طرح های فعال شرکت سنگ آهن مرکزی

طرح گندله سازی سه چاهون

وضعیت کلی پروژه : تمامی تجهیزات خارجی و داخلی سه بخش اصلی (تراولینگ گریت ، کوره دوار ، کولر) ساخته شده و وارد سایت گردیده و همچنین نصب تجهیزات در بخش های تراولینگ گریت و کولر و کوره در حال تکمیل می باشد. قرارداد تمامی تجهیزات Long Leadبا شرکت های معتبر اروپایی و کانادایی منعقد شده اند. بخش ناحیه انتقال محصول در مرحله نصب تجهیزات می باشد و همچنین تجهیزات انباشت و برداشت شرکت تیسن کروپ آلمان به ایران حمل شده است .قرارداد بخش افزایش بلین کنسانتره طی مرداد ماه سال ۱۳۹۶ منعقد و فعال شده که عملیات اجرای آن در حال انجام می باشد. پکیج درایر که در حدود ۳۵۰ تن می باشد از شرکت تیسن کروپ آلمان و تجهیز HPCR از شرکت Koppern آلمان خریداری و به ایران حمل شده است.
اهم فعالیتهای صورت گرفته تا پایان دی ماه ۱۳۹۷:
– سه بخش اصلی
– ساخت و حمل بخش خارجی تراولینگ گریت با شرکت کوبه استیل ژاپن (درصد پیشرفت :۱۰۰%)
– ساخت و حمل بخش خارجی کوره دوار با شرکت کوبه استیل ژاپن (درصد پیشرفت ۱۰۰٪) – ساخت و حمل بخش خارجی کولر با شرکت کوبه استیل ژاپن (درصد پیشرفت ۱۰۰٪)
– ساخت و حمل بخش داخلی سه تجهیز اصلی با شرکت فکور مغناطیس (درصد پیشرفت :۱۰۰٪)
– تجهیزات اصلی
– ساخت میکسرها با شرکت Lodige(درصد پیشرفت :۱۰۰٪)
– ساخت دیسک های گندله سازی با شرکت
Xemtec درصد پیشرفت ۱۰۰۰٪)
– ساخت فن های فرآیندی با شرکت Venti
_ Oelde (درصد پیشرفت ۱۰۰۰٪)
– ساخت BUCKET ELEVATOR با شرکت Aumund( درصد پیشرفت :۱۰۰٪)
.- ساخت PAN CONVEYOR با شرکت Aumund(درصد پیشرفت ۱۰۰٪)
– ساخت مشعل ها و Air Heater با شرکت FCT( درصد پیشرفت ۱۰۰%)
– بخش انتقال مواد و محصول
-حمل تجهیزات استکر – استگرریکلیمر (ریکلیمر ساخت شرکت تیسن کروپ )
– بخش افزایش بلین کنسانتره
-حمل تجهيز HPGR شرکت کوپرن آلمان به سایت
-حمل درایر و Hot Gas Generator شرکت تیسن کروپ آلمان
-سایر تجهیزات :
– عقد قرارداد ۶۱ خط نوارنقاله و ساخت و حمل برخی از آن ها به سایت
– ساخت و ارسال سیلوهای بنتونیت و آهک و هاپرهای کنسانتره
– ساخت و حمل مخازن پروژه:
– بخش اجرا و انتقال مواد و محصول
Core Area: – نصب سیلوهای بنتونیت و آهک – سازه بین های کنسانتره – نصب اسکلت فلزی ساختمان Mixing – اجرای فونداسیون و سازه بتنی ساختمان گندله خام – سازه تراولینگ گریت – سازه کوره دوار.- سازه کولر
– Pump Station .-ESP
– شروع و اجرای بارگیرخانه ریلی : – بارگیرخانه کامیونی – نوار نقاله های انتقال محصول وتجهیزات انباشت و برداشت
پیشرفت فیزیکی طرح تا پایان بهمن ماه :
۱۳/ ۷۵درصد.

شبکه فاضلاب شهری

تعریف فاضلاب : آب مصرف شده ای که از حالت انتفاعی خود ساقط می شود را فاضلاب گویند.
تقسیم بندی فاضلاب:
خانگی – صنعتی – تجاری و مؤسسات -سطحی- کشاورزی
تصفیه فاضلاب :
برخلاف فنون آبرسانی که در دنیا و مخصوصا ایران تاریخ نسبتا طولانی و چندهزار ساله دارد، پالایش و تصفیه فاضلاب به صورت امروزی دارای سابقه کوتاهی است. جمع آوری فاضلاب به صورت امروزی در دنیا به اوائل قرن ۱۹ میلادی برمی گردد و در نیمه دوم قرن نوزدهم که تئوری میکروبی توسط کخ و پاستور ارائه گردید عصر تازه ای در زمینه بهداشت آغاز گردید. چرا که قبل از این اثر میکروب ها و آلودگی ها در ایجاد بیماریها ناشناخته بود، لذا از علم تکامل میکروب شناسی نیز برای تصفیه فاضلاب کمتر استفاده می گردید.
پس از جنگ جهانی دوم در نتیجه توسعه شهرها و صنایع و آلودگی محیط زیست و در نتیجه نیاز به تصفیه فاضلاب با شدت بیشتری افزایش یافت و در نتیجه روش های متنوعی برای تصفیه فاضلاب پیشنهاد گردید. ابتدا در اروپا از روش های سنتی تصفیه فاضلاب مثل آبیاری در کشاورزی به علت استفاده از کود فاضلاب (نیتروژن و فسفر) در حدود ۱۰۰ سال پیش استفاده می گردید.
در ایران از زمانهای بسیار دور و خیلی جلوتر از اروپائیها برای استفاده از کود فاضلاب از چاههای جذبی استفاده می گردید و سالیانه لجن حاصل از چاه های فاضلاب تخلیه و با خاکستر مخلوط و به صورت کمپوست در آورده شده و در کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفت. این روش بسیار مناسب تر از روش آبیاری مستقیم بوده چرا که اولأ فاضلاب مایع با عبور از لایه های شن و ماسه زمین به لحاظ بیولوژیکی تصفیه می گردید و مواد آلى آن تجزیه گردید. تنها مشکل این روش عدم تصفیه نیتروژن موجود و افزایش نیترات های آبهای زیرزمینی بوده است. لجن حاصله هم چون به صورت کمپوست در می آمد لذا برای کشاورز در هنگام کار و محصول مشکل آلودگی به همراه نداشت. علاوه بر استفاده از چاه های جاذب در حدود قرن ۱۶ در ایران دانشمندان پی برده بودند که فاضلاب وقتی در مکانی به صورت راکد می ماند در اثر تصفیه، تولید گاز قابل اشتعال می نماید (H4C) . این گاز که همان گاز متان است حتی در اصفهان و در زمان شیخ بهایی برای گرم کردن یک حمام در مجاورت لاگون مورد استفاده قرار می گرفت.
اصولا فاضلاب حاوی مواد معدنی و مواد آلی است. چون مواد آلی خیلی سریع فسادپذیر (تجزیه پذیر) هستند لذا پس از حدود ۵/۱ الى ۲ ساعت از تولید فاضلاب تجزیه آن شروع می گردد.
اگر فاضلاب به صورت طبیعی رها شده باشد، باکتریهای بی هوازی مواد آلی فاضلاب را تجزیه می کنند. حاصل این فعل و انفعالات عبارت است از گازهای (OHNH4-H2S-H4C-…)بطوریکه ملاحظه می گردد این گازهای همه دارای بوی تند مثل تخم مرغ گندیده هستند. لذا وقتی از فاضلابی این بوها متصاعد شود یعنی اینکه فاضلاب در حال تصفیه طبیعی است. حال اگر به فاضلابی که جمع شده است هوارسانی کنیم، در این صورت باکتریهای هوازی فعال شده و مواد آلی فاضلاب را تجزیه می کنند و محصول خروجی CO۲و H۲O است. ملاحظه می گردد که هیچکدام دارای بو نیستند، فلذا در تصفیه خانه های امروزی تصفیه فاضلاب به صورت هوازی انجام می گیرد تا ایجاد بو نگردد.
. هدف از تصفیه فاضلاب
– تأمین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم
– پاک نگه داشتن محیط زیست
– بازیافت فاضلاب و استفاده مجدد از آب و کود حاصله
• مراحل تصفیه فاضلاب
معمولا پالایش و تصفیه فاضلاب در سه مرحله انجام می گردد.
الف: مرحله مقدماتی تصفیه فاضلاب
این مرحله شامل تصفیه فیزیکی است و بعضی وقتها به آن تصفیه فیزیکی هم گفته می شود و برای حذف آشغال و دانه های سیلت و شن و ماسه) موجود در فاضلاب ورودی استفاده می گردد وسپس حجم فاضلاب اندازه گیری می شود.
ب: مرحله تصفیه ثانویه
این مرحله شامل تصفیه بیولوژیکی یا زیستی است و همانگونه که قبلا گفته شد از رساندن هوا به فاضلاب در این مرحله استفاده می گردد. بسته به نوع هوارسانی روش های مختلفی که شمار آن بیش از ده ها روش است به کار گرفته می شود. بدیهی است انرژی به کار رفته و راندمان تصفیه درروش های مختلف متفاوت می باشد.
ج: مرحله نهایی
این مرحله معمولا خیلی هزینه بر بوده و بسته به استفاده آب مراحل مختلفی شامل حذف نیتروژن و فسفر باقیمانده، حذف مواد معلق و بو و مزه و حتی بعضی وقتها حذف مواد معدنی اضافی موجود به کار گرفته می شود. پس از این مرحله حتى آب قابل خوردن می باشد و در سفینه های فضایی معمولا چون بردن آب خیلی هزینه بر است از این روش برای استفاده مجدد آب استفاده می شود. با توجه به کمبود و بحران آب مخصوصا در مناطق کویری کشور استحصال آب و استفاده از پساب در صنعت جزء ضروریات می باشد . پروژه احداث شبکه جمع آوری فاضلاب شهری علاوه بر داشتن اثر مثبت در امر زیست محیطی یکی از ارکان مهم تامین کمبود آب صنعت می باشد .. این پروژه با سرمایه گذاری شرکت سنگ آهن به مبلغ بالغ بر ۱۰۰۰ هزار میلیارد بشرح زیر می باشد .
جزییات پروژه ها

١- شبکه جمع آوری فاضلاب
در بخش شبکه جمع آوری داخل شهر بطول حدود ۱۸۰ کیلومتر می باشد که تا کنون ۹۰،۰۰۰ متر لوله گذاری انجام شده است .
۱ – ۱ شبکه فاضلاب شهر بافق: شامل دو بخش اصلی بوده که این دو بخش شامل حدود ۱۸۰ کیلومتر لوله گذاری در قطرهای ۲۲۵، ۲۵۰، ۴۰۰ ، ۳۱۵ ، ۶۳۰، ۸۰۰ میلیمتر و در حدود ۴۲۰۰ عدد منهول پلی اتیلن و بتنی در این بخش احداث می گردد . تا کنون قریب به ۹۰۰۰۰ متر از این شبکه لوله گذاری انجام شده و پیشرفت فیزیکی در این بخش حدود ۵۰ درصد می باشد . لوله گذاری در کلیه اقطار با استفاده از لوله یو پی وی سی (UPVC) بوده و صرفا در بخش خط انتقال ۸۰۰ از لوله کاروگیت فاضلابی استفاده می شود .
۲ – ۱ تصفیه خانه :
این پروژه دارای دو بخش اصلی ابنیه و تجهیزات می باشد .
ابنیه : تا کنون ۷۳ درصد پیشرفت داشته و دارای زیربخشهای زیر می باشد .
الف – سازه های فرایندی ( ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی)
ب – ساختمانهای اداری ، تاسیسات و نگهبانی (۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی )
ج- محوطه ( شروع نشده )
د- حصار کشی ( ۵۹ درصد پیشرفت )
تجهیزات :
پیشرفت این بخش برابر ۳۶ درصد بوده و با همکاری و مساعدت همه جانبه مدیریت محترم شرکت سنگ آهن با وجود تمام مشکلات ارزی ؛ خرید بخش خارجی در حال انجام می باشد .
از جمله تجهیزات مهم وارد شده به سایت تصفیه خانه که بعضأ نصب نیز شده است می توان به موارد ذیل اشاره نمود : تجهیزات برقی (سیستم کنترل دیجیتال به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال )
تجهیزات مکانیکی ( کلیه دریچه ها – سرریزهای مثلثی – همزن تغليظ – جرثقیل های برقی – حلزونی جدا کننده – بلوئرها-جرثقیل های دستی – دیفیوزر های حباب ریز شیرهای تلسکوپی -و نیز اهم تجهیزاتی که تهیه گردیده و در گمرگ منتظر ترخیص و بارگیری می باشد به موارد ذیل اشاره نمود :
تجهیزات برقی ( دیزل ژنراتور ) تجهیزات مکانیکی ( پمپ های مستغرق )
۲- انتقال آب تصفیه شده به معدن :
طول مسیر این بخش ۱۶ کیلومتر و قطر لوله ها ۴۰۰ میلیمتر می باشد و قرارداد فیمابین
انعقاد و تجهیز کارگاه پیمانکار انجام شده است و عملیات اجرایی شروع شده است .
٣- مخازن ۲۰۰۰۰۰ متر مکعبی :
در جهت ذخیره سازی آب تا کنون ساخت سه دستگاه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی به اتمام رسیده که دو مخزن در سال ۹۴ و یک مخزن در سال ۹۷ تحویل شده است .
۴- انشعابات :
این بخش از پروژه در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار می باشد . وضعیت نیروی انسانی فعال در پروژه : در مجموع پروژه های فعال هم اکنون ۲۷۰ نفر روز مشغول فعالیت می باشند . شبکه جمع آوری : ۸۰ نفر خط انتقال فاضلاب : ۱۰۰ نفر تصفیه خانه : ۷۰ نفر انتقال آب تصفیه شده به معدن : ۲۰ نفر جمع کل : ۲۷۰ نفر در پایان مجموعه مدیریت طرح ؛ از همکاری و همراهی شهردار محترم شهر بافق و همکاران فنی و عمرانی و
شورای اسلامی شهر بافق و کلیه شهروندان عزیز کمال تشکر و قدردانی را دارد .

تجهیزاتHPGR

– دستگاه HPGR یا رولرپرس High Pressure Grinding Roll به معنی سنگ شکن غلتکی فشار بالا یکی از مدرنترین و پیشرفته ترین دستگاههای سنگ شکن و بِلِینینگِ دنیا می باشد و یکی از کم هزینه ترین و کم استهلاک ترین دستگاههای دنیا به شمار می آید که فقط ۴ کشور دنیا توانایی ساخت این دستگاه را دارند و ایران با ساخت این دستگاه به عنوان پنجمین کشور دارنده این تکنولوژی محسوب می گردد.
– دستگاه HPGR شامل : – دو عدد رول بزرگ با شفت و یاطاقان که وزن آن ۲۵ تا ۸۰ تن از جنس فولاد آلیاژی و ضدسایش – استراکچر اصلی دستگاه – دو عدد موتور و گیربکس خورشیدی با قدرت ۵۰۰ الی ۱۵۰۰کیلو وات – سیستم هیدرولیک – فیدر – ابزار دقیق – تابلوی برق قدرت – تابلوی فرمان هوشمند PLC می باشد که مواد معدنی توسط فیدر به مابین دو تا رول که در خلاف جهت هم می چرخند وارد شده و نیروی گشتاور موتورها و فشار هیدرولیک موجب خردایش و یا افزایش سطح مقطع ویژه ( Blaine ) می شود که معمولاً HPGR ها در ورودی کارخانه کنسانتره جهت پایین آوردن اندیس کار و در خروجی کارخانه کنسانتره و یا در ورودی کارخانه گندله برای افزایش بلین یا همان تولید Feed Pellet استفاده می شود .
– مزایای راه اندازی خط HPGR و پرعیارسازی چغارت که انشاا… بزودی شاهد آن خواهیم بود شامل موارد ذیل می باشد :
۱ . باطله های خردایش و استخراج که عمدتاً عیار کمتر از ۲۵ Fe: دارند با HPGR تا سایز ۳ میلی
متر خردایش شده و در خط پرعیارسازی به عیار ۵۰ – ۴۵ Fe: می‌رسند که برای خوراک دهی
کارخانه خردایش استفاده می شود و مقدار آن نیز چندین میلیون تن می باشد.۲ . پایین آوردن اندیس کار بخشی از خوراک کارخانه کنسانتره که موجب Power کشی در آسیابها
می شود.۳ . پایین آوردن عیار باطله خروجی از کارخانه کنسانتره که در نهایت موجب افزایش تولید کنسانتره‌می شود. ۴ . تولید Pellet feed از کنسانتره تولیدی برای خوراک کارخانه گندله . مزیت این دستگاه نسبت به مشابه خارجی پایین بودن زمان ساخت و تحویل ، و قیمت آن بوده که – ۶۰ % ارزانتر از مشابه خارجی می باشد . همچنین از لحاظ فنی نیز مصرف انرژی پایینتر ، بومی بودن دانش فنی ، تولید قطعات و از همه مهم تر زمان تعویض رولها در دستگاههای مشابه خارجی حداقل ۳ هفته و در این دستگاه بدلیل استفاده از سگمنت و عدم نیاز به دمونتاژ یاطاقانها و بلبرینگها دو روز می باشد.
شرکت آراز سنگ شکن گامهای بزرگی برای خودکفائی در بخش ساخت ماشین آلات معدنی برداشته که موفق به
تولید سنگ شکنهای فکی، مخروطی، درامگنتها و درنهایت HPGR شده است که انقلاب بزرگی در صنعت معدنی
کشور به شمار می آید.
در پایان امیدوارم بتوانیم به حول قوه الهی و با حمایت مدیران دلسوز ، زحمتکش و همچنین تلاش متخصصان این شرکت کلیه نیازمندیهای صنعت فولاد و معدن کشور را بومی سازی کنیم.

میدان ورودی شهرستان بافق( میدان غدیر)

– وسعت: ۷۷۰۰۰ متر مربع
– موضوع عملیات:
عملیات خاکی-جدول گذاری –تامین روشنایی-بتن و پیاده روی جنب آسفالت
– شروع عملیات:
سال ۱۳۹۴
– علت طولانی شدن پروژه:
عدم امکان عهد قرارداد و ماهیت کار و انجام اکثر موضوع عملیات به صورت امانی
– بهره بردار:
شهرداری بافق
– مرحله دوم:
ایجاد فضای سبز و نصب نماد بافق که هنوز تصمیم گیری نشده است.
– افتتاح فاز اول:
دهه مبارک فجر سال ۱۳۹۷

(جاده بافق-ساغند)

جاده بافق ساغند که به عنوان جاده دسترسی به چاههای آب حسن آباد و آنومالی D19 در حال احداث می باشد تاکنون ۵۷ کیلومتر از مسیر طی ۲٫۵ سال احداث و آسفالت گردیده و پایان پروژه کیلومتر ۶۴ یعنی آنومالی D19می باشد. که با موافقت محیط زیست در حال اجرا می باشد . این جاده علاوه بر دسترسی های مذکور، مسیر بافق-مشهد را به میزان ۱۰۲ کیلومتر نزدیک می کند.همچنین مسیر چادر ملو-بندر را ۱۱۰ کیلومتر نزدیکتر می کند که در صنعت راهسازی کم شدن فاصله تا این حد بسیار حائز اهمیت است. در ضمن از حد خرانق ۷۰ کیلومتر مسیر بافق-شمال را نزدیکتر کرده و کریدر جنوب شرق را به شمال کشور وصل میکند باقیمانده جاده به طول ۱۸ کیلومتر خاکی می باشد که در صورت موافقت محیط زیست،معدن چادرملو آماده ساخت آن می باشد. هزینه انجام شده تاکنون حدود ۳۰ میلیارد تومان می باشد.

طرح آگلومراسیون

۱-معرفی طرح
تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم صنایع آهن و فولاد بر منافع ملی، اشتغال زائی، حمل و نقل، صرفه جویی ارزی و …سبب نقش موثر آهن و فولاد بعنوان کالای سیاسی و اقتصادی شده است. کلوخه فرآورده نیمه آماده ای است که در بالابردن کیفیت کار صنایع فولاد سازی به روش کوره بلند نقش بسزائی دارد. لذا با توجه به ذخایر سنگ آهن و امکانات زیربنائی موجود و نیز در راستای برنامه چهارم توسعه، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بعنوان دستگاه اجرایی طرح احداث کارخانه آگلومراسیون بافق را با هدف تولید ۸۰۰ هزار تن کلوخه سنگ آهن در سال جهت تامین واحدهای فولادسازی کوره بلند میبد، زاگرس و بافق (در صورت لزوم کارخانه ذوب آهن اصفهان)، در جوار مجتمع معدنی- صنعتی چغارت مورد مطالعه و بررسی قرار داد.
مطالعات امکان سنجی و تهیه گزارش توجیه فنی- اقتصادی در بهار سال ۱۳۸۱ شروع شد که با توجه به نتایج بدست آمده، مورد تصویب شورای اقتصاد قرار گرفت. مناقصه بین المللی در سال ۱۳۸۳ برگزار و با انعقاد قرارداد دراردیبهشت سال ۱۳۸۴ و انجام مراحل قانونی گشایش اعتبار اسنادی، عملیات اجرائی از اسفند سال ۱۳۸۴ شروع شد.
۲-موقعیت مکانی طرح

علاوه بر دلایل ذکر شده، ویژگیهای استان یزد از لحاظ نزدیکی به استانهای بزرگ کشور، دسترسی به شبکه راه آهن کشور و وجود ذخایر عظیم معدنی، توجیه پذیری اجرای طرح را افزایش می دهد. استان یزد از شمال و شمال غرب به استان اصفهان، از شرق و شمال شرق به استانهای خراسان جنوبی و خراسان رضوی، از جنوب غربی به استان فارس و ازجنوب شرقی به استان کرمان محدود می شود.
محل اجرای طرح در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال شرقی شهر بافق و ۱۲۸ کیلومتری از شهر یزد و در ناحیۀ جنوب غربی معدن سنگ آهن چغارت قرار دارد.
میانگین سطح ارتفاع سایت کارخانه ۱۱۳۰ متر بالاتر از سطح دریا می باشد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل