در پرداخت زکات، شهرستان بافق از نظر جمعیت رتبه اول را دارد

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ ” ابوالقاسم طلایی” رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان بافق در گفتگو با خبرنگار هفته نامه افق کویر گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان بافق پس از مرکز استان اولین کمیته امداد استان یزد است؛ که به همت و تلاش حجت الاسلام سلیمانی امام جمعه اسبق شهرستان بافق افتتاح شد.
وی در ادامه بیان کرد: ۳۰ درصد از خدماتی که کمیته امداد انجام می دهد از کمک های دولتی است و ۷۰ درصد از آن نیز از کمک های مردمی و خیری است.

۶۵۰ خانواده تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند
وی افزود: در حال حاضر کمیته امداد ۴۵۰ خانواده مددجوی معیشت بگیر دارد که از همه خدمات استفاده می‌کنند و ۲۰۰ خانواده به صورت تک خدمتی تحت حمایت کمیته امداد هستند.

افرادی می توانند از خدمات استفاده کنند که جزء دهک های ۱ تا ۵ باشند
وی با بیان این مطلب که سامانه هوشمند اداره به سیستم کل کشور پیوسته است و می توان با ورود شماره ملی دهک‌بندی خانوارها را مشخص نمود؛ گفت: در دو سال گذشته خدمات اداره با سامانه هوشمند ارائه می شود و افرادی می توانند از خدمات استفاده کنند که جزء دهک های ۱ تا ۵ باشند.
وی در ادامه عنوان کرد: دهک های ۴ و ۵ فقط می توانند از خدمات خودکفایی امداد استفاده کنند و بسته به ضرورت نیاز مردم به افرادی که به تشخیص امام جمعه و فرماندار معرفی می شوند و یا به تشخیص مددکاران کمیته امداد و شورای حمایتی که در اداره برگزار می شود، خدمات موردی نیز همشهریان می توانند استفاده کنند.

مددجو با توجه به استعدادش مورد حمایت قرار می گیرد
وی با اشاره به این مطلب که با توجه به استعداد مددجو برای ایجاد شغل، از وی حمایت می شود؛ گفت: مددجو می تواند برای ایجاد شغل در زمینه های صنعتی، دامداری، کشاورزی و غیره در سامانه حیات ثبت نام کند و درخواست وام نماید و سپس اسامی به اداره ابلاغ می شود.
وی در ادامه بیان کرد: مددجوها از صندوق امداد ولایت کمیته امداد وام دریافت می کنند و متقاضیان دهک ۴ و ۵ به بانک مرکزی استان معرفی و از آنجا به بانک های شهرستان معرفی می شوند.
وی با بیان این مطلب که وام گیرنده باید مجوز ایجاد اشتغال داشته باشد؛ گفت: متقاضی اگر بین دهک ۱ تا ۵ باشد و تحت پوشش کمیته امداد نباشد می تواند وام دریافت نماید.

شرایط دریافت وام
وی افزود: علاوه بر شرایطی که عنوان شد، متقاضی باید بیمه اجباری پرداخت نکرده باشند و آقایان کارت پایان خدمت داشته باشند و در صورت وجود تمام شرایط، می توانند در سامانه حیات ثبت نام کنند.

مبلغ وام از ۳۰ میلیون تومان تا ۱۵۰ میلیون تومان متغیر است
وی در ادامه گفت: مبلغ وام از ۳۰ میلیون تومان تا ۱۵۰ میلیون تومان متغیر است و در سال جاری ۱۹۵ فقره وام پرداخت شده است که مدت زمان بازپرداخت آن از ۵ تا ۷ سال است.
وی عنوان کرد: کمیته امداد از زمان پرداخت تا پایان بازپرداخت وام بر اشتغال های ایجاد شده نظارت دارد و اگر تا آخرین قسط شغل جاری نباشد تمام اقساط دریافت می شود.

خدمات ارائه شده توسط کمیته امداد امام خمینی (ره)
وی بیان کرد: خدماتی که در کمیته امداد ارائه می شود، شامل مستمری ماهیانه ۷۰۰ هزارتومان تا یک میلیون و پانصدهزارتومان است و در کنار آن تامین جهیزیه ایتام و نیازمندان است و همچنین تعمیر و احداث مسکن برای جوانان نیز صورت می گیرد.
وی عنوان کرد: بین نیازمندان سبد کالای معیشتی، میوه، مواد شوینده و آرد توزیع می شود و همچنین هزینه درمانی، انشعاب آب، برق و گاز تامین می شود و هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان نیز پرداخت می گردد.
وی در ادامه بیان کرد: در زمینه های پرداخت وام کارگشایی، پرداخت هزینه بیماری های صعب العلاج ، سرطانی و دیالیز نیز کمیته امداد خدمات ارائه می دهد.
۲۵ دستگاه جهیزیه بین نوعروسان ایتام توزیع شد
طلایی با بیان این مطلب که تعدادی لوازم خانگی شامل فرش، یخچال، گاز ، کولر و … بین نیازمندان توزیع شد؛ گفت: در سال جاری ۱۷۵ فقره لوازم زندگی خریداری و به نیازمندان تحویل داده شده است و از ابتدای سال ۲۵ دستگاه جهیزیه بین نوعروسان ایتام توزیع شد و هر ماه دو بار میوه بین نیازمندان توزیع می شود که این میوه را رایگان از میوه و تره بار یزد دریافت نموده و تنها هزینه رفت و آمد با کمیته امداد امام خمینی (ره) می باشد.

توزیع ۵ تُن خرما بین نیازمندان
وی با عنوان اینکه خرما یکی از محصولات شهرستان بافق است که زکات واجب به آن تعلق می گیرد؛ گفت: چند تن از خیرین هر سال مقداری از خرما یا وجه آن را به کمیته امداد پرداخت می کنند و همچنین با توجه به اینکه خرما جزء زکات واجب است، شهرداری بافق نیز۱۰۰ نفر درخت خرما را به نام “شجره طیبه” نامگذاری نموده است.
وی افزود: در سال ۵ تن خرما بین مددجویان توزیع می شود.
وی با بیان این مطلب که زکات به گندم، جو ، شتر و گوسفند هم تعلق می گیرد؛ گفت: در شهرستان، این محصولات به حد نصاب نمی رسد و زکات واجب به آن تعلق نمی گیرد و همچنین مقدار کمی نیز پسته دریافت می شود، که بین ایتام توزیع می‌گردد.

در پرداخت زکات، شهرستان بافق از نظر جمعیت رتبه اول را دارد
وی عنوان کرد: در استان از نظر پرداخت زکات، شهرستان بافق از نظر جمعیت رتبه اول را دارد و در بحث پرداخت زکات مستحبی که شامل همه چیز می شود خیرین پیش قدم هستند.

۷۵ مددجو صاحب خانه شدند
وی با عنوان این مطلب که تامین مسکن و پرداخت اجاره مسکن مددجویان با کمیته امداد امام خمینی (ره) است؛ گفت: در حال حاضر ۷۵ باب مسکن به مددجو تحویل داده شده است.
وی افزود: تا ۲۰ میلیون تومان احداث فضای جانبی و تعمیر مسکن برای نیازمندان در نظر گرفته شده است که مددجویانی که نیاز به فضای سرویس بهداشتی دارند برای آنان احداث می شود.
وی بیان کرد: سال گذشته ۱۰ واحد مسکونی ساخته و تحویل مددجو شده است و سال جاری نیز دو واحد روستایی در حال ساخت هست و یک واحد شهری که ۷۰ درصد آن انجام شده است.
طلایی، رییس کمیته امداد امام خمینی شهرستان بافق اظهار کرد: به کمک خیرین یکی دیگر از کارهای کمیته طبخ و توزیع غذای گرم بین نیازمندان در ماه های محرم و ماه رمضان بوده است و همچنین ذبح گوسفند و شتر که در روز عید قربان انجام می‌شود به همه مددجویان دو کیلوگرم گوشت تحویل داده شد و توزیع گوشت با توجه به نذر مردم در طول سال نیز انجام می شود.

در ماه رمضان دوازده هزار پرس غذا توزیع شد
وی اضافه کرد: برای ماه رمضان هفته ای دو بار پخت غذا خواهیم داشت که در ۴ آشپزخانه شهر پخت انجام می شود در ماه رمضان گذشته دوازده هزار پرس غذا توزیع شد و سعی بر این است که در رمضان آینده نیز به این تعداد افزوده شود.

خدمات ارائه شده در زمینه های فرهنگی
وی در مورد فعالیت های فرهنگی مطالبی را عنوان نمود و گفت: در بحث فرهنگی، مشاور به مددجویان مشاوره تحصیلی، مشاوره اشتغال، مشاوره فردی و خانوادگی ارائه می‌دهد و همچنین کلاس های آموزشی توسط شبکه بهداشت، نیروی انتظامی و استادان دانشگاه استان برگزار می شود.
وی افزود: هزینه های تحصیلی دانش آموزان که ۳۵۰ دانش آموز و ۱۵ دانشجو تحت پوشش کمیته امداد هستند، خیرین پرداخت می کنند.
وی عنوان کرد: اردوهای منطقه ای و برون استانی انجام می شود و در کنار این فعالیت‌ها کلاس های آموزشی در فضای مجازی، مسابقات قرآنی، مذهبی و ورزشی برگزار می شود و همچنین مراسمات جشن اعیاد و مراسم مذهبی در سطح این اداره، واحد فرهنگی کمیته انجام می دهد.
وی در ادامه بیان کرد: زنان سرپرست خانوار و مردهای سرپرست خانوار که توان تامین نیازهای خانواده را ندارند و مردهای بالای ۵۵ سال که کشاورز و دامدار بوده و از کار افتاده هستند و درآمد ندارند تحت پوشش کمیته امداد می باشند و همچنین مردی که سرپرست خانواده و بیمار است و نامه کمیسیون پزشکی دارد تا زمان بهبودی می تواند از خدمات استفاده کند و درآمد این افراد نباید بیشتر از مددجویان باشد و باید خانواده در دهک های ۱ تا ۳ قرار داشته باشند.
وی افزود: سرپرست خانواده، زن مطلقه و همسر زندانی و همچنین همسر فردی که در اردوگاه ترک اعتیاد به سر می برد می توانند خدمات دریافت کنند و تا مدت آزاد شدن همسر وی می تواند تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گیرد.
وی تعداد ایتام را ۲۴۵ نفر عنوان کرد و گفت: در طرح ایتام و “محسنین” پرداختی ها به صورت مستقیم به حساب ۲۴۵ فرزند ایتام صورت می گیرد.
از مردم خیر و نیکوکار شهرستان بافق و مدیرعامل محترم شرکت سنگ آهن جناب آقای دکتر حمیدیان و همکاران محترمشان به ویژه جناب آقای مهندس” میرطاهری” که در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی جهت رفع مشکلات بیماران صعب العلاج و ایتام همدل و همراه این نهاد مقدس می‌باشند کمال تشکر وقدردانی را دارم.
وی در پایان هفته نامه افق کویر را یکی از نشریه های موفق استان دانست و بیان کرد: این هفته نامه در تمام زمینه ها از جمله اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره کار می کند و جای تشکر دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش