معدن مرمریت “بیشه در” باید تعهدات خود را انجام دهد

رییس اداره صمت(صنعت و معدن و تجارت) بافق در نشست خبری با جراید اصحاب رسانه به پرسش های خبرنگاران در زمینه های مختلف، از جمله گرانی ، بهره برداری بی رویه از معدن بیشه در ، احتکار ، اختلاف قیمت اجناس با مرکز استان و…. پاسخ داد.
ولی ا… رنجبر، رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت با تبریک چهلمین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ظهور انقلاب اسلامی شکل جدیدی از حکومت در دنیا پدیدار شد، حکومتی که سازگاری با نظام سلطه نداشت و از آن ابتدا به مبارزه با آن پرداخت به همین دلیل نظام استکبار جهانی از همان ابتدا کشور ما را مورد حملات گسترده در همه زمینه ها قرار داد با پایان یافتن جنگ تحمیلی و عدم پیروزی آنان، نظام سلطه تهاجمات را به عرصه های دیگر، از جمله اقتصادی سوق داد و ما مکلف هستیم به ارائه نظریه و الگوپردازی برای مقابله با تهاجمات، تا در این راه نیز موفق باشیم.

توزیع ۱۳۰۰ تن کالای اساسی

افق کویر: چه برنامه ای برای تنظیم کنترل قیمت ها دارید؟
۱۷۰۰ واحد صنفی در قالب ۱۲ اتحادیه در شهرستان فعال هستند، وظیفه نظارت بر بازار به عهده اتاق اصناف است و طرح نظارتی نوروز از ابتدای بهمن آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت، گشت های مشترک بازرسی ایجاد شده که در این گروه ها تمام ادارات، اماکن، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان، پخش فرآورده های نفتی جای دارند.
برای کنترل قیمت ها از ابتدای سال ۹۷ تا به امروز ۱۳۰۰ تن انواع کالای اساسی از طریق واحدهای صنفی معتمد توزیع شده است. گوشت گرم گوسفندی ۵ تن، گوشت منجمد گوسفندی ۷ تن، مرغ منجمد ۴۵ تن، گوشت گوساله منجمد ۲۵ تن، برنج حدود ۶۰ تن و شکر حدود ۲۰ تن توزیع شده است. سهمیه ها بر اساس سرانه جمعیت در شهرهای استان و مرکز استان اختصاص و توزیع می شود، میزان سهمیه ها ماهانه و ثابت نیست.
اقلام را سعی کردیم از طریق پیامک و شبکه های اجتماعی به مردم اطلاع دهیم بازرس ها هم در زمان توزیع نظارت دارند.
افق کویر:آیا نمایشگاه بهاره در شهرستان بافق بر گزار می شود؟
در رابطه با نمایشگاه بهاره شیوه نامه جدیدی در مورد عرصه مستقیم کالا اخیرا ابلاغ شده است، لازم می باشد در کارگروه تنظیم بازار استان تصمیم گیری شود و در حال پیگیری هستیم تا مشکلی برای برگزاری نمایشگاه بهاره وجود نداشته باشد.
بازار بافق تحت نظارت اداره صنعت، تجارت و معدن و اتاق اصناف قرار دارد
افق کویر: برای کنترل قیمت در سطح شهرستان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
از ابتدای سال جاری، تاکنون ۲۴۰۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی انجام شده است و منجر به ۱۷۰ پرونده به ارزش یک میلیاردو هفتصد میلیون ریال شده است و ۱۹ فقره در حوزه قاچاق لوازم خانگی، لوازم آرایشی و دخانیات به ارزش ۱۳۱ میلیون ریال تشکیل شده است.
ارتباط ما با مردم از طریق سامانه ۱۲۴ است، تعداد گزارشاتی که از طریق سامانه ۱۲۴ دریافت کردیم ۱۲۰ مورد گزارش است که ۷۸ فقره منجر به تشکیل پرونده شده که عمدتا متخلفین گرانفروشی می کردند بازار بافق تحت نظارت اداره صنعت، تجارت، و معدن و اتاق اصناف قرار دارد و بر اساس تخلف واحد صنفی برخورد جدی خواهد شد.
افق کویر:اداره صنعت معدن و تجارت در مورد معدن بیشه در می تواند ورود کند تابه حال چه اقداماتی صورت گرفته است؟
گروه زاگرس بهره بردار معدن مرمریت بیشه در است، مطابق ماده ۶ ضوابط زیست محیطی شرکت هایی که فعالیت های پروانه بهره برداری دارند به ترمیم و بازسازی محدوده بهره برداری مکلف هستند.
معدن مرمریت بیشه در باید تعهدات خود را انجام دهد
اوایل سال آینده بهره برداری از معدن بیشه در به پایان می رسد و اگر تعهدات لازم را انجام ندهد با تمدید پرونده با مشکل روبه رو خواهد شد. همچنین مکاتبه ای با محیط زیست و صنعت معدن و تجارت انجام شده است، دغدغه مردم و مسئولین نیز است و مطمئن باشید این موضوع به طور جدی پیگیری می شود.
افق کویر:چرا از شرکت «بافق شهاب» حمایت نمی شود و در حال حاضر نیمه تعطیل است؟
«بافق شهاب» در شهرک صنعتی مشغول به فعالیت است، سه مجوز در حوزه های متفاوت از صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده است، یک بخش در مورد ریخته گری است که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در آینده به بهره برداری می رسد
و به عنوان یک صنعت جوار ریلی و جوار معدنی است و می تواند سایر قطعات را در حوزه جوار ریلی ارائه دهد تعدیل نیرو در حوزه صنعت نبوده است و با قدرت و توان در حال کار است.
افق کویر:از زمان فعالیت شما تا به حال چند نفر وام اشتغال زایی دریافت نموده اند؟ و چند درصد شغل ایجاد شده است؟
افرادی که وام دریافت نموده اند، در حوزه های مختلف تسهیلات مختلفی داده ایم، در حوزه مشاغل خانگی، از جمله قالی بافی و خیاطی بالغ بر ۵۰ نفر در مشاغل خانگی تسهیلات گرفته و از ۵ تا ۵۰ میلیون تومان مبلغ متفاوت است. سه واحد تولیدی تسهیلات ۱۸ درصد دریافت کرده اند و تسهیلات به آن هایی تعلق دارد که پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد داشته باشند. و در حال حاضر ۶۰ میلیارد ریال به واحدهای تولیدی تعلق گرفته است و عمدتا به تولید رسیده است. در حوزه تسهیلات مشاغل روستایی و سامانه کارا شهرستان بافق رتبه اول در معرفی و در جذب به خود اختصاص داده است. ۹ واحد متقاضی در حوزه صنعت و تجارت معرفی کرده ایم که جمعا حدود ۳ میلیارد تومان هزینه شد که نیمی از این مبلغ پرداخت شده و نیمی دیگر در روند پرداخت قرار دارد.
افق کویر: بارها فرماندار از نبود ایمنی در معادن گله مند بوده و متأسفانه منجر به فوت کارگران هم شده است، با توجه به وظایف شما چه اقداماتی در جهت کاهش حوادث صورت داده اید؟
اگر بخواهیم یک مجموعه را از لحاظ ایمنی پیگیری کنیم، باید ضریب تکرار و شدت حادثه را بررسی کنیم، ضریب تکرار کسری است که صورت کسر تعداد حادثه و مخرج تعداد ساعات کاری است و اگر حاصل این تقسیم کمتر از ۱۰ شود نمره قابل قبول از لحاظ ایمنی کسب کرده است و «ضریب شدت» میزان ساعت کاری از دست رفته را بررسی می کند.
بعضی از این فوتی ها به علت
اعمال ناایمن می باشد

توصیه های لازم ابلاغ و بازدید صورت گرفته است و جایگاه ما نقش مشاوره ای و مشورتی است. در هر بخشی این دو ضریب مورد بررسی و در پایان سال مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. بعضی اوقات اعمال ناایمن و بعضی اوقات شرایط ناایمن است که مربوط به اداره صنعت ، معدن و تجارت می شود، بعضی از این فوتی ها به علت اعمال ناایمن می باشد.
افق کویر: با عنایت به اینکه برخی گزارشات درباره اختلاف قیمت فروش میلگرد شرکت ابویی با نرخ مصوب شده است، چگونه موضوع را حل و فصل کردید؟
در حوزه گران فروشی یا تخلف این شرکت، شکایاتی شده است، اما این شرکت تخلفی نکرده و در تعزیرات حکم رأی صادر نشده است شاید ذهنیت گرانی تخلف ایجاد کند و پرونده ای که منجر به رأی گران فروشی نشده است شرکت را متخلف بدانیم و در حال پیگیری است و نظارت صورت می گیرد و جای نگرانی نیست.
افق کویر: آیا مبلغی از حقوق دولتی مربوط به استخراج، بهره برداری و برداشت مواد معدنی عاید بافق یا بهاباد نخواهد شد؟
طبق ماده ۱۴ قانون معادن اختصاص داده شده به حقوق دولتی که معادن درصدی از درآمد را به عنوان حقوق دولتی پرداخت کنند و این مبلغ با توجه به شرایط اکتشاف و نوع ماده معدنی متفاوت است و قطعا عوارضی برای بافق و بهاباد دارد.
افق کویر: از آنجایی که در تدوین خط مشی و سیاست های اجرایی اکتشاف معادن در حیطه کاری شما می باشد آیا اقداماتی در خصوص منطقه معدنی D/19 انجام داده اید؟
در این باره کمیته ای تشکیل شده است و مسائل را مورد بررسی قرار می دهد، از جمله مسئله محیط زیست که در حال انجام است و مشکلی ایجاد نمی شود و جای نگرانی ندارد.
افق کویر: از آنجایی که یکی از وظایف اداره صنعت، معدن، و تجارت تهیه و تدوین برنامه های مربوط به توسعه فعالیت های معدنی است از بدو فعالیت شما تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟
استراتژی های کلان توسعه شهرستان در قالب سند چشم انداز توسعه تدوین شده است، یکی از آن مباحث که مورد تاکید فرماندار محترم بوده و هست شناسایی فرصت های سرمایه گذاری است و لازمه و زیرساخت سرمایه گذاری در اولین مرحله شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در منطقه است. و در حال حاضر کارگاه های ریخته گری، فرآورده های خرما، تولید رنگ، تولید کانکس، تولید نایلون و ظروف یکبار مصرف و بسته بندی حبوبات همچنین تولید پوشاک و مانتو، مصنوعات چوبی و فلزی و چندین کارگاه تراشکاری در حال فعالیت هستند.
افق کویر: با توجه به بازرسی هایی که اخیرا از برخی انبارها شده است آیا از انبار پسر یکی از مدیران سابق شرکت سنگ آهن چیزی کشف شده است؟
تخلف احتکار منوط است از وقوع چند شرط، کالا در محلی یا مکانی در انبار یا شبیه انبار نگهداری شود و نگهداری به صورت عمده باشد نه جزئی و همچنین از عرضه کالا خودداری کند و نکته مهمتر این است که ضرورت عرضه آن کالا اعلام شده باشد مثلا انبار برنج احتکار است اما انبار دوچرخه احتکار محسوب نمی شود. در شهرستان بافق مواردی گزارش شد که شرایط احتکار را شامل نمی شد و این مورد نامبرده نیز این شرایط را نداشت واحتکار محسوب نمی شود. در این مدت ۲ الی ۳ مورد ظن به احتکار داشته ایم.
افق کویر: در خصوص اختلاف قیمت بافق و یزد و کوهبنان توضیحاتی ارائه دهید؟
واحد صنفی شهرستان بافق را با کوهبنان نمی شود مقایسه کرد، اجاره ها در شهرستان بافق بسیار بالا است وتفاوت قیمت میوه را قبول دارم، اما سایر اقلام را قبول ندارم، چون قیمت موادغذایی مثل مرغ ، تخم مرغ و…از سوی جهاد کشاورزی اعلام می شود و در سراسر استان یکی است.
از ابتدای شروع به کار، بحث گرانی میوه و برخورد با آن را در دستور کار قرار داده ایم، کمتر از ۱۰ واحد میوه فروشی داریم، ولی ۱۰ درصد گزارش گرانی ها از میوه بوده وهر چند روز یکبار نظارت می شود و تنها راه ایجاد رقابت است .اقداماتی برای کنترل قیمت از جمله ایجاد چند واحد بومی میوه فروشی، نصب برچسب قیمت و ارایه فاکتور فروش در میوه فروشی ها صورت گرفت. گرانی میوه در بافق نسبت به یزد بخاطر عوامل مختلف چون کیفیت، تخفیف، بعد مسافت و… است.
افق کویر: اجناس قدیمی در حال حاضر با چه قیمتی باید به فروش برسد؟
قیمت اجناس باید بر اساس قیمت خرید و سود متعارف باشد و مغازه دارانی که قیمت اجناسی که از قبل در مغازه دارند را افزایش می دهند تخلف است و در صورت مشاهده گزارش دهید تا برخورد کنیم
افق کویر: فروش اجناس در منزل چه حکمی دارد؟
افرادی که در خانه جنس می فروشند پروانه کسب ندارند و در صورت مشاهده کالای آن ها تحت عنوان کالای قاچاق ضبط و توقیف می شود.
افق کویر: پروژه ساخت کارخانه آهک در چه مرحله ای است؟
همچنین برای ساخت کارخانه آهک در جوار صنایع فولاد بافق مجوز لازم صادر شد و به‌زودی فعالیت این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد ریال آغاز می‌شود.
افق کویر: چند واحد نانوایی در بافق وجود دارد؟ آیا سهمیه آرد جوابگوی شهرستان بافق است؟
۴۹ واحد نانوایی در شهرستان فعالیت دارد، ۳۸ واحد سهمیه آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند و بقیه از سهمیه نیمه یارانه‌ای برخوردار هستند.
سهمیه آرد یارانه‌ای را ماهیانه ۳۴۲ تن و نیمه یارانه‌ای ۸۰ تن است، با این میزان آرد کمبودی احساس نمی‌شود.
سهمیه‌بندی آرد در یزد مرکز استان به عهده اداره کل غله و در شهرستان‌ها بر عهده اداره صمت است.
افق کویر:: شما به عنوان رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت چه میزان حقوق دریافت می کنید؟
حقوق من با اضافه کاری ماهیانه دو میلیون و هفتصد هزار تومان است .

الهام نصیرزاده- حدیث عباسی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل