باران رحمت با مديريت غلط بلا و زحمت نشود

الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، بارندگي کم نظیر چند روز گذشته در شهرستان بافق مسئولان و مردم را غافلگير کرد و باعث شد بامداد روز جمعه ۲۴ فروردین ماه جلسه مدیریت بحران در سالن فرمانداری شهرستان بافق برگزار شود.
مردی ۴۰ ساله، ساکن شهرک تازه ساخت امام علی(ع)گفت: آب گرفتگی کوچه ها باعث شد آب باران وارد خانه های نیمه ساز شود. درب چاهی که برای ورود باران به وسیله پیکور بیرون آورده بودند با گذشت چند روز همچنان نیمه باز به حال خود رها شده است. سر برخی از کوچه ها خاکریزهایی بصورت سرعت گیر ریخته شده که ساکنین از این کار مدیریت بحران راضی بودند؛ چراکه مانع ورود آب به کوچه و منازلی شده است که این خاکریزها را داشتند.
وی افزود: مشکل هم از مسئولین و هم از خود مردم است. روزی که خیابان اصلی این شهرک را آسفالت می کردند به کارگرها گفتم؛ لطفاً عجله نکنید و کار آسفالت را با رعایت اصول و قوانین انجام دهید؛ اگر این کار را انجام داده بودند دیگر با این مشکلات روبرو نبودیم.
وی تصریح کرد: زمان کارگذاشتن بلوکها یک کارگر افغانی ۱۶ساله در حال کار بود. به مهندس گفتم چرا این بلوکها را آب نمی دهید؟ در همان لحظه کارگر افغانی خطاب به من گفت: “آب نیست تو چکاره ای”در صورتی که سیمان نیاز به آب زیادی دارد.
یکی دیگر از ساکنین گفت: زمان انجام آسفالت با چند مسئول تماس داشته و خواستیم بازرسی کنند؛ متأسفانه اقدامی نشد و ناظرین نظارتی بر روی کارگرها ندارند.
مردی میانسال ساکن خیابان شیخ محمدتقی گفت: آسفالت کوچه ای که در آن ساکن هستیم به گونه ای هست که آب در وسط کوچه جمع می شود و زمانیکه باران می بارد شاهد استخری در وسط کوچه هستیم.
زن و شوهری که تمایلی به معرفی خود نداشتند گفتند: شب بارانی حیاط ما را آب فرا گرفته بود. برای جلوگیری از این کار سرکوچه ها را خاک ریزی کردند؛ اگر خانه نبودیم آب خانه را فرا می گرفت؛ هرچند با خاکریزی که انجام دادند آب در کنار تیرهای برق جمع گردیده و باعث شده است که زمین نشست کند و هر لحظه امکان خطر برق گرفتگی را تشدید می کند.
بانوی فرهنگی دیگری گفت: به خاطر بارش باران سرکوچه ها را خاکریزی کرده بودند به همین خاطر صبح روز بعد ما نتوانستیم خودرویمان را جهت رفتن به کلاس حج بیرون بیاوریم؛ ای کاش از قبل اطلاع داده بودند.
همه اهالی این خیابان با اینکه از اقدام شهرداری جهت احداث خاکریز بر سر کوچه ها و کشیدن آب منازل توسط تانکرها راضی بودند، از مسئولین خواستند تا فکر اساسی برای این مشکل بردارند.
یکی از مغازه داران درخصوص آسفالت خیابان گفت: اسفندماه زمانیکه خیابان را آسفالت می کردند سطح خیابان ۵ سانتیمتر از سطح کوچه ها بالا آمد. در همان لحظه به ناظرین گفتم چاه زدن درخیابان کارساز نیست و اولین شهری است که برای آب باران می بینیم چاه می زنند. آب باران باید به جوی آب هدایت شود و در آبراه ها تجمع کند و از آنجا آبخیزداری شود، چون بافق منطقه ای خشک و کویری است.
وی افزود: از مسئولین می خواهیم تا با مدیریت صحیح باران، رحمت الهی را برای شهروندان تبدیل به بلا و زحمت نکنند.
فتاحی که از سال ۷۴ در این محله ساکن است گفت: منزل اولی آب افتاده و چاهها پرشده بود و از فاضلاب میان آشپزخانه آب بالا زده است. این خاکریزی و اقداماتی که برایمان انجام دادند بسیار خوب بود؛ در غیراینصورت باران منازل را فرا می گرفت؛ اما کوچه ها را گاز و فاضلاب شهری کشیده اند آسفالت را خراب کرده اند ترمیم می‌خواهد.
بانوی مسنی که ساکن فرعی دیگر از این خیابان است گفت: ۱۵الی ۱۷سال پیش باران آمد که در همین کوچه آب جاری شد و منزل یکی از همسایه ها تخریب گردید که همان سال از این محله رفتند امسال هم در آن شب بارانی ما ترس از همین بلا را داشتیم آب وارد پارکینگ ماشده بود.
وی افزود: آسفالت سرکوچه قبل از بارش باران این چنین نبوده است که پس از باران نشست کرده است.
بانویی ۲۸ ساله از خیابان چهارده معصوم فرعی ۶ گفت: در این کوچه ۶ الی ۷ چاه حفر شده است؛ اما همه این چاهها در آن شب بارانی سرازیر شده است؛ چرا چاه ها را سطحی حفر می کنند؟! که گنجایش آب باران چند ساعته را ندارد.
وی درخصوص خرابی های آن شب بارانی افزود: خاک هایی که به خاطر حفر چاهها از روزهای قبل از بارش باران داخل کوچه بود، زمان باران تمام آب و گل شده بود که هنوز هم خاک های پخش شده داخل کوچه هست و در آن شب آب وارد یکی از خانه های ورود به ساختمان شد و تمام قالی ها خیس و گلی شدند و تنها یک اتاق خیس نشده بود که همسایه ما فرزندانش را از خواب بیدار می کند و به آن اتاق می روند؛ همچنین حیاط منازل ورود به حیاط را آب و گل فرا گرفته بود.
وی با بیان اینکه آب از کوچه های دیگر هم وارد کوچه ما می شود تصریح کرد: برای رفع این مشکل فکری برداشته شود. قبل از سال جدید در بارانی که بارید ۵ تانکر آب از این کوچه کشیدند که ۳۰ هزار لیتر آب جمع شده بود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل