تجربه ای به شیوه متفاوت در بومگردی ساربان

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ شهرستان بافق در استان یزد از ویژگی‌های گردشگری خاصی برخوردار است؛ در این میان ریگزارهای شن روان “صادق آباد” که در ۱۵ کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد از جالب‌ترین جاذبه های توریستی تفریحی کویر به شمار می‌رود و وجود این جاذبه در روستای صادق آباد باعث شده است که مسافران و توریست های بسیاری به این منطقه سفر کنند بنابراین “عذرا کریمیان” مدیر بومگردی “ساربان” تصمیم گرفت که یک فضای مناسب و دلنشین برای مسافران این منطقه در روستای “صادق آباد” ایجاد کند؛ که در ادامه گفتگوی وی را با خبرنگاران افق کویر می خوانید:
کریمیان گفت: پدر همسرم، مرحوم حاج “محمد غلامی نسب” از سال ۱۳۸۰ شتر را آذین می بست و وسایل چای آتشی را فراهم می نمود و مسافران این منطقه را همراهی و میزبانی می کرد.
وی در ادامه بیان کرد: اولین فردی که صنعت گردشگری را در این منطقه پایه گذاری کرد؛ ” حاج محمد غلامی نسب” بود؛ همه مسافران وی را با عنوان مردی خوش برخورد و مهمان نواز می شناختند.


مسافران خارجی به غذاهای محلی علاقه بسیار داشتند
وی اظهار کرد: در دهه ۸۰ در هفته سه مسافر خارجی در این منطقه حضور می‌یافتند و درخواست غذای محلی داشتند و غذاهای : “کشک بادمجان”، “تاس‌کباب”، “اشکنه” و حتی “کوکوی سیب زمینی” را خیلی دوست داشتند.

ایجاد فروشگاه صحرایی و سیار با خودرو
وی افزود: در زمان های گذشته برای رفع برخی از نیازها یک خودرو وانت را به یک فروشگاه صحرایی و سیار توسط اصغر کارگران که لبنیاتی صحرایی “بابا اصغر” را با یک وانت راه اندازی کرد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد مسافران کشورهای آسیایی از کشورهای اروپایی بیشتر است.
وی در ادامه پیرامون بومگردی ساربان گفت: یک قطعه زمین داشته و زمین های اطراف آن را نیز خریداری نموده و تصمیم به ساخت این بومگردی نمودم.
وی افزود: در طی چند سالی که به ساخت و ساز این مکان مشغول بودم حرف های ناامید کننده و دل سرد کننده زیادی از طرف دوستان شنیدم اما با این حال همسرم همراهی نمود و این عمارت، با عبور از تمام سختی ها و مشکلات ساخته شد.

شش اتاق جهت اسکان مسافران موجود است
وی با بیان این مطلب که در حال حاضر ۶ اتاق جهت اسکان مسافران موجود است؛گفت: ۶ اتاق دیگر نیز می توان به این مکان افزود؛ اما نیاز به اعتبار دارد.
وی عنوان کرد: هنوز از هیچ سازمانی وام دریافت ننمودم و تنها قول مساعدت داده شده است.

تمام اتاق ها سنتی طراحی شده است
وی با بیان این مطلب که همه اتاق‌ها به صورت سنتی طراحی شده است؛ گفت: همه اتاق ها دارای شومینه و طاقچه‌های قدیمی است و همچنین کف خواب می باشد.
عذرا کریمیان گفت: اقامت در این محل، همراه با صبحانه می باشد و اگر مسافران درخواست ناهار و یا شام نمایند؛ تهیه خواهیم نمود.

اگر مسئولین همراهی کنند؛ به شهروندان خدمات بهتری ارائه خواهیم داد
وی عنوان کرد: اگر مسئولین همراهی کنند؛ که بتوان بخش دوم اقامتگاه را کامل نمود؛ به شهروندان خدمات بهتری ارائه خواهیم داد.
وی بیان کرد: اینترنت در این منطقه وجود ندارد و مسافران جهت استفاده از اینترنت مسافتی به طول ۵ کیلومتر را به طرف روستای باقرآباد طی می کنند که بسیار سخت است؛ بنابراین از مسئولین درخواست می کنم که جهت ایجاد دکل اینترنت اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: از « لیلی رنجبر» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، که دلسوزانه کار انجام می‌دهند و همکاری می‌کنند تشکر می کنم و همچنین بخشدار محترم آقای رحیمی پور و تشکر ویژه از شورای اسلامی روستای صادق آباد از جمله سید سعید میرجعفری و امیرکارگران که در جهت رفع مشکلات فعال هستند.
در ادامه خبرنگاران افق کویر به گفتگو با چند تن از مسافران پرداختند؛ که در ادامه می خوانید:
یکی از مسافران که از منطقه کردستان در این مکان حضور داشت؛ گفت: هیچ آشنایی با این منطقه نداشتم و شنیده بودم که این منطقه کویری است و به شهرستان بافق سفر نمودیم.

لحظات خیلی خوشی را برای ما ساختند
«فاطمه» از تهران به صادق آباد سفر کرده و می گوید: از مهمان نوازی هر چه بگویم کم گفته ام و همچنین فضای بسیار تمیز ، مرتب و بسیار زیبایی است و واقعا لحظات خیلی خوشی را برای ما ساختند.

رنگ آمیزی و چیدمان این محل بسیار با دقت کار شده است
یکی دیگر از مسافران گفت: شبی که در این محل حضور داشتم به اطراف خیلی دقت کردم؛ رنگ آمیزی و چیدمان این محل بسیار با دقت کار شده است و به همه نکات توجه داشته اند.
گفتنی است؛ این شهر با داشتن آثار باستانی، اماکن تاریخی، دریایی از شن‌های طلایی، درختان خرمای سر به فلک کشیده، تپه‌های ماسه‌ای و جاذبه‌های طبیعی متنوع و زیاد، گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند و این امر باعث شده است که بومگردی های متنوعی در شهرستان بافق ایجاد گردد و هزینه های زیادی را در این زمینه متقبل شوند و علاوه بر اقامت مسافران باعث معرفی؛ تاریخ، آداب و رسوم و فرهنگ ، غذاهای محلی و جاذبه های شهرستان در هر منطقه شوند؛ برخي از افراد تنها به خاطر اينكه خانه قديمي در روستا دارند به دنبال ايجاد بوم گردي رفته اند و مبادرت به پذيرش مسافر مي كنند در حالي كه از اصول اوليه ميزباني در اين واحد آشنا نيستند براي اين افراد بومگردي و گردشگري شغل و كسب و كار محسوب نمي شود ، بلكه باعث درآمد اضافي براي خانوار است و به همين دليل هم نگاهشان به گردشگر يك بار مصرف و فاقد ارزش گذاري براي تكرار و بازگشت است و باعث دفع گردشگر به منطقه می شوند و بومگردی هایی که هزینه های بسیاری انجام داده و برای امرار معاش خانواده فعالیت می کنند دچار ضرر و زیان می شوند و نکته دیگری که باید به آن توجه نمود؛ آموزش در این زمینه می باشد که بسیار حائز اهمیت است و سازمان های مربوطه از بوم گردی های حرفه ای حمایت نمایند که مشکلات و موانع باعث تعطیلی و یا توقف کار بومگردان نگردد. بوم گردی ساربان از جمله ساختمان هایی است که با دانش روز ساخته شده است و قبل از آن نیز در زمینه گردشگری فعالیت داشته و تجربه چگونگی کار در این زمینه را کسب نموده است و با ساخت چنین مجموعه ای در صنعت گردشگری گامی موثر برداشته است و با امید حمایت مسئولین فعالیت خود را آغاز نموده است.

نشانی: بافق- میدان گردشگری- روستای صادق آباد
شماره تلفن: ۰۹۱۳۲۷۳۷۱۹۴

حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل