دکتر آیت اللهی: مربیان حرفه ای ورزشکاران خود را با مکمل پرورش نمی دهند

پرورش اندام یکی از ورزش های مورد علاقه جوانان و نوجوانان امروزی است که به تناسب اندام می انجامد، و رشد قابل توجهی در بین اقشار مختلف پیدا کرده است با توجه به این موضوع باید مسئولین ورزشی و مراکز بهداشتی توجه ویژه ای به باشگاه های فعال در سطح شهرستان داشته باشند. چند ماه است هفته نامه افق کویر گزارش هایی از فعالیت باشگاه های بدنسازی به چاپ رسانده است. موضوع اصلی که قابل توجه می باشد ضد و نقیص بودن صحبت های مربیان بدنسازی درمورد مصرف مکمل ها می باشد که هفته نامه افق کویر را بر آن داشت که به سراغ چند تن از کارشناسان و مسئولان که در این مورد تخصص دارند، رفتیم.
اگر در باشگاهی مکمل دیده شود پلمپ می شود
جواد فتاحی مسئول مرکز بهداشت و کارشناس بهداشت محیط شهرستان در این خصوص چنین گفت :
باشگاه ها قبل از تاسیس باید مجوز داشته باشند و در درجه اول به اداره ورزش و جوانان و بعد آن اداره برای تایید پیش ما می فرستند. ما برای دادن مجوز مسائل محیطی، فضا، تهویه و مسائل ایمنی را درنظر می گیریم و بعد از انها تعهد اخذ می شود. که دادن هرگونه مکمل و هرگونه اموری که با امور پزشکی تداخل داشته باشد ممنوع است. و حتی اگر پزشکی مجوز مصرف داد نباید در محیط باشگاه استفاده شود می توانند خصوصی در خانه مکمل ها را مصرف کنند. مکمل ها بسته به اینکه چه نوعی است برروی بدن اثر داردکه بعضی برای نیرو افزایی و بعضی برای افزایش حجم عضلات است و در مورد استفاده مکمل ها تا الان گزارشی برای تخلف باشگاه نداشتیم و اگر از باشگاهی دیده شود اعمال قانون می شود و باشگاه پلمپ می کنیم.

دکتر آیت اللهی صحبت های متفاوتی در مورد مکمل ها بیان کرد،وی گفت:
ورزش بدنسازی هدفش تقویت عضلات و رسیدن عضلات به مرحله ای که بدن خوش فرم تر و زیبا تر شود، از ابتدا این مکمل ها وجود نداشته و در قدیم تقویت عضلات و خوش فرمی بدنشان حاصل فعالیت زیاد فیزیکی افراد بوده است، کم کم متاسفانه با تغییر رنگ پیدا کردن بسیاری از چیزها و بدنسازی ما در راهی افتاده که امروزه تقریبا اکثریت کسانی که بدنسازی کار می کنند از مکمل ها استفاده می کنند .
در ورزش استفاده از مواد نیروزا باعث می شود فرد توان بدنش بیشتر شود. مواد نیروزا از نظر پزشکی وجود دارد اما بابت ضررهای فراوانی که برای فرد ایجاد می کند مصرف آن ها در ورزش ممنوع شده است. این مکمل ها مانند مواد نیرو زا که حالت دوپینگ داشته باشند، نیستند. اما فردی که ورزش های سنگین انجام می دهد یک سری نیازهای غذایی دارد که با غذا های طبیعی برآورده نمی شود و برخی مکمل ها برای این افراد ساخته شد. مانند: اسیدهای آمینه ، پروتئین ها که فرد وقتی استفاده می کند نیاز غذاییش برطرف می شود .
متاسفانه مواد تقلبی زیادی وارد بازار شده است
متاسفانه مواد تقلبی زیادی وارد بازار شده است و به نام مکمل به فروش می رسد که برای بدن ضرر دارند من توصیه ام به مربیان بدنسازی این است : مربیان حرفه ای ورزشکاران خود را با مکمل پرورش نمی دهند بلکه که آنها را با انجام فعالیت های فیزیکی پرورش می دهند.
کسی که با این مکمل ها خودش را پرورش می دهد در آینده با عوارض قلبی و مغزی مواجه می شود. هدف ورزش سلامتی افراد است. ولی الان ورزش هرچه به سمت حرفه ای شدن پیش رفته است استرس و سختی را برای ورزشکاران به وجود آورده است. و این ها از اهداف عالیه ورزش دور است. به هر حال بعضی مکمل ها خوب هستند. مکمل های تغذیه ای باید کسی دستور العمل و میزان مصرفش را بدهدکه با علم تغذیه آشنا باشد. مربیان بدنسازی علم تغذیه ندارند اگر می خواهند کسی مکمل مصرف کند باید آن ها را به کارشناس تغذیه و پزشک داروساز معرفی کنند. و مقدار مصرف مکمل ها با توجه به تشخیص آن ها تجویز شود. استفاده بی رویه و غیر تخصصی مکمل ها باعث ایجاد مشکل جبران ناپذیری می شود.
اماکن ورزشی به هیچ عنوان مجوز فروش یا نگهداری مکمل‌های دارویی و غذایی را ندارند
در ادامه به سراغ سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان بافق رفتیم وی در این باره اظهار کرد: مکمل‌های دارویی باید تحت نظر پزشک مصرف شود.
سمیه ایزدیان افزود: همواره به ورزشکاران توصیه می‌شود که در وهله اول از این مکمل‌ها استفاده نکنند و اگر قرار است از این مکمل ها استفاده کنند تحت نظر پزشک مصرف و از مراکز معتبر تهیه کنند.
وی با اشاره به اینکه همواره داروخانه‌ها تحت نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی قرار دارند، ادامه داد: داروها و مکمل‌های موجود در داروخانه‌ها به طور مکرر در طول سال مورد بازرسی قرار می‌گیرند و از همین رو است توصیه می‌شود که مکمل‌های دارویی حتما از این مراکز که قابل پیگیری هستند، تهیه شود.
این مسئول با اشاره به اینکه اماکن ورزشی به هیچ عنوان مجوز فروش یا نگهداری مکمل‌های دارویی و غذایی را ندارند. این مراکز نیز به صورت مکرر مورد بازرسی قرار می‌گیرند، اما متاسفانه فروش و عرضه مکمل‌ها در این مراکز به صورت پنهانی است و همین مسئله نظارت بر این مراکز را دشوار می‌کند.
حال به نظر می رسد با توجه به این گزارش تمام ارگانهای مسئول مصرف مکمل ها را بدون مجوز رد می کنند. بنابراین وضعیت کنونی مکمل های ورزشی در باشگاههای بافق ممنوع است. با این حال، پیش از این که سلامتی جوانان ورزشکار به خطر بیفتد متولیان ورزش و بازرسین بهداشتی نظارت بیشتری بر این اماکن داشته باشند.

 

ملیحه تقی زاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل