سردی پاها و چه زمانی بیشتر این مشکل پیش می آید

تغییرات هورمونی بارداری به خصوص هورمون های ترشح شده از تیروئید هم می تواند باعث ایجاد احساس سردی پاها شود.

واژه سردی پاها فقط به استرس قبل از وقایع مهم زندگی مثل عروسی گفته نمی شود. بعضی افراد به معنی واقعی کلمه پاهای سردی دارند که حتی در لمس کردن هم سردی آن احساس می شود.

بسیاری از افرادی سردی پاها را در دوره ای از زندگی تجربه کرده اند برخی دلایل موقتی و بی ضرر هستند ولی در برخی موارد مشکل جدی تر بوده و تهدیدی برای سلامتی محسوب می شود.

علت سردی پاها چیست؟

دلایل متعددی برای سردی پاها وجود دارد. گاهی دلیلی ساده مثل نبود گرما است ولی گاهی مشکلات داخلی باعث آن می شوند.

سردی پاها به دلیل گردش خون ضعیف

شایع ترین دلیل سردی در پاها گردش خون ضعیف است بنابراین خون گرم کافی به پاها نمی رسد و در نتیجه پا نسبت به سایر بخش های بدن سردتر است.

مشکلات گردش خون می تواند در نتیجه مشکلات قلبی و پمپاژ خون با سرعت کافی به بدن باشد. یا در نتیجه بیش از حد نشستن و سبک زندگی بی تحرک. اگر تمام روز پشت میز نشین هستید ممکن است سردی پاها را تجربه کنید. سیگار کشیدن هم می تواند دلیل گردش خون ضعیف باشد.

سردی پاها به دلیل کم خونی آنمی

زمانی که تعداد گلبول های قرمز خونتان کم باشد دچار کم خونی انمی می شوید که یکی دیگر از علل شایع سردی در پاهاست به خصوص در مواردی که کمی خونی شدید باشد. کم خونی کمبود آهن حتی در افراد به ظاهر سالم هم می تواند وجود داشته بشد که با تغییر رژیم غذایی و استفاده از مکمل قابل درمان است.

همچنین بخوانید :  پاهای شما در مورد سلامتیتان چه میگویند

دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲

دیابت نه تنها ممکن است باعث سردی در پاها هنگام لمس شود بلکه می تواند به دلیل آسیب عصبی باعث ایجادی سردی در پاها شود. سایر علایم آن بی حسی یا گز گز در پاها است.

سردی پاها

دلیل سردی پاها

سردی پاها  و کم کاری تیروئید

وقتی تیروئید به اندازه کافی هورمون تولتید نکند، متابولیسم بدن مختل شده در نتیجه ضربان قلب و دمای بدن کاهش پیدا می کند و گردش خون در پاها ضعیف تر شده وو باعث ایجاد سردی در پا می شود.

سایر علل رایج سردی پاها عبارتند از :

بیماری عروق محیطی یا محدود شدن شریان ها به دلیل وجود پلاک

اسپاسم عروق خونی یا بیماری رینود

تصلب شرائین

آسیب های عصبی

آیا بارداری باعث سردی پاها می شود؟

احتمال سردی در پاها در طول بارداری غیر معمول نیست و می تواند دلایل متعددی داشته باشد. در بارداری تغییرات هورمونی سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار داده که می تواند منجر به کاهش جریان خون به اندام های پایین تنه شود. علاوه براین متابولیسم پایه در بارداری افزایش پیدا می کند و به دلیل بالا رفتن دمای بدن ممکن است احساس سردی هوا به خصوص در قسمت پایین تنه داشته باشید. کم خونی در دوران بارداری هم می تواند دلیل دیگری باشد که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. تهوع و استفراغ صبحگاهی باعث منفی شدن سطح تعادل نیتروژن و احساس سردی در پاها شود.

اختصاصی نیک صالحی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل