ورزش و تأثیر آن بر سلامتی و تندرستی

به گزارش هفته نامه افق کویر، دختران در سراسر جهان در زمینه ی ورزش، بطور فعال مشارکت دارند و صرفا در خانه ورزش نمی کنند؛ یعنی آن ها با ورزش کردن، توانایی های جدیدی را می‌آموزند؛ علاوه ‌بر این فعالیت زیادی انجام داده و معاشرت می کنند. انجام تمرینات ورزشی توسط بانوان، مزایایی دارد که از آن ها می توان به بهبود سلامت زنان، افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن کیفیت خواب اشاره کرد. در این شماره از هفته نامه به گفتگو با دو بانوی ورزشکار موفق بافقی پرداخته که در ادامه خواهید خواند:

ورزش و نقش آن در تناسب اندام
زهرا فتاحی ۴۲ ساله گفت: از زمان تحصیل در مدرسه علاقه زیادی به ورزش داشته و در مسابقات ورزشی شرکت می نمودم . از سن ۳۰سالگی و به منظور کاهش وزن ، ورزش را بصورت مستمر آغاز نموده ، و با کمک ورزش و رعایت رژیم غذایی توانستم به وزن مطلوب دست پیدا کنم .
وی افزود: در ادامه راه ،فعالیت های ورزشی خود را در رشته ایروبیک و بدنسازی ادامه دادم.

همزمان با آغاز فعالیت باشگاه عیاران و بعد از گذراندن دوره های تخصصی مربی گری ، فعالیت در زمینه بدنسازی را بصورت حرفه ای، آغاز نمودم .
وی ادامه داد: یک روز بصورت کاملا اتفاقی به درخواست برادرم چند حرکت لیفت انجام داده و مورد اقبال وی قرار گرفت و از همان زمان تمرینات خود را بصورت تخصصی ادامه دادم و در مسابقات استانی که به میزبانی استان یزد برگزار می شد شرکت نموده ، و ۴ بانو از شهرستان بافق موفق به کسب مقام شدیم. در سال ۱۴۰۰ در رشته اسکات و پرس سینه موفق به دریافت مدال طلا و در سال۱۴۰۱ در مجموع به مقام دوم دست پیدا نموده و تجربه شیرین حضور در مسابقات کشوری را نیز دریافت نمودم . در سال ۱۴۰۲ نیز در رشته پاور لیفتینگ مدال نقره و در تک لیفت به مدال طلا دست یافتم و برای مسابقات کشوری نیز برگزیده شده که به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی زمان برگزاری مسابقات به وقت دیگری موکول شد.
فتاحی در پاسخ به این سوال که ورزش چه تاثیری در زندگی شما داشته است، پاسخ داد: در برهه ای از زمان دچار افسردگی بوده و پرداختن به ورزش تاثیرات مثبت زیادی در سلامتی جسمی و روحی بنده داشته است.

رشد قابل توجه تعداد باشگاه های ورزشی در بافق
وی ادامه داد: پرداختن به ورزش، هیچ گاه مانعی برای زندگی شخصی بنده نبوده است. بعد از ازدواج نیز همسرم در زمینه ورزش زورخانه ای فعالیت داشته و همواره مشوقی برای فعالیت های ورزشی بنده بوده است . وی گفت: پاور لیفتینگ محدوده سنی مشخصی نداشته و باید خانواده ها از سنین پایین فرزندان خود را به امر ورزش ترغیب نموده و آن ها را در جهت استعدادهایشان سوق دهند
فتاحی گفت: جای بسی خرسندی است که ورزش در بافق بویژه در سطح باشگاهی رشد قابل توجهی داشته است . فتاحی در ادامه از عملکرد ضعیف هیئت پرورش اندام و بدنسازی در بافق ابراز گلایمه مندی نمود و فعالیت بیشتر آن را خواستار شد.
وی در بیان اهداف ورزشی خود اظهار نمود: تمرینات خود را برای کسب آمادگی درمسابقات کشوری که اوایل سال آینده برگزار خواهد شد، ادامه داده تا با آمادگی کامل و به عنوان یک تیم قوی در مسابقات حضور یابیم.
در ادامه گزارش به گفتگو با «مطهره تفکری» پرداخته که در ادامه خواهید خواند:

در۱۸سالگی ورزش را رها نمودم
«مطهره تفکری» گفت: در سال ۷۳ در خانواده ای علاقه مند به ورزش متولد شدم. از همان روزهای آغازین کودکی، به همراه پدر در تمرینات ورزشی حضور یافته و وی مشوق اصلی بنده در ورزش بود. تفکری عنوان نمود: ورزش را تا۱۸سالگی ادامه دادم، در همان روزها بود که یکی از مربیان ورزشی بنده قاطعانه بیان نمود؛ که هیچ استعدادی در زمینه ورزشی نداشته و بهتر است آن را رها کنم، حس یاس و نومیدی بر من غالب شده و ورزش را رها نمودم.
تفکری ادامه داد: در ۲۵ سالگی بود که به تشویق یکی از مربیان ورزشی، فعالیت ورزشی ام از سر گرفته شد و بصورت تخصصی، فعالیت در رشته پاور لیفتینگ را در باشگاه آغاز نمودم. وی اظهار نمود: در مسابقات پاور لیفتینگ که به میزبانی استان یزد برگزار شد، در سال ۱۴۰۰ در لیفت مدال طلا و در پرس سینه مدال نقره و در سال ۱۴۰۱ در لیفت مدال نقره و در سال ۱۴۰۲ در لیفت مدال برنز دریافت نمودم.

فایده ورزش بر سلامتی روح و روان چیست؟
تفکری در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج مانعی برای ادامه فعالیت های ورزشی شما بوده است؟ عنوان نمود: خیر، هیچ گاه ازدواج مانعی برای ادامه فعالیت های ورزشی بنده نبوده و همسرم مربی بدنسازی بوده و همیشه مشوق و همراهم در امر ورزش بوده است.
وی تصریح کرد: ورزش تاثیرات مثبت زیادی در زندگی بنده داشته و به کمک تمرینات ورزشی توانستم به وزن دلخواه برسم. همچنین پرداختن به ورزش تاثیرات مثبت زیادی را در روح و روان آدمی به همراه داشته و استرس و افسردگی را از انسان دور می کند.
تفکری در ادامه گفت: از مسئولین انتظار می رود همراهی و همدلی بیشتری در زمینه ورزش داشته و باشگاه ها را به امکانات و تجهیزات پیشرفته، مجهز نموده تا جوانان علاقه مند به ورزش بتوانند فعالیت داشته باشند.

فضای مجازی و طلاق عاطفی زوجین
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما دلیل بسیار از معضلات اجتماعی از جمله طلاق چیست، پاسخ داد: ازدواج در سنین پایین موجب شده تا دختران و پسران درک درستی از مقوله ازدواج نداشته و با کوچکترین مشکلات زندگیشان متلاشی شود؛ همچنین تاثیر استفاده نادرست از فضای مجازی را نیز نباید نادیده گرفت.

حکیمه السادات میرمحمدی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش