تعامل اوقاف با شهرداری لازمه ساماندهی زمین های وقفی(بخش دوم )

به گزارش هفته نامه افق کویر، بخش اول نشست خبری شهردار بافق با اصحاب رسانه در شماره ۸۷۵ درج گردید . در این شماره بخش دوم این نشست به رشته تحریر درآمده است که می خوانید.
افق کویر: بلوار کشاورز منطقه ای حادثه خیز است علت چیست؟
این بلوار بر اساس استاندارد و طراحی که صورت گرفته ساخته شده است بحث سرعت غیر مجاز در این بلوار با توجه به اینکه بلواری می باشد که مسیر آزاد است سرعت بالا بیشتر می باشد و بحث فاضلاب شهری که تقریبا یکسال است که تاخیر در مجوزی که دارد صورت گرفته و ما توقع داشتیم کار زودتر تمام شود و این باعث شده یکسری رفتارهای اجباری از سوی رانندگان که در مسیرهای خلاف حرکت کنند سر بزند و امیدواریم با اتمام کار فاضلاب شهری به حالت اول برگردد و شاهد حوادث کمتری باشیم.
افق کویر: با توجه به گرانی نرخ میوه در سطح شهر چه زمانی قرار است بازارچه اصلی احداث گردد؟
میوه یکی از اقلامی است که نیاز شهروندان می باشد میدان مرکزی میوه کارهای ابتدایی آن انجام شده و بازارچه که راه اندازی شده از سوی بازرسین مرتبط بصورت مرتب تحت بازرسی قرار می گیرد و در جلسات اعلام شده که این بازارچه باعث تعدیل و کاهش نرخ میوه بصورت عام شده است و اکنون در حال تهیه یک فضای مناسب جدید برای بازراچه دوم هستیم که بخش خصوصی می تواند درخواستش را به شهرداری ارائه دهد تا فضا را در اختیارش قرار دهیم.
افق کویر: آیا امکان تجدید نظر در نقاط حادثه خیز شهر مانند خروجی شهرک امام حسین ع و… که فاصله زیادی با میادین دارند وجود دارد؟
دربررسی های راهور که به اتفاق اعضای شورای ترافیک شهرستان تشکیل می شود بررسی های میدانی صورت می گیرد طرح هایی از نقاط حادثه خیز تهیه می شود و شهرداری ها هم به سهم خودشان و تا آنجایی که تکلیف دارند نقاط حادثه خیز که در حوزه شهری می باشد را در مدت زمان مشخص شده رفع عیب می نمایند. از محل شهرک امام حسین(ع) بازرسی میدانی توسط همین تیم انجام شده و بیشترین خواسته مردم این است یک دور برگردان که بتواند مسیر ورود و خروج از این شهرک را آسان کند ایجاد شود و هرچه تصمیم شورای ترافیک و کارشناسان مربوطه صورت بگیرد شهرداری در اسرع وقت با الویت کار را انجام خواهد داد.
افق کویر: تعامل مدیرعامل سنگ آهن را با شهرداری چگونه ارزیابی می نمایید و چه مقدار بدهی به شهرداری پرداخت نمودند؟
دکتر رحیمی تعامل بسیار خوبی دارد و ۲ بحث مدنظر است یکی انباشت بدهی مثل شرکت سنگ اهن از محل ۲ درصد فروش محصولات معدنی است و دومین موضوع استمرار پرداخت این بدهی یا سهم شرکت سنگ اهن مرکزی می باشد. نکته مهم این است که تنها توجه به پرداخت شرکت سنگ اهن مرکزی نباید باشد سایر معادن هم از این شهر برداشت معدنی می کنند و لازم است عین مصوبات و عین قانون پرداخت کنند .
افق کویر: در شهریور ماه شورای اسلامی شهر سوالاتی از شما داشتند آیا توانستید به آنها پاسخ دهید؟
روزانه اعضای شورا بعنوان نمایندگان مردم سوالاتی دارند که سوالات انها را بر اساس قانون فقط از شهردار سوال می کنند و هیچ کدام از کارمندان ارتباط با اعضای شورا ندارند و شخص شهردار باید پاسخگوی تمام مسائلی که در سطح شهر اتفاق می افتد باشد و نشست هایی ۲ هفته یکبار و حتی هفتگی صورت می گیرد و سوالاتی می پرسند که عمدتا سوالات مردمی است و جوابگویی ان انجام می شود و تفاهم خوبی داریم.
افق کویر: طرح جامع شهری به کجا رسیده و چه مقدار هزینه شده است؟
کارفرما طرح جامع شهری، اداره کل راه و شهرسازی استان یزد است عقد قرارداد توسط اداره کل انجام و کلیه پرداخت های مشاوره توسط اداره کل صورت می گیرد. شهرداری بعنوان یک نهاد همکار در این موضوع با توجه به مسائل و موضوعات شهری همکاری دارد. تمام دستگاههای اجرایی باید اطلاعات خودشان را در اختیار مشاور طرح قرار دهند و اتفاقاتی که در طرح می افتد مستقیما با تک تک این نهادها و ارگان ها مرتبط و این که در آینده اداره جدیدی یا یک زمین ورزشی و… بخواهد ایجاد شود مستقیما به تصمیمی که امروز در طرح جامع گرفته می شود برمی گردد.
افق کویر: آیا شهرک امام علی(ع) جز طرح جامع شهری به حساب می آید؟
در طرح جامع شهری که سال ۸۵ مصوب شده و همچنین طرح تفضیلی که سال ۹۰ مصوب گردیده این شهرک در محدوده شهری نیست ولی درخواست شهرداری به پیشنهاد مشاور، الحاق این شهرک به مجموعه محدوده شهری است. جهت رفع مشکل اهالی، خدمات آسفالت آن شهرک در قالب یک تفاهم نامه که بین شهرداری، سنگ آهن، فرمانداری، شورای شهر انعقاد شده است و صورت گرفته است.
افق کویر: در مدت زمانی که شما شهردار شده اید کارهای فرهنگی زیادی صورت گرفته است آیا بودجه ای برای انجام این کارها اختصاص داده شده است و برای عید سال ۹۸ هم برنامه دارید؟
درخصوص برنامه های فرهنگی بخشنامه بودجه، درصد آن را مشخص کرده و در بودجه مصوب سالانه درصدی از بودجه شهرداری به موضوعاتی از این قبیل می پردازد چیزی که مهم است نباید نگاه به شهرداری نگاه به یک مجموعه صرفا خدماتی و عمرانی باشد شهرداری نهادی اجتماعی است و این نهاد در تمام شئون زندگی مردم باید کمک کند که همواره سالم باشند این سلامت از مباحث ترافیکی برای حفظ جان مردم تا فضای سبز و… که همه اینها در خدمت سلامت جسم مردم است و در حوزه فرهنگی جهت سلامت روح مردم باید شهرداری اقدام کند.
افق کویر: ۴۰۰ میلیون تومانی که قرار بوده است برای باغ ایرانی خرج شود آیا جای دیگری هزینه شده است؟
باغ ایرانی مجموعه ای است که با برآوردی که سال گذشته انجام شد ۲۳ میلیارد تومان هزینه اجرای آن است. با توجه به اینکه به یکباره نمی توان قرارداد آن منعقد شود و این اتفاق به تدریج باید انجام شود فازبندی صورت گرفته است و پروژه بسیار مهم و کلیدی در بحث گردشگری و اوقات فراغت مردم می باشد و به تدریج در حال انجام است بخشی از مبلغ هزینه شده و بخشی به علت افزایش قیمت ها امکان انجام از سوی پیمانکار صورت نگرفته است و این هزینه ها در قالب قرارداد جدید خواهد آمد. قبلا دیوار مجموعه بوده و در مناقصه جدید که اگهی خواهد شد محوطه باغ و کوشک مرکزی مجموعه خواهد بود.
افق کویر: درخصوص نام گذاری کوچه ها که برخی دارای دوتابلو و برخی مانند شهرک منابع طبیعی و.. نام گذاری نگردیده است توضیحاتی بفرمایید؟
در شهر بافق ” جی نف ” موضوعی است که از طرف اداره کل پست استان طراحی شده است که شهر بافق در استان پیش رو است ممیزی نام گذاری کل معابر سطح شهر انجام شده تابلوهای پرچمی طی یک قراردادی نصب شده و الان تابلوهای دیوارکوب مسیرها در حال انجام است و طبق استانداردهای خاصی که وجود دارد طول کوچه مدنظر می باشد. برخی کوچه ها که ۲ نام دارند به این علت است که کوچه طولانی می باشد و از خیابان راه دارد و سهولت دسترسی دستگاه های امدادی بصورت شماره گذاری قرار گرفته و یک طرف فرد و طرف دیگر زوج است.و در خصوص مناطقی که نام گذاری نشده برخی نقاط انتهای مسیر هستند که در نام گذاری پرچمی مسیر مسکن مهر و شهرک منابع طبیعی انتهای مسیر قرار دارند که هفته آینده تابلوهای شهرک منابع طبیعی نصب می گردد و تابلوهای دیوارکوب از محله قلعه شروع شده و نیمی از شهر نصب شده است و بعد از آن فرایند پلاک گذاری را خواهیم داشت که هر ملکی یک پلاک داشته باشد تا برای دستگاههای امدادی و مردم آسان باشد.
افق کویر:”سرعت کاه ها” بر چه اساسی ساخته می شود؟و با توجه به اعتراضات شهروندان برنامه ای جهت حذف آنها دارید؟
ایجاد و حذف ” سرعت کاه ها ” براساس مصوبات شورای ترافیک صورت می گیرد و خارج از شورای ترافیک نصب نمی شود و حذف آن با جلسات و تصمیم شورای ترافیک انجام می شود.
افق کویر: پیچ خیابان مسجدجامع که نقطه ای حادثه خیز است چه زمانی درست خواهد شد؟
زمانی طرح های شهرداری طرح هایی محرمانه بود و الان طرح محرمانه ای نداریم تیم طرح جامع شهری برای اولین بار به صورت مشارکتی صورت گرفته و مردم نظر می دهند و مشاهده می کنند. برای خیابان مسجدجامع طرح ها داده شده سال ۹۰ مصوبه طرح تفصیلی را داشتیم و این طراحی براین موضوع منطبق بود و در سال ۹۲ این خیابان اجرا شد و ۷ الی ۸ ماهی است که با شورا به روی این موضوع کار می شود و به مشاور ارجاع گردیده است و بازنگری این مسیر با کمترین و بیشترین دستاورد صورت خواهد گرفت طرح آن ارائه شده و راهکارهایی از جمله ایجاد سرعت کاه، نرده کشی قسمت عمده ای از این پیچ که امکان تردد و عابرین پیاده از عرض این بلوار نباشد و مشخص کردن نقطه خاص دیگری که دید بهتری برای عبور وجود داشته باشد در نظر گرفته خواهد شد و فرایند کوتاه مدتی است و قبل از پایان سال انجام خواهد شد و برای میان مدت هم اصلاح مسیر است که با نظر نمایندگان مردم و روند قانونی و فرایندی که انجام می شود مورد توجه است.
افق کویر: جوانان زیادی با مشکلات مسکن مواجه هستند چرا زمین های وقفی به جوانان واگذار نمی شود تا ساخت و ساز صورت بگیرد؟
ضمن تشکر از کارمندان اوقاف، من یک گله دارم معمولا اقداماتی که از طرف اوقاف باید انجام شود یک فرایند بسیار طولانی و خسته کننده ای دارد و بعضا با نتیجه بسیار پایینی مواجه می شویم. اوقاف اگر همراهی نمایند و یکسری اطلاعات در اختیار مشاور طرح جامع شهری قرار دهد و اطلاعات کامل را به مجموعه شهرداری ارائه کند باعث می شود اتفاقات خوبی برای زمین های وقف صورت بگیرد مجموعه شهرداری و شورا اصلا نگاهشان به این نیست که زمین وقفی از ارزشش کاسته شود زمین وقفی عین قانون و شرع باید تبدیل به احسن شود و همه ما تکلیف داریم و این جریان با همکاری اداره اوقاف سرعت می‌گیرد.
افق کویر: آیا برای شهر مجتمع تجاری در نظر گرفته شده است؟
یک مجتمع تجاری پیش بینی شده است فرایند قانونی آن در حال انجام است. در حاشیه خیابان وحشی بافقی یک پارکینگ طبقاتی و مجتمع تجاری با همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی عقد قرارداد آن در همین امسال صورت خواهد گرفت ۵۰۰ واحد پارکینگ مسقف و فضای سرپوشیده برای بازیهای کودکان ، ۴۰ واحد تجاری مجهز و فضای باز برای اجرای مراسمات و… مورد بهره برداری قرار می گیرد.
خوش خبری شهردار بافق: تمام کارکنان پیمانکاری شامل کارکنان فضای سبز،خدمات نظافت شهری و حفاظت فیزیکی شهرداری بافق قبل از پایان سال تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می گیرند.
افق کویر:صحبت پایانی شهردار:
بافق شهری روبه پیشرفت است و درتاریخ، شهری شاخص بوده است و این که شهر بافق بعد از استان دارای اولین فرمانداری بوده است و شهرداری آن در سال ۱۳۳۲ که هنوز خیلی شهرداری تشکیل نشده بود اینجا تشکیل شده است و مردمی مهمان پذیر دارد و شهری است که در عرصه های مختلف زیباترین نخلستان ها و باغ ها را داشته است و صنایع معدنی روبه رشد است در واقع باعث شده یک شهر قابل توسعه قلمداد شود و مهم این است که این توسعه پایدار باشد و توسعه پایدار در گرو موضوعات مختلف می باشد که مهمترین آن مشارکت شهروندان در تمامی شئون تصمیم گیری شهر است و این را ثابت کرده اند و همکاری هایی که نیاز است و اینکه منافع شهر را به منافع خودشان ترجیح داده اند و این اتفاق ان شاا… خواهد افتاد و شهرداری و مجموعه کارکنانش وظیفه خود می دانیم شبانه روز در خدمت مردم باشیم و هیچ منتی بر سر هیچکس نداریم و وظیفه ما می باشد.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل