افزایش ۷ برابری مبتلایان به بیماری سالک در بافق

بهداشت محیط به منزله‌ کنترل تمام عوامل محیطی است که به‌ طور مستقیم یا غیر مستقیم، به شکل حاد یا مزمن، سلامت انسان را تهدید می‌کند، درنتیجه بهداشت محیط، در سلامت جامعه نقش اساسی دارد و مانند محیط زیست، امری فرا بخشی است و ابعاد بسیار گسترده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را شامل می‌شود بنابراین با”دکتر مسعود دانشی” ریاست بیمارستان ولیعصر(عج) و رییس مراکز بهداشتی بافق گفتگویی انجام دادیم:
افق کویر: چند مرکز بهداشت تحت نظارت شماست ؟
بیمارستان حضرت ولی عصر(عج)، اورژانس ۱۱۵، اورژانس جاده ای، مراکز بهداشت (۱و۲و۳)، مرکز بهداشت مبارکه، مرکز بهداشت کوشک و مرکز بهداشت بساب نظارت صورت می گیرد و همچنین نظارت درمانگاه تامین اجتماعی جزو مسئولیت من است، اما تامین نیرو با خودشان است.
افق کویر: چند درصد از خانواده های بافقی از خدمات مراکز بهداشت استفاده می کنند.؟
تقریبا تمام خانواده ها از خدمات مراکز بهداشت استفاده می کنند و بالای ۹۵ درصد، از خدمات واکسیناسیون بهره می برند.
افق کویر: اوایل سال تحصیلی وجود شپش در بین دانش آموزان دغدغه اصلی والدین بود در این رابطه چه برنامه ای صورت گرفت؟ آیا هنوز مدارس درگیر هستند؟
اوایل سال تحصیلی غربالگری در مدارس انجام می شود و هر موردی که مشاهده شود تحت درمان قرار می گیرد و در حال حاضر وضعیت بهداشت مدارس بسیار بهتر شده است، و هر موردی که مشاهده شود مورد درمان قرار می گیرد.
افق کویر: تعدادی از شهروندان طی پیامک هایی که به هفته نامه افق کویر ارسال نمودند از دندانپزشک شبکه بهداشت واقع در بلوار کشاورز شکایت نموده اند که نوبت می دهند اما در مرکز حضور پیدا نمی کنند. در این رابطه توضیح بفرمایید.
شبکه بهداشت نام برده شده زیرمجموعه سپاه است، باید از سپاه سوال کنید. تنها یک روز در هفته دندان پزشک مامور به خدمت در آنجا حضور می یابد و فقط به قصد همکاری این کار را انجام می دهیم.
افق کویر: شنیده شده است که در سال جاری تعداد افراد مبتلا به بیماری سالک نسبت به سال قبل بیشتر بوده است در این رابطه توضیح بفرمایید و آیا آمپول سالک در شهرستان بافق به اندازه کافی موجود است؟
در سال قبل فقط ۳ مورد مبتلا به سالک داشته ایم و در سال جاری ۲۰ نفر مبتلا به سالک شده اند که تعدادی بیرون از شهرستان دچار این بیماری شده و این آمار افزایش یافته است، خشک سالی و شرایط اقلیمی در افزایش این نوع بیماری دخیل است.
افق کویر:در پیامک هایی که دریافت شده است شهروندان در سبزی خوردن” گِل “مشاهده کرده اند آیا نظارتی وجود دارد؟
کاملا نظارت صورت می گیرد، اگر موردی دیده شد؛ حتما اطلاع دهند که پیگیری شود، اگر مجوز اخذ شده باشد تذکر، در غیر این صورت مورد دادخواست قرار خواهند گرفت.
افق کویر: آیا برخوراکی هایی که در فضای باز، از جمله جمعه بازار، به فروش می رسد، نظارت صورت می گیرد ؟
صددرصد از نظر بهداشتی مورد تایید نیست؛ ولی این خوراکی ها مورد استقبال مردم قرار می گیرد، نظارت صورت میگیرد و مواد غذایی باید در ظروف دربسته به فروش برسد.
افق کویر:در ایام نوروز امنیت بهداشتی مواد غذایی تامین است؟ چه برنامه ای اندیشیده شده است؟
بله، از ۱۵ اسفند برنامه بازدید بهداشت محیط خواهیم داشت و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد و نظارت صورت می گیرد.

حدیث عباسی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل