گردو غبار در آسمان بافق بیش از حد متعارف است

گردو غبار در آسمان بافق بیش از حد متعارف است 

بنا بر اعلام مهندس سبزواری رئیس اداره هواشناسی بافق؛ « هوای بافق در وضعیت گرد و غبار به سر می برد، این میزان ده تا بیست برابر حد متعارف می باشد. سرعت وزش باد هم دارای نوسان است و از ۲۵ کیلومتر بر ساعت تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت را شامل می شود. پیش بینی هواشناسی حاکی از آن است که این وضعیت تا روز بعد هم ادامه داشته باشد. گردو غبار فعلی در جهت شمال شرقی به جنوب غربی بافق است. وی با بیان این که بین ریزد گرد و گرد و غبار فرق است به این تفاوت اشاره کرد که ریزگرد بسیار کوچک بوده و قطری برابر با دو نیم میکرون دارد که ۷۰ تا از این میکرون ها که در کنار هم قرار بگیرند به اندازه یک ت تار مو خواهد شد. وی افزود این ریزگردها بسیار مضر می باشد که به علت ریز بودن وارد جریان خون شده و مشکلاتی را برای فرد به بار خواهند آورد. وی افزود: در سرتاسر کشور، ادارات هواشناسی قادر به اندازه گیری این ذرات بسیار آلاینده  می باشند.»

علت وجود ریزگرد ها در ایران

بنا بر گزارش خبرنگار افق کویر؛ یکی از محل های اصلی گرد و غبار ایران، کویر ها و باتلاق های خشک شده ی عراق است. مطابق معمول جریان های بادی کشور از شمال غرب به سمت جنوب شرق است و این همان جریان هایی است که غبار را از بین النهرین و عراق و بخشی از جنوب استان ایلام و قسمت غرب اهواز با خود وارد می کند و کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی معتقد هستند راهکارهای برای مقابله با گرد و غبار وجود دارد. رییس دانشگاه محیط زیست معتقد است: مطالعات و طرح های انجام شده درباره پدیده گرد و غبار در سه بخش است، یک بخش جلوگیری و کنترل از تولید و برخاستن و انتقال و انتشار غبار است، که در کشور کارهای مختلفی انجام شده مثلا در تولید مالچ های بیولوژیک یا توسعه عرصه های سبز در داخل یا خارج از کشور.

عرصه دیگر موضوعی است که مرتبط با موضوع گرد و غبار یا انتقال و جابه جایی در کشور است. یکسری اقدامات باید در این حوزه انجام شود. بادشکن های بزرگی که عرصه های جنگلی بزرگ یا پهنه سبز بزرگ مرطوب یا بارگذاری سازه های سکونتگاهی که مانع از توزیع یا عامل ایجاد منابع جدید نشود.

وی  به اقداماتی که باید در برخی از  شهرها صورت بگیرد، اشاره کرد؛ از جمله توزیع ماسک، تعطیلی مدارس و ادارات، جلوگیری از فعالیت های آلاینده هوا نظیر تعطیلی فعالیت معادن و فعالیت های ساختمانی و صنایع و دعوت از گروه های آسیب پذیر برای عدم خروج از منازلشان را ادامه داد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل