باتوجه به حرفه و شغلی که دارم، تقریباً در استانها و مناطق مختلف کشور حضور و فعالیت داشتم، ولی هیچگاه به اندازه استان یزد احساس خوبی به محل و محیط فعالیتم نداشتم، این استان مردمان بی نظیری دارد.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش