اگر نتوانم کتابی را خریداری کنم حسرت می خورم

در روزگار پیشرفت های چشم گیر بشر در عرصه های دانش و نوآوری و فرهنگ، کتاب نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، بلکه گسترده تر و تازه تر شده و جلوه هایی پایدارتر یافته است. بی گمان آنان که گام های بلندی در پیشرفت های گوناگون برداشته اند، هرگز با کتاب و کتاب خوانی بیگانه نبوده اند. آنها مطالعه را به عنوان عنصری اصلی و ضروری در زندگی خود دانسته و آن را برای بازتاب نور، جلوه و جمال فرهنگ بر دل های همه جهانیان برای تحولی اساسی مناسب دانسته اند
در ادامه گفتگوی گروه خبری هفته نامه افق کویر را با”مهدیه پورامینی” یکی از کتاب بازان ماهربافقی را می خوانید:
افق کویر: روزانه چند ساعت مطالعه دارید و بیشتر علاقمند به چه موضوعاتی هستید؟
از سال ۹۰-۹۱ عضو کتابخانه ارشاد شدم؛ برای تحویل کتاب مورد نیاز و مطالعه به کتابخانه مراجعه می کنم؛ معمولا کتاب های روانشناسی و رمان مطالعه می کنم. روزانه ۲ الی ۳ ساعت مطالعه دارم .
افق کویر: به نظر شما با وجود فرزندان و دغدغه های روزمره خانم ها چگونه می توانند وقت خود را برای مطالعه تنظیم‌کنند؟
من دو فرزند نوجوان دارم، چون به مطالعه علاقه دارم وقت می گذارم. بیشتر شب ها قبل از خواب مطالعه می کنم و زمان مناسبی است؛ البته کتابخانه محل مناسب تری برای مطالعه است دور از دغدغه های خانه و با آرامش بیشتری مطالعه می کنم.
افق کویر: چه کتاب هایی بیشتر برای شما تأثیرگذار بوده است؟
کتاب “چهار اثر از فلرونیس اسکاولشین”را ۸ سال پیش مطالعه کردم. تأثیر بسیار خوب و عجیبی بر روی زندگی ام گذاشته است. این کتاب را به دیگران نیز توصیه کرده ام و آن ها هم راضی بودند. همچنین کتاب “شفای کودک درون” بر روی من تأثیرگذار بود و باعث تسلی روح می شود؛ مخصوصاً برای افرادی که در کودکی ضربه خورده اند.
افق کویر: چه کتابی را به دیگران توصیه می کنید؟
ممکن است کتابی را که من دوست دارم دیگری زیاد استقبال نکند و با روحیات طرف سازگار نباشد؛ بنابراین هر کتابی را نمی توان به همه توصیه کرد، بیشتر با کتاب های با محتوا اعم از خارجی و ایرانی مطالعه می کنم کتاب “پیرپرنیان اندیشی” یک کتاب خوب و با محتوای ایرانی می باشد.
افق کویر: آیا فضای مجازی و تکنولوژی شما را نیز درگیرخود کرده است؟!
فضای مجازی و برخی تکنولوژی ها وقت من را هم می گیرد؛ اما تا کتاب می خوانم و کتابی را شروع می کنم بیشتر وقتم را برای کتاب می گذارم و از تلفن همراه خیلی دور می شوم و احساس خوبی دارم و با کتاب زندگی می کنم؛ بعد از مطالعه، در مورد کتاب و مطالب آن فکر می کنم و ذهنم درگیر کتاب می شود؛ گاهی اوقات در مورد کتاب مطالبی را می نویسم.
افق کویر: آیا هزینه ای برای کتاب می پردازید یا فقط از کتاب های کتابخانه استفاده می کنید؟
کتاب زیاد خریداری می کنم؛ اما طی دو ماه اخیر نتوانسته ام کتابی تهیه کنم. هزینه کتاب ها بالا هست؛ متأسفانه کتاب خانه ها کتاب های به روز زیادی ندارند؛ اگر کتابفروشی برم و نتوانم کتابی خریداری کنم حسرت می خورم.
افق کویر: آیا پیشنهادی برای مسئولان در رابطه با کتاب دارید؟
مسئولان می دانند که کتابخانه نیاز به کتاب های جدید دارد؛ اگر هزینه های بیهوده در شهر کمتر شود و صندوقی مخصوص برای خرید کتاب قرار دهند و کتاب های خوب، حتی اگر دست دوم باشد را تهیه نمایند و کتاب هایی که در حال تخریب هستند تعمیر شود. در کنار کتاب های چاپ فاخر کتاب های معمولی چاب گردد؛ مثلا می توانند کتاب هایی با کاغذ کاهی چاپ کنند یا حداقل برای ما شهرستان‌هایی که بودجه خرید کتاب نداریم کتاب های دست دوم یا کاغذ کاهی در اختیار ما قرار دهند نه تنها مسئولان بلکه مردم می توانند بخشی از نذورات خود را برای کتاب و کتابخوانی قرار دهند.
افق کویر: آیا دوستان کتابخوان دارید؟
بله با ۱۶ نفر از دوستان در ارتباط هستم و دوهفته ای یک بار جلسه خوانش کتاب در کتابخانه مفیدی گذاشته و کتابهایی که مطالعه نمودیم را برای یکدیگر نکات مهم آن را بازگو می کنیم.

غلامرضاپور- حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل