چند قدم برای آموزش مهارت‌های فنی به کودکان

بسیاری از بچه ها، مهارت های اصلی زندگی را در سنین خردسالی می آموزند. رفتارهای والدین در سنین کودکی و خردسالی در انتخاب های آینده آن ها بسیار موثر است؛ بنابراین لازم است فضاهای مختلفی را برای کودک تدارک ببینید تا هنگام بازی و تفریح با مهارت ها و شغل های مختلف آشنا شود. این شغل ها می تواند تنوع زیادی داشته باشد، از تعمیرکار خودرو تا آرایشگاه بازی یا کتاب فروشی. از آشپز بودن تا فروشندگی. همه این ها می تواند در کنار بازی و سرگرمی لذت بخش برای کودک، تجربه اندوزی متفاوتی باشد. در ادامه چند راهکار را برای آموزش تجربه های مختلف در زمینه مهارت های فنی بیان می کنیم. درست است که به طورمعمول این مهارت ها را مردانه می دانیم؛ اما به آن معنا نیست که دختران به این مهارت ها علاقه ای ندارند یا یادگرفتن آن ها برایشان ضرورتی ندارد بلکه مسئله این است که به طورمعمول پسران بیشتر به این فعالیت ها علاقه نشان می دهند.
نقش پدر را در انجام دادن این فعالیت ها به خودش یادآور شوید.
پدر می تواند موقع تعمیرات کوچک منزل، از کودک بخواهد به عنوان دستیار کمکش کند.
در حین کار اجازه دهید با ابزارهای کم خطر جعبه ابزار بازی کند و از آن ها سر در بیاورد.
اگر سوالی پرسید با دقت و توجه پاسخ دهید و او را از خودتان دور نکنید.
نام ابزارها و کارایی آن ها را به او بگویید.
از او بخواهید برخی وسایل را از جعبه ابزار به شما بدهد. مثلا بگویید: «میشه پیچ گوشتی رو به من بدی» و با نشان دادن آن، به او اسامی را آموزش دهید.
در انجام کارهای کوچک او را شریک کنید و بگذارید پیچاندن پیچ یا ضربه زدن به میخ را تجربه کند.
در کنار او جعبه ابزار را مرتب کنید و بخواهید به شما کمک کند.
در زمان انجام دادن کارهای دیگر مثل شستن خودرو، تعمیر واشرهای خراب شیرآب یا موضوعات این چنینی، می توانید از مهارت های دیگری مثل حفظ محیط زیست، صرفه جویی در مصرف آب و روش های استفاده درست و بهینه آب بهره بجویید. مطمئن باشید آموزش های غیر مستقیم بسیار بیشتر از جمله «شیر آب رو ببند!» جواب خواهد داد.
گاهی او را به مغازه ابزار فروشی ببرید و درباره کارایی وسایل مختلف صحبت کنیدو مطمئن باشید تفریح منحصربه فرد و لذت بخشی را تجربه خواهید کرد.
تعمیرات کوچک را به او بسپارید و وقتی کار را به درستی انجام داد، تشویقش کنید.
اگر دوست داشت برایش جعبه ابزار کوچکی تهیه کنید.
بچه ها بسیار بیشتر از ما می توانند بیاموزند و به کاربندند و اگر قرار است در آینده افراد موفقی باشند، بهتر است کمک کنیم تا با آموختن خرده مهارت ها اعتمادبه نفس شان را تقویت کنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل